Publikováno 17. 10. 2017
Novinky v povinném ručení

Pojištovny vzkazují: Kdo bourá, bude víc platit!

Řidičský průkaz (ilustrační foto).
Zdroj: Mediafax

Ta čísla jsou jasná. Meziročně stouply náklady na pojistná plnění z povinného ručení o 1,3 miliardy Kč na 12,9 miliardy Kč, přitom cena povinného ručení se dlouhodobě drží na stejné úrovni a dělá průměr 2 764 Kč za rok.

Jsou to jednoduché počty. Pojišťovny vyplácí víc peněz na škody z povinného ručení, ale nestoupají jim příjmy od řidičů. V dnešní době si totiž většina lidí sjedná povinné ručení přes internet a samozřejmě, že si zaškrtne tu nejlevnější nabídku. „Kromě toho, že se zvětšuje rozdíl mezi příjmy a výdaji, tak je tady i nový občanský zákoník, kvůli kterému dochází k navýšení dlouhodobých závazků ze škod na zdraví o 1,8 miliardy Kč za jeden škodní ročník,“ říká Petr Jedlička, hlavní analytik České kanceláře pojistitelů. „Je to dlouhodobě neudržitelná situace, a tak se většina pojišťoven aktuálně soustředí na sledování jednotlivých klientů.“ Jinými slovy, kdo bourá, bude víc platit.


DOPORUČUJEME: Varujeme vás, nezaplacené povinné ručení vás přijde extrémně draho!


Ovšem zdá se, že tohle nebude jediný faktor. Podle Jedličky by totiž pojišťovny mohly pracovat nejen s daty o rizikovosti jednotlivých řidičů, tedy počtu nehod, místě bydliště nebo věku, ale mohly by se víc soustředit i na vozy, která pojišťují. Moderní auta totiž mají pokročilé asistenční systémy, které aktivně zabraňují vzniku dopravních nehod, a právě tohle by mohly pojišťovny zohlednit ve výši povinného ručení.


ŘÍDÍTE? PAK BYSTE MĚLI PARKOVAT U NÁS NA FACEBOOKU, ABY VÁM NIC NEUNIKLO!


Novinkou, o které jsme již psali, je znovuzavedení vymáhání příspěvků od majitelů aut, kteří povinné ručení neplatili. To už tady jednou bylo, ale v roce 2015 skončilo, protože bylo celkem běžné, že nezaplacené povinné ručení Česká kancelář pojistitelů vymáhala nejen po poctivých řidičích, ale třeba i po lidech, kteří auto ani nikdy neměli. Chybovost byla zkrátka příliš vysoká. Opravené registry a konec aut v takzvaném polopřevodu, kdy nebylo jasné, kdo je vlastně majitel, však České kanceláři pojistitelů dovolují opět vymáhání zavést. Podle jejich údajů je aktuálně v České republice registrovaných 7,5 milionu pojištěných vozidel a cca 130 tisíc aut jezdí bez pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, tedy povinného ručení. A ty způsobí okolo 2500 havárií ročně.

DOPORUČUJEME: Povinné ručení nemusí při nehodě stačit, pak může přijít exekuce!

TN.cz