Aktualizováno 2.10. 2017 10:42
LPG z druhé ruky

Kupujete auto na LPG? Musí mít tyto doklady!

internet

Pohon na LPG patří mezi velice oblíbené alternativy, jak ušetřit. Ve srovnání s moderním turbodieselem bývá auto na LPG i méně rizikové z hlediska spolehlivosti. Pozor ale na to, aby měla LPG vestavba všechny potřebné revize a certifikáty.

Turbodiesely jsou stále složitější a náročnější na údržbu a servis, o problematických fitrech pevných částic jsme ostatně již několikrát psali. Pro šetřivé motoristy tak představuje velice lákavou volbu alternativa ve formě vozu na LPG. „Koupě ojetého auta na LPG ale není jen tak. Nezbytné je totiž získat k vozu také veškerou potřebnou dokumentaci,“ říká Pavel Foltýn z Auto ESA. Velice opatrný musí být kupující zejména u různých importů ze zahraničí, prootže v některých evropských zemích, kde jsou přestavby na LPG populární kvůli daňovým výhodám, mohou být používány jiné plnící systémy než u nás. Takový vůz by nemohl český majitel u běžné pumpy ani natankovat. Nemluvě o tom, že systém přestavby nemusí mít vůbec českou homologaci. Čekala by ho tak náročná a nákladná přestavba na schválený systém a očekávanou úsporu nákladů na palivu by kupující ztratil.

 

DOPORUČUJEME: Ojeté hybridy netáhnou, větší zájem je o auto s pohonem CNG nebo LPG

 

Kupující se rozhodně musí mít na pozoru, neboť někteří soukromí prodávající se mohou pokoušet zbavit vozu s poruchovým systémem LPG, případně takového vozu, který nemá homologaci či neprochází na emisích. Je poměrně velký rozdíl, jestli zájemce kupuje originální vůz upravený přímo v továrně, nebo se jedná o dodatečnou montáž a neoriginální přestavbu, což je velice častý případ u naprosté většiny vozů na našem trhu. „Dodatečná úprava na LPG se musí zapsat do velkého technického průkazu a systém musí každý rok procházet povinnými revizemi,“ doplňuje Foltýn z Auto ESA. Zájemce by měl taky vědět, že třeba nádrž na LPG mívá předepsanou životnost nejčastěji 10 let, a tak je potřeba zbývající životnost nádrže ověřit, případně se připravit na její výměnu.


DOPORUČUJEME: Kupujete auto s turbodieselem? Můžte mít problém, jmenuje se filtr pevných částic.

 

„Problém může vzniknout u zařízení, na které na našem trhu neexistuje dostatek náhradních dílů a odborných servisů,“ vysvětluje Foltýn z Auto ESA. Zájemce by si tak měl zjistit, jaký systém LPG je ve voze namontován, kdo provádí jeho servis a kolik to stojí. „Je potřeba dát si pozor také na to, jestli nebylo na systému něco měněno svépomocí bývalým majitelem. V takovém případě by se mohlo stát, že vůz neprojde následnou revizí,“ připomíná Foltýn. Jelikož se v případě LPG jedná nejčastěji o dodatečné neoriginální úpravy, je dobré také zjistit, jak si přestavby rozumí s určitým typem aut a motorů. Zejména u moderních přímovstřikových a přeplňovaných motorů může být odladění celého systému LPG velice náročné a tedy i nákladné.


BAVÍ VÁS AUTA? PRAKTICKÉ RADY I ZÁBAVU NAJDETE NA NAŠEM FACEBOOKU AUTOTN.CZ

 

Auto na LPG musí mít navíc tyto doklady:

- Přílohu k technického průkazu (nebo alespoň duplikát), kde naleznete údaje o namontovaném systému a pravidelných revizích, kterými vozidlo prošlo (revize soustavy LPG jednou za rok).
 

- Záznam o schválení v TP a záznam v Osvědčení o registraci vozidla - „Provoz na alternativní palivo LPG - povolen"
 

- Datum životnosti nádrže najdete na šťítku nádrže, nespoléhejte se na údaj uvedený v dokladech pro systém LPG.

 

- Vozidlo musí být označeno nálepkou LPG na zadním skle a na plnicí koncovce.

 

TN.cz