Aktualizováno 10.4. 2018 17:42
Stát se to může

Osudová chyba při tankování. Co dělat, když si spletete palivo?

tankování
Zdroj: Profimedia, Martin Vlček, Mafra

Už jste někdy omylem natankovali nesprávný druh paliva? Občas se to stává. Jestli častěji mužům, nebo ženám, na to statistiky neexistují, takže to nebudeme rozebírat... Každopádně vážným následkům, které může taková záměna způsobit, jde předejít několika jednoduchými kroky.

Podobný omyl se stává hlavně lidem, kteří často mění auta. Ale může se to stát každému. Důležité je v takové situaci nezmatkovat. „Pokud zjistíte, že jste natankovali jiné palivo, především auto hned nestartujte a nesnažte se s ním odjet,“ radí Pavel Foltýn z Auto ESA. V takovém případě je ještě relativně snadné situaci zachránit bez vážnějších následků.

 

Pokud byste zapnuli zapalování, spustí se palivové čerpadlo a nevhodné palivo by se dostalo dále do systému. Při nastartování pak projde až do motoru. A to už může napáchat mnohem větší škody. Každopádně bude mnohem víc práce s vyčištěním celého systému palivového vedení.

 

 

Hodně záleží na tom, kolik nesprávného paliva se do nádrže dostalo. Pokud si řidič chybu rychle uvědomí a tankovací pistoli vypne brzo, ještě se nemusí dít nic hrozného. “Některé starší typy motorů mohou trochu odlišného paliva zvládnout,“ říká Foltýn. Například litr nebo dva benzínu v naftovém autě nebo obráceně nemusí způsobit vůbec žádnou katastrofu.

 

U starších dieselů stačí dotankovat do plné nádrže kvalitní naftou, litr dva benzínu se v padesáti litrech nafty ztratí. Ale univerzální rada to rozhodně není. Určitá rizika zůstávají, hlavně u novějších aut. “U moderních turbodieselů totiž i v takovém případě hrozí poškození filtru pevných částic a vstřikovačů, u benzinových motorů se poškodí svíčky a katalyzátor,“ varuje Pavel Foltýn.

 

 

Stejně tak by si s trochou nafty mohly poradit i některé starší benzinové motory. Opět platí, že je třeba omylem natankovanou naftu rozředit v dostatečném množství benzinu. V takovém případě se znatelně sníží výkon, ale auto pojede.

 

Zhruba po 50 km znovu doplňte správné palivo, aby se poměr toho špatného zmenšoval. ”U turbodieselů by mohlo trochu pomoci speciální naftové aditivum, u benzinových motorů zase čistící aditivum do benzínu,“ doporučuje Foltýn z Auto ESA.

 

Nicméně stanou se i případy, kdy si šofér chybu neuvědomí včas a do nádrže nalije větší než malé množství nesprávného paliva. Doplnění tím správným už většinou nepomůže.

 

Zbývají dvě varianty – odsát špatné palivo z nádrže svépomocí, nebo volat odtahovku a nesprávné palivo vypustit v servisu.

 

Žádné jiné varianty nezkoušejte, nestartujte, nepopojíždějte. Škody se tím jen násobí. A třeba benzín v dieselovém motoru může způsobit i požár, protože je výrazně vznětlivější než nafta.

 

Vůbec nejlepší je záměně paliva předejít. U moderních benzinových aut vám to připomene praktická překážka - mají užší tankovací hrdlo, takže by se pistole s naftou vůbec neměla do tankovacího otvoru vejít. K záměně ale může snadno dojít například i u neznámé čerpací stanice, která označuje svá paliva neobvyklými názvy. Sledujte proto povinné značení E5 pro benzin a B7 pro naftu.

TN.cz