Publikováno 28. 4. 2017
zmatek v nádrži

Návod co dělat, když natankujete benzín místo nafty!

tankování
Zdroj: Profimedia, Martin Vlček, Mafra

Je to častější problém než byste si mohli myslet a stalo se to snad už na každé benzínce. Pokuď si to uvědomíte včas, dá se to vyřešit snadno, rychle a relativně levně. Když už se rozjedete, bude to dražší, ale ani tehdy nebývají následky fatální.

Vrtíte pochybovačně hlavou, že někdo natankuje omylem benzín do naftového auta? Je to jednodušší, než by se mohlo zdát. Stačí, když přesednete ze svého auta do služebního, půjčíte si auto od přátel, nebo jste jen roztržití při tankování. Že by někdo natankoval omylem naftu do benzínového auta se běžně nestává - hrdlo benzínové nádrže je totiž užší než ústí naftové tankovací pistole. Pokuď už se to ale přihodí, třeba když dolijete špatné palivo z kanystru, jsou následky horší. Nafta benzínovému motoru uškodí podstatně víc, musí se pak vyměnit olej, svíčky a palivový filtr, v krajním případě hrozí i poškození benzínové pumpy a katalyzátoru.


DOPORUČUJEME: Proč mají některá auta víčko nádrže vlevo a jiná vpravo?

 

Pokuď si již při tankování všimnete, že máte v ruce benzínovou pistoli místo té naftové, je to ta nejlepší a taky nejlevnější varianta. „Pokuď jste nenatankovali plnou nádrž benzínu, tak nepanikařte,“ radí Tomáš Kučera, majitel soukromého autoservisu v Praze. „Okamžitě vypněte tankovací pistoli a zjistěte, kolik benzínu jste natankovali. Jestli to jsou jednotky procent, tak si s tím vůbec nelamte hlavu a dotankujte naftou doplna a v klidu jeďte. Pokuď je to maximálně polovina, tak i tohle se dá zachránit bez zásahu servisu. Na pumpě se dá koupit přípravek, který pětinásobně zvyšuje mazivost nafty. V doporučeném poměru ho přidejte do nádrže, dotankujte naftu doplna a pak doplňujte naftu po každých sto ujetých kilometrech, abyste směs bezínu, nafty a aditiva co nejvíc naředili.“


DOPORUČUJEME: Jak nastavit zpětná zrcátka? 7 triků, které vás v autoškole nenaučili.

 

Podobný postup je ale podle autorizovaných servisů trochu riskantní a motorům moderních aut by nemusel udělat dobře. „U starých dieselů co jezdí i na olej z fritovacího hrnce bych se toho nebál, u moderních aut s vysokotlakým vstřikováním už ano,“ říká Martin Šípek z bruntálského BP Autosport. „Pokud jste nenastartovali, je nejjednodušší a nejspolehlivější řešení špatné palivo z nádrže vypustit nebo vypumpovat. Pak stačí natankovat plnou nádrž nafty a je po problému. Tenhle postup by měl pak určitě zvolit každý, kdo má auto ještě v záruce, protože jinak hrozí, že v případě problémů o ni přijdete.“ Většina autoservisů umí nádrže vypumpovat nebo vypustit na místě, podobnou službu poskytují i asistenční služby, kdy můžete uplatnit svou pojistku. Pokuď pojištěni nejste, počítejte s cenou cca 350 až 600 Kč, plus ujeté kilometry.

 

JEZDÍTE AUTEM? STAŇTE SE NAŠIMI FANOUŠKY NA FACEBOOKU!

 

Když už jste nastartovali a benzín pronikl do palivové soustavy, budete to mít dražší. Systém se totiž musí vyčistit a budete taky muset vyměnit palivový filtr. Celková suma opravy pak bude od dvou do tří tisíc korun, připočítejte si k tomu ještě odtah auta. Jen zřídka se stane, že by benzín poškodil vstřikovače nebo čerpadlo, nebo že by následky byly ještě horší. Motor se většinou dřív zastaví, nebo si řidič chybu uvědomí a sám auto odstaví.

 

tankování
Zdroj: archiv

 

Každopádně prevence je jednoduchá, stačí se podívat na vnitřní stranu víčka palivové nádrže, kde v drtivé většině případů bývá napsáno, co do nádrže patří. Pokuď tam samolepka není, vřele jí doporučujeme nalepit. A někteří ji pro jistotu dají i na víčko zvenku. U nových aut se pak můžete setkat i s tím, že špatnou pistoli do hrdla palivové nádrže vůbec nezasunete.


DOPORUČUJEME: Do Rakouska s vykuchaným výfukem? Pozor, zpátky můžete jen autobusem!

TN.cz