Publikováno 9. 3. 2018
Pozor na kapaliny

Někdy je třeba otevřít kapotu. Jak ověřit správný chod motoru?

Kouřící motor
Zdroj: Profimedia

Jen pravidelný servis nestačí, občas je třeba vlastnoručně otevřít kapotu a zkontrolovat nejen provozní tekutiny, ale i celkový vzhled a zvuk motoru. Klíčové pro spolehlivý a bezproblémový chod motoru jsou chladící a mazací soustavy.

Únik chladicí kapaliny nadělal starosti majitelům několika modelů Fordu. Po celé Evropě teď musí preventivně do servisu, aby předešli mnohem rozsáhlejším problémům, které mohou v extrémním případě skončit i požárem.

 

Více zde:

 

Jak v základních krocích zkontrolovat, jestli motoru vašeho auta nehrozí podobné problémy?

 

Naslouchejte svému autu

Většina řidičů dnes spoléhá na to, že moderní auta se obejdou bez údržby. Že jim nehrozí porucha a kdyby se přece jen nějaká objevila, tak budou včas upozorněni prostřednictvím grafického rozhraní na budících. Vždycky to ale neplatí.

 

V zimním období dostává auto hodně zabrat a teď, když mrazy polevily, je čas aspoň na základní kontrolu. Začněte u zvuků. Když přijedete večer z práce, nechte auto běžet a na chvíli poslouchejte. Pokud motor šlape jako hodinky, můžete být v klidu, ale jakmile uslyšíte jakýkoli podivný zvuk - cvakání, šustění, nebo kolísání otáček, znamená to, že je čas kouknout pod kapotu.

 

 

Pravidelně kontrolujte chladící kapalinu a hladinu oleje

Kdy jste naposledy kontrolovali nebo měnili chladicí kapalinu? Na tohle zapomíná spousta řidičů. Správné chlazení přechází přehřátí motorům, které může poškodit hlavy válců nebo jejich těsnění. A to se může snadno stát i novým autům. Občasná kontrola oleje by také měla být samozřejmostí.

 

Kontrola se provádí na rovince a vždy za studena. Po jízdě počkejte minimálně 10 minut. Kontrola oleje a chladicí kapaliny je jednoduchá věc a nezabere víc než 5 minut. Jakmile hladina provozních tekutin klesne pod rysku minima, je třeba doplňovat. Hlídejte si kolik doléváte. Menší úbytek je celkem běžný, pokud ale auto žádá každý týden dvě deci kapaliny a litr oleje, je nutná kontrola motoru.

 

Hledejte stopy po úniku

Pokud jde o olej, detailně pátrejte po olejových stopách, ať už na motoru, nebo na krytu pod ním. Občas může jít jen o povolené šrouby, nebo netěsnost. Když nepomůže dotažení, budete muset do servisu, ale nemusí jít o velký problém. Ten spíš hrozí, když po úniku žádné stopy nenajdete.

 

V tom případě se totiž kapaliny ztrácejí do vnitřku motoru. Servis a výměna dílů vás v takovém případě nemine.

 

Ztrátu chladicí kapaliny můžou způsobit popraskané hadičky nebo spoje, když na ně nepřijdete sami, určitě je odhalí tlaková zkouška v servisu. Pak většinou stačí vyměnit starou hadici nebo sponu.

 

Nenápadná ztráta chladicí kapaliny ale může mít vážnější důvod - často ji zapříčiní vadné těsnění pod hlavou, takže se kapalina dostává přímo do motoru. Nejprve koukněte na víčko karteru motoru, kde se může objevit nečistota v podobě vodního šlemu, problémy může naznačit i olej v expanzní nádobce.. Pokud žádné takové stopy nenajdete, je dost možné, že se kapalina ztrácí přes netěsnou vodní pumpu. To bývá hodně častou příčinou větších a dlouhodobých úniků. Ve všech těchto případech vyhledejte nejbližší servis.

 

 

Kam se kapalina a olej ztrácí?

Může se dostávat přímo do motoru. Například když dochází k průniku chladicí kapaliny do oleje a obráceně, tedy že olej teče do chladicí soustavy. Ale chladicí kapalina může také unikat přes netěsné hlavové těsnění také například do výfuku, nebo sání. V tom případě je víčko karteru i expanzní nádobka úplně čistá.

 

Nejhorší je, když se chladicí kapalina dostává do válců motoru. Potom při nadměrném množství „vody“ se může ohnout ojnice a pro motor to může mít fatální následky.

 

I tuhle závadu je ale možné odhalit kontrolou motoru. Projeví se nárůstem tlaku v chladicí soustavě, který způsobí výfukové plyny vytlačované pístem válce, do něhož chladicí kapalina proniká.
Jednoduše řečeno: motor fouká do chladící kapaliny a nárůst tlaku v chladicí soustavě způsobí ztvrdnutí hadic chlazení. Může dojít i k vytlačování kapaliny z expanzivní nádobky při běžícím motoru. Při jízdě se takto poškozený motor začne velmi rychle přehřívat, v zimě většinou přestane fungovat topení.

 

I tyhle příznaky znamenají varování a vaše cesta by měla směřovat do servisu.

 

Pravidelnou kontrolu každopádně není radno podcenit. Díky tomu, že problém objevíte včas, můžete ušetřit pěkných pár tisíc, které byste dali za rozsáhlejší opravy.

TN.cz