Publikováno 5. 11. 2018
Svítíte správně?

Neriskujte zbytečně! Znáte 10 zásad správného svícení?

Nehoda
Zdroj: Mediafax
Nehoda na R6

Vidět a být viděn. V sychravém podzimním počasí, ranních mlhách a s přicházející zimou je tohoto pravidlo dvojnásob důležité. Tento týden ho připomíná stejnojmenná preventivní akce, na které se podílí i policie a Besip.

Správné svícení je pro bezpečný podzimní a zimní provoz na silnicích naprosto zásadní. Řada řidičů však o světlomety moc nedbá. Podívejte se na 10 zásad správného svícení, a nebo si rovnou nechte zkontrolovat a seřídit světla od profíků. Během tohoto týdne je to ve vybraných servisech zadarmo - psali jsme zde:

 

 

Jaké jsou zásady správného svícení? Podívejte se na pravidla, která připomíná akce Vidět a být viděn:

 

1) Bezpečná jízda začíná čistými skly auta, je třeba mít i čisté světlomety a správné brýle pro řidiče s rovněž čistými skly.

 

2) Před jízdou vždy zkontrolujeme funkčnost světlometů, nejen čelních a směrových, ale i koncových a brzdových. Tato kontrola by se měla stát jedním z pravidelných rituálů před jízdou.

 

3) Do světlometů kupujeme kvalitní a správné autožárovky a jejich výměnu provádíme vždy v páru, tzn.: pokud nám přestane svítit jedna z žárovek, automaticky vyměníme žárovku i ve druhém světlometu.

 

4) Světlomety necháváme pravidelně odborně seřídit a zkontrolovat (minimálně jednou ročně, ideálně před zimní sezónou). Optimálně seřízené světlomety by měly maximum světla vrhat do vzdálenosti 40 m před autem. Čistě vymezený světelný kužel by pak měl soustřeďovat světlo 75 až 100 m před vozidlo, kde ho řidič nejvíce potřebuje pro zaznamenání překážek. Dosvit do vzdálenosti až 200 a více metrů je zcela optimální.

 

 

5) Pokud máme světlomety vybaveny manuálním regulátorem výšky světlometů, tak ho použijeme před každou jízdou, při které nám náklad nadměrně zatíží záď vozu. Předejdeme tak nepříjemnému oslňování protijedoucích vozů nebo ostatních účastníků silničního provozu. Po vyložení nákladu světla seřídíme znovu.

 

6) Vždy s sebou vozte náhradní pár vhodných autožárovek. Automobil jen s jedním funkčním světlem může ve tmě působit jako motocykl. (Toto pravidlo neplatí u vozidel s xenonovými výbojkami.)

 

7) Svítit za jízdy je povinné. Světlomety se však nerozsvěcí automaticky u všech vozů, proto je vždy před jízdou dobré překontrolovat, zda máte světla opravdu zapnutá. Většině vozů s automatickým denním svícením navíc svítí světla pouze vepředu, vzadu není vozidlo osvětlené. Vozidlo se tak ze zadního pohledu například v hustém dešti, sněžení nebo v mlze stává doslova neviditelným!

 

8) Užívejte mlhová světla vždy, když je to nutné. Tedy za mlhy, hustého deště nebo při silném sněžení. V případě, že tyto podmínky pominou, nezapomeňte je vypnout. Světlo z těchto světlometů je za normální viditelnosti příliš ostré a může způsobit nepříjemné oslnění. Nezneužívejte tato světla pro zajištění silnějšího světelného toku na povrchu vozovky. Místo nesprávného použití mlhových světel za dobré viditelnosti raději zpomalte.

 

 

9) Nejenom automobily mají povinnost svítit, cyklista je povinen za snížené viditelnosti mít rovněž za jízdy rozsvícen světlomet s bílým světlem svítícím dopředu a zadní svítilnu se světlem červené barvy nebo přerušovaným světlem červené barvy. Varovné blikající koncové světlo lze spatřit až do vzdálenosti 1000 metrů. Řidič auta tak může cyklistu včas vidět a přizpůsobit rychlost jízdy dané situaci.

 

10) I chodci by měli být vidět a myslet na svou bezpečnost! Chodec v tmavém oblečení je pro řidiče viditelný až ze vzdálenosti, ve které, s ohledem na rychlost vozidla, již nemůže zareagovat včas, aby se vyhnul případné kolizi nebo střetu s tímto chodcem. Reflexní prvky, reflexní oblečení, vesty, reflexní pásky a odrazky jsou proto důležitým prvkem pro bezpečnost a mohou výrazně zvýšit viditelnost chodců a tím ochránit jejich zdraví či dokonce život.

TN.cz