Publikováno 4. 12. 2017
Hlukové limity

Mostecký autodrom ztichne...

Autodrom Most
Zdroj: Autodrom Most

Přestože společnost Autodrom Most vyhrála soudní spor o obecní protihlukovou vyhlášku, snaží se vyjít vstříct nejbližším sousedům okruhu.

Jde o postupné kroky, nově vstoupil v platnost nový provozní řád. „Hledáme veškeré možnosti, jež povedou k eliminaci hlukové zátěže, zároveň ale neohrozí existenci firmy. Úprava provozního řádu je výsledkem snahy o racionální řešení na základě konzultací s experty na problematiku hluku,“ uvedl generální ředitel autodromu Jiří Volovecký. Provoz na velkém závodním okruhu nově skončí každý den nejpozději v 18:00 hodin, přičemž hodinová polední pauza zůstává. „Doposud jsme dvakrát týdně umožňovali jízdu po dráze do 20:00 hodin. I když jsme toto původní ustanovení provozního řádu striktně omezili na sériově vyrobené automobily s platnou registrační značkou a STK, jež splňují veškeré zákonné hlukové limity, i tak jsme od něj ustoupili,“ vysvětlil Volovecký.


DOPORUČUJEME: Vyhláška v Mostě je protiprávní, autodrom může normálně fungovat!

 

Do absolutního ticha se areál autodromu, a to včetně offroadové a motokárové dráhy, ponoří vždy po celý den dvou státních svátků: Velikonočního pondělí a Dne vzniku samostatného československého státu. „V tyto dny posílíme aktivity, jež zaměřujeme mimo motoristický sport a které zařazujeme do kalendáře celoročních akcí stále častěji. Například velmi populární běžecké či cyklistické závody,“ upřesnil generální ředitel. Další ustanovení novelizovaného provozního řádu zakazuje v celém areálu autodromu pořádání závodů, testování či kurzů v jízdě smykem, tedy drifting. Zůstane jen jako součást doprovodného programu při významných událostech, jež společnost v dostatečném předstihu avizuje na svých webových stránkách.


DOPORUČUJEME: Těšte se na příští sezónu, kromě tahačů budou v Mostě jezdit i formule 1


Zásadní novinkou bude ztišení provozu motocyklů, které dělají na okruhu v Mostě největší hluk. „Všechny motocykly, jedno jestli půjde o závod či volné jízdy, budou muset mít  tlumicí vložkou výfuku. Máme vyzkoušeno, že tlumivka sníží hluk o pět decibelů, což už je znatelné ztišení. Je to zároveň výsledek naší úzké spolupráce s Národní referenční laboratoří pro komunální hluk Zdravotního ústavu, což je prestižní instituce v daném oboru,“ doplnil Volovecký. Motocyklů se týká i snížení maximálního limitu hluku. V původním provozním řádu byl stanoven pro jednostopá vozidla na 106 decibelů (dB), nově je to o čtyři dB méně, tedy 102 dB. „Motocykly jsou obecně nejhlučnější stroje, jež u nás na okruhu jezdí. I proto se ve snaze eliminovat hlukovou zátěž v okolí autodromu na motorky více zaměřujeme,“ dodal Jiří Volovecký.


DOPORUČUJEME: Podívejte se na naše videtesty, zkoušíme auta na klikatých okreskách i na závodní dráze!


Autodrom podle něj přistoupil k řadě aktivit ve snaze o maximální možné omezení hlukové zátěže, v současné době zvažuje vícero možností. Jiří Volovecký také upozornil, že problémy jsou i s legislativou. Zatímco na normálních silnicích je maximální hranice hluku až 70 dB, tak hranice hluku pro provoz stacionárního zdroje hluku (kam jsou kupodivu zařazeny i závodní okruhy) je 50 dB. „Skutečně jsme v několika případech překročili hranici 50 dB, nikdy jsme se však nepřiblížili k hranici 70 dB. S příslušnými odborníky a ministerstvy proto intenzivně hledáme možnosti legislativní změny, podle níž by závodní okruhy byly nadále posuzovány jako pozemní komunikace s vyšší povolenou hranicí hluku. Jednání se vyvíjejí zdárně, možnost legislativní úpravy je tak reálná,“ řekl.


BAVÍ VÁS AUTA A SVĚT KOLEM NICH? ZAPARKUJTE U NÁS NA FACEBOOKU!


Autodrom Most dál jedná i s s lidmi, kteří bydlí v okolí okruhu. „Diskuse s řadou sousedů je racionální a posouvá nás kupředu. Uznávají, že autodrom byl vybudován za účelem pořádání závodů, tréninků či testování závodních speciálů. Chápou také, že provoz autodromu s sebou nese zvukový efekt. Bavíme se s nimi o tom, co všechno můžeme udělat proto, abychom hlukovou hladinu ve velké míře snížili. Existuje ale také skupina obyvatel, která odmítá veškeré naše návrhy, podněty či argumenty. Domluvit se s takovými lidmi je prakticky nemožné, neboť jejich cílem je úplné zastavení provozu autodromu,“ konstatoval Jiří Volovecký.

TN.cz