Aktualizováno 29.6. 2017 14:37
Co vás v autoškole nenaučili

Letní bouřky - jak v nich jezdit a kdy je lepší zastavit?

Bouřky a kroupy v ČR
Zdroj: TN.cz

Přívalové deště sužují většinu republiky, a tak se hodí pár rychlých rad. Pro zkušené řidiče je to denní chleba, ale věděli jste, proč se doporučuje vyšlápnout spojku když musíte ve vyšší rychlosti projet kaluží?

Pro ježdění v dešti jsou zapotřebí dvě věci. Dobré stěrače a slušné pneumatiky se vzorkem. Stěračům jsme se věnovali relativně nedávno a vše o jejich výměně a používání se DOČTETE ZDE. Co se pneumatik týče, vězte, že zákonem určená minimální hranice vzorku na 1,6 mm je sakra nebezpečná a všichni instruktoři bezpečné jízdy vám řeknou, že jak má vzorek pod 3 milimetry, je čas koupit nové obutí. Protože sjeté pneumatiky mají o sedmdesát procent nižší odlonost vůči aquaplainingu a dramaticky se na nich i prodlužuje brzdná dráha.


DOPORUČUJEME: Prasklé čelní okno - kdy, kde a za kolik vám ho opraví, kdy už se musí vyměnit a jaká vám hrozí pokuta, když to budete ignorovat?

 

Jízda v přívalovém dešti
Když se takzvaně v nebi otevřou stavidla, přepněte z denního svícení na klasická světla, zpomalte na pro vás komfortní rychlost, odložte telefon, zttumte rádio a dejte si obě dvě ruce na volant do pozice tři čtvrtě na tři. Jinými slovy, udělejte co byste měli dělat normálně. Stěrače nastavte, aby stírali tak akorát, zbytečně nevytáčejte motor, koukejte před sebe kde je jaká louže a připravte se, že budete nejen (lehce) brzdit, ale i vyšlapovat spojku. Proč? Protože je to spolehlivý způsob, jak zvládnout aquaplaining, tedy ztrátu kontroly nad vozidlem, kdy pneumatiky už nestíhají odvádět vodu a auto začne takzvaně plavat. Může se vám to stát i v 70 km/h, čím rychleji jedete, tím je riziko samozřejmě vyšší. Takže jaký je správný postup, když už ta situace nastane?


DOPORUČUJEME: Víte jak správně táhnout auto na laně? A na co si dát pozor když někdo táhne vás? Čtěte pozorně.


1. Držte obě dvě ruce pevně na volantu a soustřeďte se na směr, kterým chcete jet.
2. NIKDY se nesnažte jakkoliv řídit, držte dál volant v předem určeném směru. Když budete volantem točit a najednou přední pneumatiky získají přilnavost, hrozí vám smyk!
3. Chytli jste velkou louži? Vyšlápněte spojku! Tím umožníte aby se každé kolo otáčelo samostatně a projedete vodou jako nůž máslem. Máte-li automat, jen povolte plyn.
4. Vyvarujte se prudkého brždění! Auto při aquaplainingu stejně nezpomalí a kola pak získávají trakci postupně - opět hrozí smyk. Je lepší jen sundat nohu z plynu.
5. Nepanikařte a nechte auto aby si jelo samo. V případě aquaplaningu jsou většinou snahy o řízení kontraproduktivní.


DOPORUČUJEME: Jak správně nastavit zpětná zrcátka? Sedm triků, které vás v autoškole nenaučili

 

Kroupy
No a co dělat, když se déšť změní v krupobití? Snižte rychlost na minimum, pusťte výstražné blinkry a zkuste co nejdříve auto někam schovat. Ve městě do podzemních garáží nebo alespoň pod nějaký viadukt, mimo město jsou nejlepší mosty. NIKDY nezastavujte auto pod vysokými stromy, to kvůli riziku pádu větví. Pokuď není žádné místo na schování v dohledu, prostě zastavte na nejbližším možném bezpečném místě, jízda sílu krupobití ještě násobí a ono to většinou rychle přejde. Jen co krupobití přestane, pořiďte si fotodokumentaci pro případné řešení s pojišťovnou, nezapomeňte zaznamenat přesné místo a čas. Parkujete-li auto před domem, pak se opravdu může vyplatit přikyrýt auto peřinou, i když to zní trochu bizardně a filmově. Lepší než pak řešit nenávratné poškození laku nebo rovnou celé karoserie.


Jezdíte autem? Chcete být lepším řidičem? Staňte se našimi fanoušky na facebooku!

TN.cz