Publikováno 7. 9. 2017
Poutejte se!

Můžou být pásy při nehodě překážka? Odborníci mají jasno!

Bezpečnostní pás - ilustrační foto
Zdroj: Profimedia

S bezpečnostními pásy v autě se pojí spousta fám. Řidiči i spolujezdci se v autě musí poutat, někteří to přesto nerespektují a kromě pokuty riskují život svůj i všech, kteří s nimi v autě cestují. Ústřední automotoklub (ÚAMK) teď nečastější fámy, které okolo bezpečnostních pásů kolují, vyvrací.

ÚAMK důrazně doporučuje, aby se řidiči i spolujezdci v autě poutali. Podle autoklubu pásy každoročně zachrání v Evropě 2 tisíce lidských životů. Přesto na evropských silnicích každý rok zemře 20 tisíc lidí. Z části za to může podle ÚAMK také to, že se za jízdy nepřipoutají.

 

"Dva pohyby a dvě sekundy vašeho času nutné pro zapnutí bezpečnostního pásu rozhodně stojí za to. Buď si zachráníte život, nebo přinejmenším značně snížíte následky havárie," nabádá automotoklub, který na důležitost pásů upozorňuje také při různých bezpečnostních akcích, kde si mohou návštěvníci vyzkoušet i simulátory nárazu.

 

ÚAMK se teď rozhodl vyvrátit nejzažitější fámy, které okolo bezpečnostních pásů kolují. Jednou z nich je, že pásy mohou být překážkou, pokud havarujete a auto začne hořet. Podle ÚAMK jsou ale moderní vozy vybaveny palivovými nádržemi, které odolají vysokému tlaku i teplotám. A pokud čidla řídící jednotky zachytí, že se auto převrátilo, zastaví přívod paliva.

 

Někteří řidiči poukazují na to, že na krátké vzdálenosti nemá cenu si pás zapínat. Podle statistik ale k více jak polovině nehod dochází při jízdě na vzdálenosti menší než 40 kilometrů.

 

 

Rozšířený je také názor, že osádku vozu lépe ochrání airbagy. Podle ÚAMK je to ale omyl. Airbagy fungují dobře jen, když je člověk ve správné pozici, kterou inženýři vypočítali. Navíc v moderních vozech při prudkém pohybu těla se pásy přitáhnou a to zamezí prudkému nárazu do airbagů. Jinak je náraz mnohem nebezpečnější.

 

"Bez nich může být lidská postava nekontrolovatelně odmrštěna nesprávným směrem a v lepším případě dojde jen k poškození krční páteře," varuje ÚAMK.

 

Mezi řidiči koluje i fáma, že je v případě havárie lepší vyletět oknem. Podle automotoklubu je to naprostý nesmysl a nepřipoutanému řidiči hrozí až pětinásobné nebezpečí smrtelného zranění oproti tomu, kdo pásy použije.

 

 

Velmi rozšířená je pak fáma, že se není potřeba poutat na zadních sedadlech. "Přes 70 % všech, kdo zahynuli při dopravních nehodách na zadních sedadlech, nebylo připoutáno," varuje ÚAMK! Nepřipoutaný pasažér vzadu pak kromě svého života ohrožuje životy těch, kteří sedí na předních sedadlech.

 

Proto Ústřední automotoklub důrazně radí se poutat. "Bezpečnostní pás je spojnicí mezi námi a životem," varují odborníci.

vbo TN.cz

Diskuze

7.9. | 23:07 overal
1
Náhlasit nevhodný komentář
Bohužel, hlavním důvodem proč se musíme poutat i při nízkých rychlostech jsou právě airbagy, které v nízkých rychlostech, bez použití pásů nadělají airbagy víc škody než kdyby náraz proběhl bez pásů i airbagů!