Publikováno 7. 3. 2018
Omezení v Evropě

Města se bojí emisí a zavírají centra. Kde platí zákaz?

Zákaz dieselů v Německu
Zdroj: Profimedia
Ilustrační snímek

Evropská města se postupně „zavírají“ před vozy, jejichž emise jsou nižší než Euro 5. Důvod? Znečištění ovzduší především ve velkých městech je podle Světové zdravotnické organizace zodpovědné ročně za úmrtí 3 milionu lidí. Podívejte se, kam starší auta nesmějí.

Nejbližší budoucnost, tedy postupně od roku 2020, bude ve znamení dalších omezení pro starší auta nesplňující přísné emisní normy. Zatím se jedná obvykle jen o vjezd do center měst, ale postupně se očekává úplný zákaz.

 

Na řadu přijdou nejdříve diesely, ale v řadě měst budou rychle následovat zákazy dokonce i pro všechna osobní i užitková auta se spalovacími agregáty. Vlajku ekologického boje zvedli především zástupci měst v Evropě.

 

 

Celkem je v Evropě přes 220 měst, která řeší své ekologické problémy cestou zavádění nízkoemisních zón. „Je to zjevný trend, který bude nadále pokračovat, a s nímž je třeba počítat jak teď, tak především v blízké budoucnosti“, říká prezident ÚAMK Oldřich Vaníček. Autoklub si vzal za úkol motoristy s předstihem informovat o dalším vývoji a konkrétních krocích v jednotlivých zemích i u nás.

 

První nízkoemisní zóny zavedlo už v 90. letech minulého století Švédsko. Konkrétně šlo o města Stockholm a Göteborg (asi úplně první město v roce 1996).

 

Další zákazy se rozmáhají hlavně v Německu. Zákon, který zavedení „umweltzone“ povolil, platí už od 1. 3. 2007. První zákazy se objevily už v roce 2008 a v současnosti se odhaduje, že se to týká zhruba 70 měst, přičemž jde i o 19 územních celků, z nichž zřejmě největším je Porúří s 850 kilometry čtverečními.

 

 

Za vjezd do center měst bez emisní známky, hrozí pokuta. Pro příklad dodejme, že nejnižší ze tří možných známek – červenou, mají obvykle vozidla roku výroby 1997 a splňující normu Euro 2. Následuje známka žlutá a nejvyšší je zelená.

 

Posledním a zcela nedávným krokem je rozhodnutí německého federálního soudu potvrzující právo měst zcela zakázat vjezd vozidel s dieselovými motory (vyjma těch splňujících nejvyšší normu Euro 6).

 

Proč tak tvrdý postup? Důvodem je zdraví lidí. Evropská komise od roku 2010 eviduje 17 členských států, které překračují povolené limity znečištění ovzduší. Přičemž řízení pro porušení práva bylo zahájeno proti Velké Británii, Portugalsku, Itálii, Španělsku i Francii a Německu. V následujícím období pak dané země mohou očekávat finanční sankce za neplnění norem ohledně ochrany ovzduší.

 

Zavedení emisní zóny pro centra měst je poměrně jednoduchým krokem, jak se pokusit situaci změnit. V současnosti podle odborníků ÚAMK postupuje touhle cestou zhruba 220 města a oblastí v Evropě.

 

 

A v řadě míst se na to chystají i samosprávy českých měst. V roce 2009 byl představen návrh zákona ministerstva životního prostředí o ovzduší, který takové řešení předpokládal. V září 2011 byl zákon schválen, v roce 2013 bylo schváleno nařízení vlády o podmínkách zřizování nízkoemisních zón ve městech.

 

Jako první avizovaly připravenost využít zákona lázně Klimkovice u Ostravy. O zavedení zóny budou podle všeho usilovat kromě zmiňovaných lázní také Karlovy Vary, Praha a další města.

 

Ale zase tak jednoduchý krok to není - nejde jen o vyhlášení nízkoemisní zóny, tedy zamezení vjezdu automobilů splňujících jen Euro 2 (zhruba do roku výroby 1997) až Euro 4. Vyhlášení totiž doprovází celá řada nutných opatření, od zajištění náhradních tras pro starší automobily, kterým bude do centra odepřen vjezd (pokud nejsou v majetku v centru trvale žijících občanů).

 

Nutné je nové značení, vydávání emisních známek tří stupňů a podobně. Nemluvě o administrativních požadavcích a potřebné informační kampani.

 

Podrobný přehled míst v Evropě, kterých se zákazy už dnes týkají:

 

Belgie

Kde: Antverpy a Brusel.
Co: Nízkoemisní zóna.
Kdo: Všechna vozidla.
Kdy: Každý den, nepřetržitě.

 

Dánsko

Kde: Kodaň Frederiksberg, Aalborg, Aarhus a Odense.
Co: Ekologické zóny (Miljøzonemærke undtaget)
Kdo: Netýká se dieselů s objemem větším než 3,5 t pro přepravu cestujících.

 

Francie

Kde: Paříž, Lyon, Lille, Grenoble, Strassburg.
Co: Nízkoemisní zóna v Paříži, v ostatních městech jsou omezení platná v případě vyhlášení zhoršených emisních podmínek.
Kdo: Všechna vozidla.
Kdy: V Paříži pondělí až pátek od 8 do 20 h.

 

Řecko

Kde: Atény.
Co: Nízkoemisní zóna.
Kdo: Pouze vozy s řeckou registrací. Vozy z půjčoven mjí výjimku v prvních 40 dnech používání.
Jak: Uvnitř okruhu "Daktylios" mohou v sudé a liché dny jen vozidla se sudým nebo naopak lichým koncovým číslem. Toto se obvykle vztahuje na všechny měsíce s výjimkou letních.

 

Itálie

Kde: Řím, Bologna, Miláno, Palermo a více než 100 městech, kde platí regionální nebo místní regulace.
Co: Městské poplatky, nízkoemisní a zakázané zóny (Zona a traffico limitato).
Kdo: Všechna nerezidentská vozidla. Hoteliéři mohou vydávat dočasná povolení svým hostům

 

Malta

Kde: Valletta.
Co: Mýto.
Kdo: Pouze domácí vozy, auta se zahraničními poznávacími značkami jsou osvobozeny od mýtného. Na pronajatá auta s maltskou značkou se však vztahuje platební povinnost.
Kdy: Pondělí až pátek 8 - 18 h. Bezplatný vjezd je od 14 h., stejně jako o víkendech a svátcích.

 

Německo

Kde: Zhruba 70 měst a oblastí.
Co: Nízkoemisní zóny.
Kdo: Platí pro všechna vozidla, vjezd podle jednotlivých zón měst podle emisní plakety.
Jak: Emisní plaketu po předložení velkého technického průkazu lze získat i na velkých STK v ČR. Poplatek.

 

Nizozemsko

Kde: Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, dále Arnhem, Breda, Delft, Haag, Eindhoven, Leiden, Maastricht, Rijswijk, Hertogenbosch a Tilburg.
Co: Ekologické a zelené zóny.
Kdo: Podle jednotlivých měst – kamiony, vozy N1, osobní automobily s dieselovým motorem, od 1. 1 2018 také mopedy.

 

Norsko

Kde: Bærum, Bergen, Bodø, Forde, Grenland, Harstad, Haugesund, Kristiansand, Namsos, Nord-Jæren, Oslo a Trondheim
Co: Mýto, nízkoemisní zóna.
Kdy: Každý den, poplatek se mění v závislosti na denní době.

 

Rakousko

Kde: Vídeň a některé východní části Dolního Rakouska.
Co: Dopravní omezení pro nákladní a motorová vozidla kategorie N1, platná pro vozidla s emisními třídami Euro 0 až 3. V Burgenlandu, Horním Rakousku, Štýrsku a Tyrolsku existují omezení pro nákladní automobily.
Jak: Plakety, získané na základě předložení osvědčení o registraci, jsou k dispozici pouze v Rakousku. Udělují: stanice pro kontrolu vozidel, základny ÖAMTC.

 

Portugalsko

Kde: Lisabon.
Co: Nízkoemisné zóna (Zona de Emissões Reduzidas).
Kdo: Všechna vozidla. Zóna 1 (osa Avenida da Liberdade Baixa), Euro 3. Zóna 2 (Av Ceutu, osa Norte-Sul, Av Forcas Armadas, Av EUA, Av General Spinola a Av Infante D. Henrique) Euro 2.
Kdy: Ve všední dny od 7 do 21 h.

 

Švédsko

Kde: Göteborg a Stockholm, dále Helsingborg, Lund, Malmö, Mölndal, Umeå a Uppsala.
Co: Ekologické zóny (Miljözon)
Kdo: Všechna vozidla. Výjimka, autobusy a nákladní automobily nad 3,5 t s dieselem služby, přeprava osob atd.

 

Španělsko

Kde: Madrid, Barcelona.
Co: Omezení vjezdu do centra, nízkoemisní zóna.
Kdy: Omezení platná v případě vyhlášení zhoršených emisních podmínek.
Kdo: Všechny osobní automobily.

 

Velká Británie

Kde: Londýn.
Co: Mýto, nízkoemisní zóna.
Kdo: Všechna motorová vozidla s výjimkou jednostopých motocyklů (včetně přívěsů) a mopedů.
Kdy: Mýto, pondělí až pátek 7 - 18 h. Bezplatné jsou víkendy, svátky a období od 25. prosince do 1. ledna. Nízkoemisní zóna každý den, nepřetržitě.

TN.cz