Publikováno 11. 12. 2018
Pozor na diesely

Nespalte se! Jak se vyhnout potížím s filtrem pevných částic?

DPF
Zdroj: ÚAMK

Pokud uvažujete o koupi naftového vozu, rozhodně byste měli vědět co je to vlastně filtr pevných částic a jakých problémů může být zdrojem.

Všechna dieselová vozidla vyrobená od roku 2009, kdy vstoupila v platnost emisní norma Euro 5, musí být vybavena filtrem pevných částic (DPF). “Filtr pevných částic je navržen tak, aby zachycoval výfukové saze na porézním materiálu s poloprůchodnými kanálky. Je čištěný spálením zachycených sazí vysokou teplotou, které je dosaženo dvěma způsoby, pasivní nebo aktivní regenerací,” vysvětluje Pavel Foltýn z Auto ESA.

 

Pasivní regenerace

Probíhá samovolně vždy, když nastane ve filtru vhodná teplota ke vznícení sazí. Výfukové plyny musí mít 350 až 500 °C. To nastane, když vozidlo jede 30 a více minut ve vyšších otáčkách. Například na dálnici nebo na silnici první třídy. Hlavní výhodou pasivní regenerace je, že systém má méně součástí. Spoléhá však na motoristy, že občas filtr dojedou takzvaně vypálit. Proto byla vyvinuta aktivní regenerace.

 

 

Aktivní regenerace

Probíhá po 300 až 1000 km, pokud nenastala možnost pasivní regenerace. Například při užívání auta výhradně v městském provozu. Elektronika pozná, když je filtr zanesený a vstřikuje do motoru více paliva, které hoří ve výfukovém potrubí a zvyšuje teplota výfukových plynů až na 600 °C. Dokončení regenerace trvá až 10 minut. Pokud je proces několikrát přerušený například častým zatavováním, rozsvítí se kontrolka DPF. Doporučuje se jet na dálnici filtr vypálit, jako v prvním případě. Dalším způsobem pasivní regenerace je přídavek močoviny AdBlue, která snižuje teplotu vznícení sazí, takže regenerace filtru může probíhat při nižší teplotě.

 

Hlídejte si olej

Významnou nevýhodou spojenou s aktivní regenerací je zředění motorového oleje způsobené malým množstvím nafty vstřikovaným do válců během výfukového cyklu. Na stěnách válců může vzniknout tenká vrstva paliva, což vede k předčasnému opotřebení motoru. Problém se zhoršuje, když je proces regenerace přerušován nebo když je auto používané na krátké cesty. Moderní systémy řidiče upozorňují na nutnost výměny oleje. U starších vozů je potřeba si výměnu motorového oleje hlídat a důsledně na ni dbát.

 

Co s ucpaným DPF

Pokud nedojde k regeneraci, budete muset nechat DPF vyčistit. Jinými slovy nechat filtr vypálit demontovaný. A to vás bude stát okolo 4 tisíc korun. Životnost filtrů pevných částic starších vozů je asi 150 000 km. Cena filtrů pevných částic z druhovýroby na trhu neustále klesá a reagují na to i automobilky snižováním cen originálních filtrů. Průměrně se cena pohybuje kolem 10 tisíc korun. Podle typu vozu to ale může být i několik desítek tisíc korun. Před koupí vozu si proto radši prověřte, jak je na tom cena DPF u vybraného modelu, ať vás pak částka v servisu nepřekvapí.

 

 

Jak se nenapálit

"Můžete začít tím, že si nekoupíte nevhodné auto. Pokud najedete méně než 20 000 km ročně, bude pro vás vhodnější auto na benzín nebo na některý alternativní pohon. Když kupujete diesel, nakupujte u certifikovaných prodejců, kteří nabízená auta pečlivě kontrolují. Pokud kupujete "na ulici", požadujte co nejmladší protokol o měření emisí, případně fakturu ze servisu o výměně filtru. Jestliže si koupíte vůz s DPF, přečtěte si pečlivě příručku od vozidla, abyste věděli, zda vozidlo používá pasivní nebo aktivní regeneraci a ujistěte se, že víte, jak se starat o filtr," radí Pavel Foltýn z Auto ESA.

TN.cz