Publikováno 21. 12. 2018
Přehled podle tříd

Nejprodávanější čtyřletá auta: Zájem o diesely v Česku neklesá

Škoda Octavia 2015
Zdroj: Profimedia

Trhu s osobními auty – novými i ojetými – v Česku téměř ve všech segmentech stále dominuje značka Škoda. Na tom se nic nemění. Ve svém segmentu ale mírně oslabila pozice modelu Octavia.

V druhé půlce letošního roku na trhu s novými auty rostl zájem o modely s benzínovými motory. U ojetin se ale žádná velká změna neděje. Aféra Dieselgate se u nás na rozdíl od jiných zemí EU výrazněji neprojevila, mírně ojeté diesely se u nás prodávají pořád dobře. Vyplývá to z analýzy společnosti Cebia.

 

 

Ceny ojetých dieselů mírně klesají. Trh zaplavují auta z ukončených operativních leasingů a také naftové vozy ze západu. "V sousedních zemích se začíná projevovat snížená poptávka po ojetých vozidlech s dieselovými motory, která se tak stávají zajímavá pro dovozce ojetin do České republiky, a to zejména u dražších modelů. Přesycení trhu se tím ještě zvyšuje," uvádí Cebia.

 

Prodej ojetých aut podle segmentů

 

Společnost vývoj na trhu ojetin porovnává na čtyřletých vozech. Jak jsou na tom jednotlivé segmenty?


MINI A MALÁ VOZIDLA – nedostatek fabií

Nejprodávanějším modelem čtyřletých vozů tohoto segmentu je stabilně Škoda Fabia (40,6 %), nyní s motorem 1.0 TSI a výbavě Style. Následují Renault Clio a Hyundai i20, které v první trojce nahradily Škodu Citigo a Ford Fiesta.

 

Tři nejprodávanější auta přitom tvoří více než polovinu prodejů v rámci segmentu (53,33 %).

 

Průměrná cena malých a nejmenších aut narostla meziročně o více než 10 %, nejvíce přitom podražila Škoda Fabia (o 11,7 %), která vzhledem ke svému vysokému podílu ovlivnila výrazně růst průměrné ceny celého segmentu. Na růst ceny má vliv pokles počtu mladých ojetin a nedostatek těchto vozů v nabídce inzertních portálů, který nepokryje zvýšenou poptávku.

 

NIŽŠÍ STŘEDNÍ A STŘEDNÍ TŘÍDA – pokles podílu oktávek

Největší podíl měla v této kategorii čtyřletých aut opět Škoda Octavia, která však neudržela hranici 30 % a její podíl klesl na 28,1 %, následovaná vozy Škoda Rapid a Hyundai i30. Tyto vozy dohromady zaujímají 52,77 % segmentu.

 

Volkswagen Golf, který je nejprodávanějším vozem v Evropě, skončil na čtvrtém místě.

 

 

Průměrná cena vozidel tohoto segmentu vzrostla meziročně o 4,78 %, jen u Škody Octavia narostla o 5,37 %. Růst průměrných cen dosáhl vrcholu v prvních měsících letošního roku, poté celý segment ztrácel. Nicméně průměrné ceny se stále pohybují nad úrovní roku 2016.

 

Vozidla v tomto segmentu jsou nejčastějšími flotilovými vozy a jejich prodej po ukončení častých operativních leasingů výrazně ovlivňuje relativně nízké ceny ve srovnání s ostatními segmenty. Tlak na snižování ceny je nejsilnější u dvou až čtyřletých ojetin, kterými leasingové společnosti v letošním roce zaplavují trh.

 

MPV – Berlingo vs. Touran

Nejprodávanějším modelem mezi čtyřletými MPV byl Hyundai ix20 se stabilním podílem 14,17 %. Ještě před půl rokem byl na druhém místě Volkswagen Touran, ke konci roku ho ale vystřídal Citroën Berlingo. Třetím nejprodávanějším vozem je stále Dacia Dokker. Tyto tři modely tvoří 32,9 % tohoto segmentu.

 

MPV se ale porovnávají složitě. Do segmentu (dle parametrů a statistik Svazu dovozců automobil) patří vozy s různým určením – zatímco Hyundai ix20 je rodinný vůz, Dacia Dokker, je oblíbená u živnostníků.

 

Průměrná cena u čtyřletých MPV narostla meziročně o 9,32 %, což znamená mírné zpomalení.

 

SUV A TERÉNNÍ AUTA – zájem se zdvojnásobil

Nejprodávanějším modelem byl v posledním roce Volkswagen Tiguan. Následovaly Nissan Qashqai a Dacia Duster. Všechny se v top 3 se drží dlouhodobě, tvoří však jen zhruba pětinu segmentu.

 

Průměrná cena vozidel tohoto segmentu narostla meziročně o 13,13 %. Nejvíce opět podražila Dacia Duster, a to o 29,9 %, naopak nejméně Volkswagen Tiguan (o 7,36 %). V poslední době se ale růst cen obou modelů zastavil.

 

Celý segment ovlivňuje dlouhodobě rostoucí zájmem o SUV, který se za poslední tři roky dvojnásobil. Vzhledem k vysokému zájmu nabízejí hlavní hráči na trhu minimálně tři modely, které se liší svou velikostí (rozvorem, délkou atd.).

 

Podíl prodaných aut s pohonem 4x2 výrazně převyšuje čtyřkolky.

 

VYŠŠÍ STŘEDNÍ TŘÍDA A OSTATNÍ – Superb před mercedesy

Největší podíl měla v tomto segmentu u čtyřletých vozidel Škoda Superb (34,39 %) následovaná Mercedesem třídy E a pětkovým BMW. Tři nejprodávanější vozy tvoří polovinu prodejů (49,39 %).

 

Tato kategorie měla na trhu čtyřletých vozidel jen malý podíl, konkrétně 5,68 %.

 

Na přelomu loňského a letošního roku poskočily průměrné ceny o 5,09 %. Nejvíce rostla cena za Mercedes třídy E (6,72 %). Postupně ale průměr spadl opět na úroveň začátku roku 2017.

TN.cz