Publikováno 23. 4. 2018
Seriál

Konspirační teorie autoprůmyslu: Vražda Rudolfa Diesela

Rudolf Diesel na německé známce.
Zdroj: Profimedia
Rudolf Diesel na německé známce.

Konspirační teorie se nevyhnuly ani automobilovému průmyslu. Nejsou sice plné iluminátů a mimozemšťanů, ale nabízejí jiný pohled třeba na vývoj alternativních paliv, roli ropných magnátů nebo na vývoj některých modelů aut. Některé jsou absurdní, jiné o něco pravděpodobnější. A některé nesou i českou stopu. Podívejte se na první příběh našeho seriálu.

Magnáti stojí za smrtí Rudolfa Diesela

 

Big Oil je označení pro velkou šestku naftařských a plynařských magnátů z Evropy a USA. Tyhle společnosti jsou podle konspirátorů zapojeny do ledasčeho. Automobilový průmysl, který je pro ně zásadním odbytištěm, nevyjímaje.

 

Jedna z teorií obviňuje magnáty z toho, že nechali zabít německého vynálezce výrazně vylepšeného motoru se samočinným zážehem Rudolfa Diesela. Jeho vznětový motor byl totiž mnohem účinnější a tím pádem i úspornější než tehdejší benzinové motory, což se magnátům nemohlo hodit, ti přece potřebovali co největší spotřebu. Diesel dokonce jako palivo testoval arašídový olej.

 

Motor vyvinutý v roce 1896 Rudolfem Dieselem.
Zdroj: Profimedia Motor vyvinutý v roce 1896 Rudolfem Dieselem.

 

Rudolf Diesel zemřel v roce 1913 při plavbě na lodi Dresden z Antverp do Anglie. V noci z 29. na 30. září zmizel z paluby. Jeho tělo našli námořníci na hladině až po několika dnech ve značném stádiu rozkladu, identifikovali ho podle jeho věcí.

 

Byla jeho smrt dílem nešťastné náhody? Diesel byl nemocný, podle všeho závislý na lécích. Dokonce nechal své ženě zapečetěnou tašku, kterou směla otevřít až po jeho smrti. Synovi předal klíče od domu. To by spíš nahrávalo verzi o sbevraždě.

 

Na druhou stranu po sobě nenechal dopis na rozloučenou, navíc byl věřící a sebevražda je přece těžký hřích.

 

 

Velmi brzy se tak vyrojily spekulace, že šlo spíš o vraždu nebo že dokonce Diesel někde žije pod novou identitou a dál pracuje na svých motorech.

 

Na přelomu století byly každopádně vznětové motory příliš velké a těžké, použití v automobilech bylo ještě daleko. Dieselův motor se ale nezamlouval ani uhlobaronům a výrobcům parních strojů. Úspěšně se totiž začal prosazovat v lodní dopravě, právě na úkor páry.

 

Na jeho vynález si naopak dělaly zálusk vlády několika států, aby získaly technický náskok pro vojenské námořnictvo. Diesel však válečné využití svého patentu odmítal. Spíš razil svou utopickou teorii, že vynález lidstvu pomůže od chudoby. Byl přesvědčen, že svět čekají velké sociální změny.

 

Na jeho smrti tak mohly mít zájem různé strany.

 

Anketa

Jaké verzi příběhu věříte?

Hlasovalo 46 lidí.


Další díl seriálu přineseme příští pondělí.

TN.cz