Publikováno 30. 11. 2018
Pozor, už to klouže!

Nebezpečná ledovka nastupuje: 7 rad, jak zvládnout jízdu na náledí

Ledovka pokryla západ republiky - 9
Zdroj: facebook, Policie ČR, HZS ČR

Zima je tu v plné síle. Zatím na silnicích nemusíme čelit větším přívalům sněhu, ale ledovka už má na svědomí první nehody. Jízda na ledu je hodně nebezpečná, přečtete si následující rady, jak ji zvládat tak, abyste se vyhnuli komplikacím, nezničili si auto a předešli zbytečným újmám.

Rada první je celkem jednoduchá: Nejezděte!

Je opravdu nutné vyjíždět autem? Pokud je silnice před domem jako zrcadlo a silničáři nikde, možná bude bezpečnější doklouzat pěšky na zastávku autobusu nebo vlaku.

 

Jinak můžete dopadnout, jako řidič tohoto auta dnes ráno v Kraslicích v Karlovarském kraji:

 

 

Skutečně se vám vyplatí riskovat, že svoje auto na ledu prostě nezkrotíte a rozbijete? Když už opravdu musíte vyrazit, jeďte s dostatečným předstihem a rozhodně nespěchejte, je lepší dorazit pozdě, než vůbec. A nebude ostuda ani, když cestu vzdáte třeba v půlce.

 

 

Rada druhá: Sledujte aktuální informace

Zatímco v jedné části republiky může být sucho, ve vedlejším kraji už můžou silnice pořádně klouzat. Náledí taky občas přijde náhle se setměním, mlhou nebo prudkým ochlazením. Meteorologové před možným výskytem většinou varují a z aktuálních dopravních informací v navigačních aplikacích či v rádiu snadno zjistíte, jaká je situace na vaší trase.

 

Podle toho se rozhodněte, jestli vůbec vyrážet, a kudy jet nebo kde si dát radši přestávku, když už jste na cestě. Pokud se dostanete do situace, v níž si netroufáte řídit, radši zastavte a počkejte

 

113

GALERIE: Ledovka pokryla západ republiky

Zdroj: facebook, Policie ČR, HZS ČR

Ledovka pokryla západ republiky - 1

Hodnocení:

 

Rada třetí: Nespoléhejte jen na sebe

Zatímco vrstvu sněhu na silnici vidíte snadno, ledovku málokdy rozpoznáte, obzvlášť, když je tma, šero, mlha nebo do toho sněží. Orientujte se podle toho, jak se chová vaše auto, zkuste si kontrolovaně přibrzdit. Pomůžou i údaje z venkovního teploměru - jakmile teplota klesne k nule nebo pod ní a je vlhko, buďte hodně oparní. Hlavně při brždění a v zatáčkách nebo při přejíždění z pruhu do pruhu. A upravte rychlost. Taky sledujte auta před vámi, reagujte, jakmile uvidíte, že to ostatním klouže. Když vidíte první auto ve škarpě, může být na reakci už pozdě.

 

Rada čtvrtá: Pozor na černý led

Úkaz, který je v zimě na silnicích nejnebezpečnější. Černý led vznikne, když na vozovce umrzne tenká souvislá vrstva vody. Vytvoří neviditelnou, ale velmi kluzkou krustu, která někdy vypadá jako normálně mokrá vozovka. Po takovém zrcadle se rozjedete a už nezastavíte, kdybyste dělali cokoliv. Auta kloužou popředu, bokem i pozadu...

 

 

Černý led může vzniknout na mostech přes řeky, pod podjezdy, kam nesvítí slunce, nebo v údolích, kam steče voda a je tam nižší teplota či tam leží mlha. Na taková místa dejte při zimních cestách velký pozor.

 

Když vám připadá silnice mokrá, ale od kol ostatních aut nic neodstřikuje, je to pravděpodobně tady! Ale nepanikařte, prudké brždění nebo jiná zbrklá reakce, to by byla ta největší chyba.

 

Rada pátá: Buďte čitelní

Na náledí se snažte za volantem zachovat klid. Jeďte co nejplynuleji bez náhlého dupání na brzdu i na plyn nebo škubání volantem. Pomalu uberte rychlost, řiďte defenzivně, pomalu a v klidu. Udržujte si větší odstup od auta před vámi.

 

 

Na náledí nejde jen o vaše reakce, ale i o reakce ostatních. Hlavně řidič, který jede za vámi, by měl mít dost času na to, aby stihl reagovat na chování vašeho auta a na náledí vás nesejmul. Když chcete přibrzdit, dělejte to pomalu a s předstihem, aby viděl, co máte v úmyslu a jestli vaše auto na vozovce neklouže. Pozorně sledujte i chodce, kteří mohou na ledovce snadno sklouznout z chodníku. A počítejte s delší brzdnou dráhou před přechody. Čtěte okolí a sami buďte čitelní.

 

Rada šestá: Buďte připraveni na smyk

Když už se vám auto na náledí smýkne, je třeba znát alespoň základní pravidla, jak smyk zvládat. Moderní asistenční systémy jsou skvělými pomocníky, ale rozhodně nezvládnou každou situaci.

 

Základní poučka zní: točit volantem ve stejném směru, jakým klouže zadek auta, držet volant pevně a nešlapat na brzdy, aby se nezablokovala kola. Určitě pomůže vyšlápnout spojku, čímž se auto zklidní!

 

Rozhodně se vyplatí absolvovat školu smyku, získáte díky tomu větší jistotu a budete vědět, jak se chovat v různých situacích:

 

U nedotáčivého smyku (klouže hlavně přední náprava) se auto smýká ze zatáčky předkem ven a zadku se do zatáčky nechce. Vyšlápněte spojku a lehce postupně rovnejte kola, takže než se chytí, zmenšujte jejich natočení do zatáčky.

 

 

U přetáčivého smyku (zadek se vás snaží předjet a být v zatáčce dřív než předek) klouže zadní náprava a předek stáčí dovnitř zatáčky. Vyšlápněte spojku a točte volantem do protisměru pohybu auta, tedy proti zatáčce.

 

S kontra pohyby volantem opatrně! Kola by neměla být moc vytočena na stranu, když se na asfaltu chytí.

 

Rada sedmá: Eliminujte následky

Když nic nezabírá a auto jasně letí do příkopu nebo proti překážce, pak přichází čas na brždění. Každé snížení rychlosti před nárazem může zmírnit následky – sešlápněte brzdu k zemi a stojte na spojce. Jestliže víte, že nárazu nezabráníte, zkuste auto alespoň natočit tak, abyste narazili čelně – vpředu jsou deformační zóny nejpevnější a riziko je nižší, než když půjdete do stromu bokem.
 

TN.cz