Aktualizováno 27.11. 2016 20:25
Lotus má důvod k oslavě

Neuvěřitelné, Lotus dosáhl zisku. Po nekonečných čtyřiceti letech!

lotus

Automobilka Lotus, založená geniálním konstruktérem Colinem Chapmanem v roce 1952, neměla nikdy na růžích ustláno. Ale te'd mají v Británii důvod k oslavě!

Vítě jak to s tím Lotusem bylo... jedné straně lehká a relativně dostupná sportovní auta, která neměla konkurenci, úspěchy i spousta titulů ve Formuli 1 a řešení tak inovativní, že je bossové F1 raději rovnou zakázali - vzpomeňme na slavný Lotus 78 s přísavným efektem, který byl o světelné roky napřed oproti konkurenci. V 70. letech se proslavil nádherný klínovitý Esprit S1 s obojživelnými vlastnostmi v bondovce Špion, který mě miloval. Licenci na kultovní Lotus 7 z padesátých let získala firma Caterham a vyrábí ho dodnes.

 

DOPORUČUJEME: Lotus pro extrémisty!

Jenže ekonomicky to nikdy nebyla žádná sláva. Historie Lotusu by svou dramatičností vydala na napínavý celovečerní film. Na začátku osmdesátých let se vinou ekonomické krize a radikálního poklesu poptávky na americkém trhu firma ocitla na pokraji bankrotu, což Chapman řešil pomocí s vývojem Toyotě. Poté se zapletl do skandálu s údajným zneužitím státních pobídek na výstavbu továrny pro americký DeLorean DMC-12 a v pouhých 54 letech zemřel na selhání srdce. Značku poté před zánikem spasil Brit David Wickins a v roce 1986 přešla Group Lotus pod patronát koncernu General Motors. V roce 1993 Lotus ovládl italský podnikatel Romano Artioli, tehdejší vlastník Bugatti, aby v roce 1996 Lotus skončil v rukou malajského Protonu. Megalomanské plány na expanzi pod vedením Danyho Bahara na začátku tohoto desetiletí skončily velmi neslavně a jeho nástupce Aslam Farikullah měl co dělat, aby rozvrácenou ekonomiku po Baharovi ukočíroval a vrátil Lotus ke kořenům: vyrábět lehká, řidičsky zábavná auta jako Exige nebo Elise, a pokud nechcete jen dovádět na okruzích či okreskách, můžete sáhnout po 2+2 místném kupé Evora s prvotřídně vyladěným podvozkem a cestovnějším charakterem. Dá se říct, že od časů Espritu hvězda Lotusu pohasíná, ačkoli tuto tradiční automobilku nepostihl tak tragický osud jako jinou slavnou značku, TVR.

 

STAŇTE SE NAŠÍM FANOUŠKEM NA FACEBOOKU


S vědomím výše uvedeného se člověk zdráhá uvěřit prohlášení současného šéfa Lotus Cars, kterým je již déle než dva roky 55-letý Lucemburčan Jean-Marc Gales. V době jeho nástupu pracovalo v továrně v Hethelu 1200 zaměstnanců a Lotus vyráběl ročně jen 1200 aut. Dnes u Lotusu přibližně 800 zaměstnanců vyrábí 2000 aut ročně, jejichž kvalita je podle Galese nesrovnatelná s minulou érou. Bezprecedentní úspěch zažívá v USA model Evora 400, který je od letošního uvedení vyprodaný až do jara příštího roku a firma nestačí vyrábět dost rychle, aby mohla uspokojit poptávku. Něco takového bylo v minulosti zcela nepředstavitelné. Gales neskrývá nadšení a chlubí se, že Lotus letos poprvé od 70. let minulého století dosáhne provozního zisku! V blízké budoucnosti nás čeká otevřená verze Evory, další ostré edice Exige a Elise, pravděpodobně i návrat k tovární účasti ve vytrvalostních závodech a ve vzdálenějším horizontu Gales uvažuje o SUV, vyráběném v Číně.

 

DOPORUČUJEME: Kaskadérský manželský pár krotí Lamborghini


Ať už Lotusu fandíte nebo ne, každý nestranný fanoušek musí uznat, že zánik této legendární značky, která v historii sportovních aut a motorsportu zanechala hlubokou a nesmazatelnou stopu, by byl velkou ztrátou. Galesovi nezbývá než popřát hodně štěstí, aby z Lotus Cars udělal stejně profitabilní firmu, jakou je sesterská divize Lotus Engineering, poskytující konzultační a vývojářské služby pro jiné subjekty. A my jsme opravdu rádi, že právě teď se Lotus dočká oficiálního zastoupení i v ČR!

 

DOPORUČUJEME: Videotest - Renault Clio Trophy na okruhu

17

GALERIE: Lotus má důvod k oslavě!

lotus - 8

Hodnocení:


Anketa

Co pro vás znamená značka Lotus?

Hlasovalo 15 lidí.

Jan Cacek TN.cz