Publikováno 28. 12. 2018
Testy bezpečnosti

Nejlepší auta a největší propadáky roku. Co ukázalo rozbíjení o zeď?

Crashtest Peugeotu Rifter
Zdroj: Euro NCAP

Propastné rozdíly mezi jednotlivými auty ukázaly letošní crashtesty Euro NCAP. Experti rozbili o stěny a sloupy v průběhu roku 23 nových modelů. Jaké vozy uspěly nejlépe a jaké propadly?

Pokud si někdo myslí, že všechna nová auta jsou dnes bezpečná, je na omylu. Testy ukazují mezi nejhoršími a nejlepšími modely velké rozdíly.

 

Euro NCAP vyhodnocuje auta ve čtyřech kategoriích, získat mohou maximálně pět hvězdiček. U jednotlivých modelů se standardní bezpečnostní výbavou se posuzuje bezpečnost posádky a bezpečnost dětí, ale také bezpečnost chodců či cyklistů a výbava asistenčními systémy, jako je upozornění na nezapnuté pásy, omezovač rychlosti, nouzové brzdění a asistent pro jízdu ve zvoleném pruhu. V každé kategorii se posuzuje řada dílčích faktorů, za které auta dostávají body.

 

 

Figuríny v autech musí absolvovat čelní i boční nárazy či náraz jen částí vozu nebo náraz zezadu.

 

Které modely získaly nejvyšší skóre a plný počet hvězd?

 

3. Audi Q3

 

Ochrana dospělé posádky: 95 %

Ochrana dětí: 86 %

Ochrana chodců: 76 %

Bezpečnostní asistenty: 85 %

 

Crashtest Audi Q3
Zdroj: Euro NCAP

 

Malé SUV je určeno hlavně rodinám, takže bezpečnost by měla patřit k nejdůležitějším kritériím. Podle Euro NCAP dokáže Q3 ochránit cestující výborně hlavně při čelním nárazu, kdy kabina zůstává stabilní. Body vůz získal za dobrou ochranu kolen a stehen a obecně pasažérů sedících vpředu. Figuríny zastupující 6leté a 10leté děti auto ochránilo "dobře až přiměřeně“. Nejvyšší hodnocení vůbec dostalo Audi Q3 za bezpečnostní asistenty, které nabízí už ve standardu.

 

 

Naopak body šly dolů hlavně za ochranu chodců a dalších zranitelných účastníků provozu. Především kvůli tuhým předním sloupkům, které by mohly v případě nehody způsobit těžké zranění.

 

2. Lexus ES

 

Ochrana dospělé posádky: 91 %

Ochrana dětí: 87 %

Ochrana chodců: 90 %

Bezpečnostní asistenty: 77 %

 

Crashtest Lexus ES
Zdroj: Euro NCAP

 

ES je poměrně málo rozšířený model Lexusu, přitom získává velmi dobrá hodnocení jako výkonný, komfortní a hlavně bezpečný rodinný vůz. Dobře si vedl při všech nárazových zkouškách, spolujezdce a řidiče ochránil výborně ve všech sledovaných zónách.

 

Ztratil kvůli ochraně dospělých pasažérů v zadní řadě, kde podle testů neposkytují pásy dostatečnou oporu. Při jedné ze simulovaných srážek nefungoval správně jeden z airbagů.

 

 

Naopak výborné hodnocení dostal za autonomní systém nouzového brzdění a ochranu chodců, ke které přispívá aktivní kapota, která se v případě kolize s chodcem zvedá tak, aby nenarazil do tužších částí vozu.

 

Lexus ES je nejlépe hodnoceným vozem mezi velkými rodinnými vozy i mezhybridy a elektromobily.

 

1. Mercedes-Benz třídy A

 

Ochrana dospělé posádky: 96 %

Ochrana dětí: 91 %

Ochrana chodců: 92 %

Bezpečnostní asistenty: 75 %

 

Crashtest Mercedesu třídy A
Zdroj: Euro NCAP

 

Podle hodnocení Euro NCAP je nejbezpečnějším vozem roku Mercedes třídy A, který získal i ocenění Best in Class mezi malými rodinnými auty. Měla nejvyšší hodnocení ze všech v ochraně dětí a chodců. Dosáhl maximálního počtu bodů při bočních nárazech a body dostal za aktivní ochranu nejzranitelnějších účastníků provozu, podobně jako Lexus ES.

 

Ceny Mercedesu třídy A u nás začínají těsně nad 720 tisíci korun.

 

Ocenění ve třídě velkých SUV: Hyundai Nexo

 

Crashtest Hyundai Nexo
Zdroj: Euro NCAP

 

Korejský vůz dostal 94 % za ochranu dospělých, 87 % za ochranu dětí, 67 % za ochranu chodců a 80 % za bezpečnostní asistenty. Na stupně vítězů v celkovém hodnocení to nebylo, ale získal alespoň nejvyšší hodnocení mezi velkými SUV. Nexo, které jezdí na vodíkový pohon, tak porazilo nové Hyundai Santa Fe, BMW X5 nebo Volkswagen Touareg.

 

 

Které modely dopadly nejhůře?

 

4. Citroen Berlingo / Peugeot Rifter / Opel (Vauxhall) Combo

 

Ochrana dospělé posádky: 91 %

Ochrana dětí: 81 %

Ochrana chodců: 58 %

Bezpečnostní asistenty: 68 %

 

Crashtest Peugeotu Rifter
Zdroj: Euro NCAP

 

Sourozenci Citroën Berlingo, Peugeotu Rifter a Opel Combo stojí na stejné konstrukci, takže mají i stejné hodnocení. Není to úplný propadák, ochrana dospělých cestujících i děti je chvályhodná, ale tyto modely ztrácely hlavně v ochraně chodců a cyklistů. Systém autonomního nouzového brždění nereagoval správně na rychlejší objekty, tedy převážně na cyklisty.

 

Celkově: čtyři hvězdy.


3. Suzuki Jimny

 

Ochrana dospělé posádky: 73 %

Ochrana dětí: 84 %

Ochrana chodců: 52 %

Bezpečnostní asistenty: 50 %

 

Crashtest Suzuki Jimny
Zdroj: Euro NCAP

 

Malý off-road bodoval v ochraně dětí při bočních i čelních nárazech. Naopak hodně ztratil v ochraně dospělých při částečném nárazu, kdy se bortil prostor pro posádku a figurína představující řidiče narážela hlavou do velkého volantu.
Celkově: tři hvězdy


2. Jeep Wrangler

 

Ochrana dospělé posádky: 50 %

Ochrana dětí: 51 %

Ochrana chodců: 49 %

Bezpečnostní asistenty: 32 %

 

 

Tak tady už to propadák rozhodně je. Wrangler nedostatečně chrání posádku, crashtesty odhalily, že hlavně A-sloupky nejsou schopny odolat silnějším nárazům, stejně jako karoserie mezi sloupky a podlahou. Také ochrana nohou je bídná a riziko pro cestující může znamenat i palubní deska.

 

 

Wrangler 4x4 navíc nemá autonomní systém nouzového brždění, takže i za to šly body dolu.

 

Vůz dostal v celkovém hodnocení jen jednu hvězdičku.

 

1. Fiat Panda

 

Ochrana dospělé posádky: 45 %

Ochrana dětí: 16 %

Ochrana chodců: 47 %

Bezpečnostní asistenty: 7 %

 

 

Ani jedna hvězdička a hrůzné hodnocení v ochraně dětí a bezpečnostní výbavě. To dělá z Pandy nejméně bezpečné auto na trhu.

 

Při crashtestech se ukázalo, že vůz nedokáže ochránit životně důležité části těla hlavně u dětí. Ale ani u dospělých to není žádná sláva – Panda dopadla špatně při posuzování ochrany hrudníku řidiče při čelním nárazu a krční páteře pasažérů při nárazu zezadu. Takže i výsledných 45 % v ochraně dospělých je nejhorší letošní výsledek ve všech kategoriích. Fiat umí upozornit na nezapnuté pásy, ale další asistenty ve standardu vysluhujícího modelu chybí, navíc systém pro zadní sedadla nefungoval dobře.

 

Celkový výsledek je až neuvěřitelně špatný.

 

Hodnocení vozů v testech Euro NCAP:

počet hvězd / ochrana dospělých (%) / ochrana dětí (%) / ochrana chodců (%) / bezpečnostní asistenty (%)

 

Hodnocení Euro NCAP

TN.cz