Publikováno 8. 6. 2018
"Víkendová hlava"

Pátek je nejnebezpečnější den. Experti vysvětlují proč

Smrtelné nehody na jihu Čech
Zdroj: HZS Jihočeského kraje

Spěch, stres, únava, nedostatečná pozornost v houstnoucím provozu i alkohol. To vše vede k tomu, že nejnebezpečnějším dnem na českých silnicích je pátek. Letos se tento trend jen potvrzuje a dokonce zhoršuje. Odborníci ze Škody Auto proto rozjíždějí kampaň, která má na upozornit na rizika spojená s pátečním provozem. A nejen s ním.

Dlouhodobé policejní statistiky potvrzují, že v pátek odpoledne umírá na silnicích nejvíc lidí. Vloni se v pátek stalo 17 453 ze všech 103 821 nehod. A letos je trend ještě smutnější: během prvních čtyř měsíců zemřelo v pátečním provozu o 11,5 % víc lidí než za stejné období loňského roku.

 

 

Dopravní psychologové to přisuzují končícímu pracovnímu týdnu, kdy se lidé snaží dohonit vše, co nestihli. Další pospíchají odpoledne domů, protože je čeká víkend. Na silnice vyjíždějí také sváteční řidiči, kteří míří na víkendové nákupy, na cesty za přáteli či příbuznými nebo na chalupy. Ve večerních hodinách se pak přidávají nehody způsobené pod vlivem alkoholu.

 

V pátek je většina motoristů myšlenkami na víkendovém výletě s rodinou nebo na oslavě s přáteli. Shrnout se to dá výrazem “víkendová hlava“. Mladoboleslavská Škoda se rozhodla na tento trend reagovat a zakládá hnutí za bezpečný pátek.

 

 

“Zvláště znepokojivý je trend posledních měsíců, který hlásí nárůst dětských obětí zejména ve městech. Právě z tohoto důvodu bude významná část aktivit zacílena na preventivní osvětu dětí i jejich pedagogů na základních školách,“ vysvětluje mluvčí automobilky Vítězslav Pelc.

 

Škodovka si bere bezpečnost na českých silnicích za svou i proto, že zdaleka nejvíc tuzemských řidičů jezdí v autech mladoboleslavské značky. “V oblasti dopravní bezpečnosti podporujeme řadu projektů. Bezpečný pátek otevírá příležitost pro zastřešující koncept, který naše aktivity v oblasti zvyšování bezpečnosti prohloubí, jasně zaměří a sjednotí pod jednu srozumitelnou a celospolečensky akceptovanou značku,“ říká člen představenstva společnosti Škody Auto Bohdan Wojnar.

 

Škodovka v rámci kampaně do konce roku uspořádá řadu vzdělávacích akcí, workshopů a soutěží. Centrálním místem kampaně je webová prezentace bezpecnypatek.cz, která bude sloužit jako informační rozcestník s přehledem aktivit a s konkrétními radami a tipy.

 

Ve Škodě Auto už deset let funguje tým výzkumu dopravní bezpečnosti, který analyzuje příčiny, okolnosti a průběh nehod a vyhodnocuje, jak může automobilka už při výrobě aut přispět ke zvýšení bezpečnosti.

 

 

Za celou dobu prozkoumal 1048 dopravních nehod vozidel značky Škoda. Ze statistik vyplývá, že 99 procent nehod zaviní lidský faktor, roste počet kolizí kvůli nepozornosti. Převládá čelní náraz, následuje boční a takzvaná multikolize, kdy se vůz srazí s jiným vozem nebo překážkou více stranami.

 

Infografika Škoda Auto

TN.cz