Aktualizováno 11.10. 2016 16:20
Renault-Nissan

Nissan koupil další dvě automobilky. Udělá si z Lady druhou Dacii?

Mohla by to být zpráva schovaná kdesi v ekonomické rubrice. Ale ve skutečnosti jde o hodně důležitou věc - aliance Renault-Nissan přebírá kontrolu nad Mitsubishi i ruskou Ladou. Má se Volkswagen bát?

Francouzský Renault s japonským Nissanem spolupracují od roku 1999, ale výsledky (čti auta) nejsou tak provokativně shodné jako třeba u koncernu VW. Navíc zákazníci obou automobilek jsou vemi rozdílní. Nyní se ke značkám skupiny (Renault, Nissan, Dacia, Infiniti, Datsun, Venucia, Samsung) defintivně připojuje i Mitsubishi a Lada.

Stalo se tak poté, co Mitsubishi zažilo hodně horké chvilky a výrazný pokles hodnoty cen akcií když se ukázalo, že falšovali údaje o spotřebě. Podle všeho byl oznamovatelem právě Nissan, který přitom s Mitsubishi několik let spolupracoval na japonském trhu. A Nissan se teď Mitsubishi chystá definitivně ovládnout za 54 miliard korun. Šéf aliance Renault - Nissan Carlos Ghosn zároveň oznámil, že kromě Mitsubishi navyšují i podíl v ruské skupině AvtoVAZ, pod který patří Lada, na více než sedmdesát procent. Podle všeho to byla investice za 33 miliard korun.

Jsou to promyšlené kroky. Aktuálně na tom není ruský trh moc dobře, ale po ukončení sankcí by mohl začít dynamicky růst. Nissan by z Lady mohl udělat druhou Dacii, tedy využívat již hotové platformy, motory a další díly, to vše za výrazně nižších nákladů, protože vývoj by se promítl do cen automobilů prémiovějších značek. Měla by se výrazně zlepšit bezpečnost i kvalita, ale ceny by měly zůstat nízké.

Po definitivním schválení fůzí by společnost Renault - Nissan mohla vyrábět 11,2 milionu aut ročně a to by znamenalo, že by předběhla i Volkswagen a Toyotu, kteří se přetahují o roli jedničky. Již nyní je francouzsko-japonská aliance tím největším výrobcem elektromobilů na světě.

TN.cz

Diskuze

Tento článek zatím nikdo nekomentoval.