Aktualizováno 13.4. 2018 11:39
Placebo pro diesely

Podvod s filtry? Odborníci je rozřezali a nestačili se divit

DPF
Zdroj: ÚAMK

Triků a fint, jak auto zbavit filtru pevných částic, je celá řada. Technologie má sloužit jako “zelené plíce“ dieselových motorů, jenže kvůli podvodům vlastně postrádá smysl. Většina dieselových aut u nás jezdí bez filtru nebo ho sice mají, ale je nefunkční.

Odborníci podrobně otestovali nejlevnější typy filtrů pevných částic (DPF) a porovnali je s originálním dílem od Fordu. Rozdíl v cenách je markantní – originální filtry stojí desítky tisíc, u jejich levných náhražek bývá cena i třetinová. Laciné varianty z Asie či Polska jsou k dostání na internetu i v kamenných obchodech.

 

 

Výsledky laciných filtrů jsou katastrofální - potvrzují, že výrobci je šidí. Testy expertů Ústředního automotoklubu (ÚAMK) potvrdily, že některé levné náhražky absolutně nesplňují to, proč jsou filtry do dieselů montovány a emise pouštějí do ovzduší. Česko přitom v Evropě patří z pohledu znečištění ovzduší k nejhorším v Evropě.

 

Mnohé napodobeniny filtrů nejsou jen nekvalitní, ale prostě vůbec nefungují! Nejsou schopny zachytávat ani vypalovat saze, ale jen se jimi ucpávají, až úplně přestanou fungovat. Pořízení takového filtru znamená jen vyhozené peníze – zákazník, který si nechá namontovat levný podvrh DPF, ho provozem velmi rychle ucpe a elektronika vozidlo převede do nouzového provozu.

 

 

Čištění není k ničemu, takže v servisu stejně doporučí investici desítek tisíc do originálního filtru. A lidé, kteří si ji nemůžou dovolit nebo platit nechtějí, pak často volí další “náhradní“ řešení.

 

Řada řidičů pak jezdí úplně bez filtru a DPF namontují zpět až pár týdnů před tím, než musejí na STK nebo před tím, než se takové auto rozhodnou prodat. Další “experti“ filtry provrtávají nebo jim vyberou vnitřní komory a dál spokojeně jezdí bez funkčního DPF, i když to vypadá, že filtr mají. Na podobné úpravy pak často doplácejí lidé, kteří si kupují ojeté dieselové auto a funkci DPF si neověří.

 

Podle testu, který ÚAMK provedlo v Praze a dalších krajských i okresních městech, se prostou kontrolou zachycených sazí v koncovce výfuku zjistilo, že přes 60 % všech dieselů, které by měly mít filtr pevných částic, ho buď nemá záměrně vůbec, nebo je jeho činnost z nějakého důvodu v nepořádku.

 

 

Moderní a dobře fungující DPF je schopen zachytit až 95 % všech mikro částic velikosti 10 mikrometrů a více. Dieselová auta jsou vybavována filtry postupně od roku 2005 a u některých modelů už od roku 2000. Po přijetí emisní normy Euro 5 a Euro 6 jsou od roku 2015 filtry pro dieselové vozy nezbytností.

 

Odborníci upozorňují, že cena například pod 5 tisíc korun je nereálná, protože za takovou sumu není možné funkční DPF ani vyrobit. Ve filtrech musí být obsaženy drahé kovy, které se podílejí na filtraci i na správném vypalování sazí. Jen cena potřebného množství těchto kovů jde do tisíců.

 

Odborníci z ÚAMK se rozhodli “funkčnost“ DPF porovnat při podrobném testu. Pustili se do nákupu 3 DPF, které následně podrobili důkladnému srovnání. Jak test probíhal a jak dopadl, se můžete podívat na následujících stranách:
 

 

TN.cz / ÚAMK