Aktualizováno 21.11. 2017 12:27
Neděláte je taky?

Nejčastější řidičské chyby, které vás mohou zabít

jízda
Zdroj: Archiv AutoTN

Máte čtyřkolku, nové zimní pneumatiky a stabilizační systém? Skvělé. Neznamená to však, že jste nesmrtelní!

Ještě před pár lety jste se mohli v autě spolehnout maximálně tak na ABS, tedy systém, který zabraňuje zablokování pneumatik při brždění, ale jinak to bylo všechno o tom jak umíte točit volantem a jak citlivý jste v ovládání plynu a spojky. Moderní asistenční systémy a ruku v ruce s tím jdoucí všechny další vymoženosti jsou samozřejmě úžasné, ale někteří řidiči si myslí, že díky nim mohou jezdit pořád stejně, bez ohledu na to jestli je venku sucho nebo sněží. Ostatně i při ježdění na okruhu se spousta řidičů spoléhá na zapnutý stabilizační systém a moc neřeší svou techniku jízdy, protože ta elektronika to přece vyřeší za ně... Omyl! Tady je pár věcí, které vám při ježdění sice pomohou, ale nedělají z vás nesmrtelného závodníka jako v nějaké počítačové hře.

 

DOPORUČUJEME: Jak uniknout z potápějícího se auta? Máte jen jednu minutu.

 

Nenabourám, mám přece ESP
ESP, nebo-li stabilizační systém zachránil už bezpočet lidský životů. Chytrá elektronika, která umí v zatáčce přibrzdit jednotlivá kola, a tak zabránit přetáčivému nebo nedotáčivému smyku, se neustále zlepšuje a dělá z nás lepší řidiče. Jenže fyzikální zákony ohnout neumí a přestože za vás umí vyřešit spoustu chyb, tak vysokou rychlost v zatáčce a přilnavost pneumatik prostě ošidit neumí.


STAŇTE SE LEPŠÍM ŘIDIČEM, PARKUJTE U NÁS NA FACEBOOKU!

 

Můžu jet rychle, mám čtyřkolku
Myslíte si, že vaše auto s pohonem všech kol lépe brzdí, projíždí zatáčky rychleji a je odolnější vůči aquaplaningu? Omyl! Pohon všech kol sice znamená větší stabilitu v zatáčce a lepší trakci, ale zároveň taky tenčí hranici mezi přilnavostí a smykem. Na brždění nemá pohon všech kol samozřejmě žádný vliv a ani na vodě nemůžete jet se čtyřkolkou rychleji, protože tady jde hlavně o to kolik vody jsou schopné odvést pneumatiky.

 

DOPORUČUJEME: Co stane, když (nejen) v Subaru uberete plyn uprostřed zatáčky?

 

S ABS to vždy ubrzdím
Aby bylo jasno, ABS zabraňuje zablokování kol. Jeho největší výhodu je, že díky němu můžete brzdit i zatáčet současně. Ale brzdnou dráhu opravdu nezkrátí, jen se díky němu můžete lépe vyhnout překážce před vámi. Jestli chcete, aby vaše auto lépe brzdilo, pak jsou řešením větší a silnější brzdy, lepší brzdové destičky, odolnější brzdová kapalina a lepší pneumatiky.

 

Zimní pneumatiky to zvládnou
Ano, na zimních pneumatikách můžete jet na sněhu nebo ve sněhové břečce o poznání rychleji a bezpečněji než když máte na autě letní gumy, ale ani tady fyziku neošidíte. Jen připomínáme, že zimní pneumatiky by neměla být starší pěti let a mít méně jak čtyři milimetry vzorku, protože pak přichází o většinu svých schopností.
 

DOPORUČUJEME: Víte kdo a kdy se v autě nemusí poutat?

 

Jsem už zkušený řidič
Zatímco první rok autoškole většina mladých řidičů bourá jen kvůli tomu, že neví co má dělat v některých krizových situacích (smyk, nenadálé brždění nebo špatné vyhodnocení situace), tak pak přichází jakási euforie, která je snad ještě nebezpečnější. Ty chvíle, kdy máte pocit, že máte všechno pod kontrolou, že můžete jet rychleji než ostatní, protože umíte přece lépe řídit, nebo si připadáte jako ve videohře, to jsou přesně ty okamžiky, kdy byste měli zpomalit, protože jste jednou nohou v průšvihu.


A CO VY? ZAŽILI JSTE VY NEBO NĚKDO VE VAŠEM OKOLÍ NĚKTEROU Z VÝŠE ZMÍNĚNÝCH SITUACÍ? NEBO JSME NA NĚCO ZAPOMNĚLI?

 

TN.cz