Aktualizováno 5.2. 2019 11:24
Sledování řidičů

Nezaplatíte za dálnici? Brzy po vás půjde celá Evropská unie

Mýto
Zdroj: Profimedia

Dálniční poplatek už i u nás půjde zaplatit elektronicky, umožní to vládou schválená novela silničního zákona o pozemních komunikacích, která putuje do Sněmovny. Placení mýta prostřednictvím internetu či mobilní aplikace má začít fungovat od roku 2021. Elektronický systém umožní Česku zapojit se do celoevropského sledování neplatičů.

Od roku 2021 u nás skončí papírové dálniční známky, kupony se budou platit elektronicky. “Řidič zaregistruje přes internet nebo v mobilní aplikaci registrační značku vozidla, zaplatí a už nemusí lepit známku na čelní sklo. Počítáme i s tím, že poplatek půjde uhradit i na vybraných distribučních místech, kde si dneska řidiči kupony kupují. Ušetříme tím až sto milionů korun za tisk a distribuci klasických známek,“ upřesňuje ministr dopravy Dan Ťok.

 

 

Kupovat bude možné stejně jako dnes desetidenní, měsíční a roční kupóny. Ministerstvo původně chtělo zvýšit limit, aby se mohl roční poplatek případně zvýšit na 2.000 korun, nakonec ale horní limit zůstane stejný jako dosud, takže se nebudou měnit ani výsledné ceny: 310 korun za deset dní, 440 korun za měsíc a 1.500 korun za rok.

 

Kontrolu zaplacení dálničního poplatku bude i nadále provádět celní správa a policie. Využívat k tomu bude několik stálých nebo mobilních kamer. Takzvaný videotolling už používají například na Slovensku, v Rakousku či Maďarsku, zavedení systému chystá také Německo.

 

Neplatiči už přes hranice neuniknou

 

Státy EU se také postupně začnou zapojovat do jednotného systému sledování neplatičů, který už se chystá v Bruselu. “Dojde k automatizovanému mezistátnímu předávání informací o vozidle, které bylo identifikováno, že se na dálnici pohybovalo bez zaplacení dálničního poplatku. Pochopitelně budou předávány informace jak o zahraničních vozidlech směrem do Česka, tak i obráceně,“ řekl pro deník E15 Tomáš Lukašík, mluvčí ministerstva dopravy.

 

 

Novinka bude součástí evropského systému výměny dat o řidičích EUCARIS. Díky němu státy už nyní dosáhnou na řidiče, kteří například překročí povolenou rychlost. Po dohodě Evropské komise, rady a parlamentu se nyní dolaďují detaily směrnice. “Měla by začít platit během několika měsíců. Od té doby poběží třicetiměsíční implementační lhůta pro evropské státy,“ doplnil Lukašík.

 

Úřady si od celoevropského systému slibují výrazné zlepšení situace a taky miliony navíc na vybraných pokutách. Dosud totiž v podstatě nemohly od zahraničních řidičů peníze vybírat, pokud je policisté nepřistihli a nezastavili přímo na místě. Českou dálniční sítí tak projížděla spousta šoférů bez placení. A stejný problém řeší i ostatní členské státy EU.

 

Nový systém sledování by to měl změnit, pro české řidiče to znamená, že se nevyhnou pokutám, pokud nezaplatí za dálnice v jiných státech EU.

TN.cz