Aktualizováno 12.1. 2017 10:25
Daf Turbotwin

Legenda: 1200koňový Daf Turbotwin jezdil přes 240 km/h! VIDEO

Mohl vyhrát nejslavnější závod Rallye Paris - Dakar absolutně. Závodní speciál se dvěma motory porážel osobní auta a po poušti doslova letěl. Jenže pak ho zastavila tragická havárie.

Vzpomínáte si na Dakarskou rallye před dvaceti lety? Tehdy se ještě závodilo v Africe, etapy měly stovky kilometrů, jezdilo se převážně v poušti, itineráře byly spíš doporučením a byl to nejen souboj chlapské vůle, techniky a výdrže, ale taky závod gentlemanů, kde si dokázali v závodě pomoci i ti největší soupeři. Vítězství byla jedna věc, dojet do cíle a přežít věc druhá. I technické předpisy byly jiné... A tak se mohlo v roce 1988 na startu objevit v kategorii kamionů monstrum se dvěma motory, každý o objemu 11,6 l a s třemi turbodmychadly, se společným výkonem 1220 koní a 4700 Nm točivého momentu! Jedenáctitunový speciál byl tehdy absolutním vrcholem těžké techniky a jeho maximální rychlost byla přes 240 km/h... Byl to Daf Turbotwin a řídil ho Jan de Rooy. 

 

DOPORUČUJEME: Závodění v roce 1999, dveře na dveře, neskutečné souboje... Nezapomeňte dýchat!


Bez přehánění, tohle auto mělo na to, aby vyhrálo dakarskou rallye i absolutně a de Rooy se s tím nijak netajil. Jezdil Dakar od roku 1982 a hned napoprvé dokázal vyhrát kategorii kamionů nad deset tun. V roce 1984 přivezl na start první Daf Turbotwin se dvěma motory a dojel s ním druhý. Tehdy to byl revoluční počin, auto s výkonem přes 800 koní a o rok později už stála na staru další evoluce tohoto zajímavého speciálu, tentokrát už s výkonem 1000 koní. Jan de Rooy s ním však havaroval. O rok později už ale dokázal vyhrát, do absolutní desítky jim chyběla jen jedna příčka a náskok v cíli před druhým Karlem Lopraisem (v kategorii kamionů) byl celých 14 hodin a 25 minut. A pro rok 1988 pak připravil již zmíněné 1200koňové monstrum s označením X1... Památné je video, jak tento speciál předjíždí Peugeot 405 Turbo 16 Ariho Vatanena v rychlosti přes 210 km/h. Tohle auto opravdu mohlo vyhrát celkově. Dva motory byly usazené v hliníkovém rámu, mělo pokrokově řešený podvozek a byl to závodní speciál každým coulem.

 

 

STAŇTE SE NAŠIMI FANOUŠKY NA FACEBOOKU

Bohužel, de Rooy do cíle u Růžového jezera nedojel, z rallye odstoupil po tragické nehodě druhé závodního Dafu s označením X2. Ten havaroval 9. ledna v etapě z Djada asi dvacet kilometrů po startu, když se dvakrát vznesl na nerovnostech v rychlosti cca 180 km/h. Při třetím nárazu už pilot Theo van de Rijt ale 980koňové auto nezvládl, následovalo šest salt a kamion skončil na boku. Řidič byl těžce zraněný a druhý řidič Christian Ross měl vnitřní zranění, ale navigátor Cees van Loevezijn vyletěl i se sedadlem z auta ven a na následky svých zranění na místě zemřel. De Rooy odstoupil z celkového pátého (!) místa a prvního místa mezi kamiony, továrna se vzdala dalšího závodění a i sám de Rooy pověsil závodění na hřebíček (vrátil se v roce 2002). Kamiony pak vyhrál Karel Loprais s Tatrou před Jiřím Moskalem na Liazu. A o rok později byla účast závodních kamionů na Dakaru zakázána a teprve po upravách technických předpisů se mohly do závodu zase vráti i jinak než v roli doprovodných vozidel.

 

DOPORUČUJEME: Start Dakaru v roce 2017

Daf Twinturbo byl zkrátka jen jeden. Šílené monstrum, které nahání hrůzu ještě dnes. Připomíná nám zlaté doby motorsportu, kdy závodníci měli koule jako medicimbaly a žádná omezení neexistovala. 

 

DOPORUČUJEME: Podívejte se jak rychlé to, když začne hořet závodní auto. Řidič přežil.

19

GALERIE: Daf Twinturbo - monstrum z Dakaru

Daf - 18

Hodnocení:



 

 

 

TN.cz