Aktualizováno 14.3. 2018 21:35
S tím ani nevyjíždějte

Na tohle si dejte pozor: 13 závad, se kterými nesmíte na silnici

Vraky v ulicích
Zdroj: TN.cz
Ilustrační snímek

Auto, které nevyhovuje vyhlášce, nesmí na silnici. To je poměrně jasné. Přesto policie občas narazí na majitele, který si s pravidly moc hlavu nedělá. A někdy to jsou hodně extrémní případy. Možná je čas si připomenout seznam závad, se kterými vás hlídka odjet už nenechá.

Na silnici vyrážejí všelijak upravená či poškozená auta. Obzvlášť v jarních měsících, kdy někteří sváteční řidiči vytáhnou z garáží na výlet své letité a mnohdy i dlouho neudržované poklady.

 

Navíc jsme národ kutilů, takže i na autech se občas podepíšou zlaté české ručičky. Někdy už je to ale moc.

 

Jako v tomto případě:

 

Pokud policisté narazí na auto, které nevyhovuje vyhlášce, můžou řidiči sebrat malý techničák a zakázat mu další jízdu.

 

Pak nezbývá nic jiného, než odtah a odborné odstranění závady. Techničák policie navíc vydá zpátky až poté, co opravené auto posoudí technik na STK.

 

Vyhláška z roku 2016 definuje třináct závad, za které právě tohle hrozí. Cílem je vyloučit z provozu vozidla, která jsou nebezpečná pro jejich posádku i pro ostatní účastníky.

 

 

Tohle jsou závady, za které vám policie může zabavit malý techničák. Stačí, když na autě objeví jednu z nich:


1. Absence nebo odstranění podstatné části výfukového systému.

 

2. Poškození brzdového systému vylučující jeho použití, zejména vyřazení jeho části z provozu, destrukce brzdových kotoučů a obložení.

 

3. Absence čelního skla nebo jeho poškození na více než 50 % plochy.

 

4. Zjevné nadměrné úniky provozních kapalin.

 

5. Koroze nebo praskliny nosných částí zjevně narušující pevnost rámu nebo karoserie.

 

6. Opotřebení nebo poškození pneumatik odhalující nosné vrstvy.

 

7. Deformace rámu nebo karoserie dosahující sloupku A, u motocyklů značné deformace základních prvků rámu.

 

8. Deformace nápravy včetně jejího uložení mající vliv na její pevnost.

 

9. Zjevná deformace uložení motoru, například utržené úchyty, posunutí motoru.

 

10. Deformace karoserie zasahující do vnitřního prostoru osádky vozidla.

 

11. Deformace hlavních částí systému řízení, které zjevně ovlivňují bezpečné ovládání vozidla, například převodky, posilovače, spojovací tyče, hřídele volantu.

 

12. Zjevné deformace nebo praskliny kol.

 

13. Zjevný únik výfukových nebo jiných jedovatých plynů do prostoru řidiče nebo prostoru pro přepravu cestujících u vozidla kategorie M2 a M3 (mají více než 8 míst určených k přepravě osob).
 

TN.cz