Aktualizováno 30.10. 2018 12:30
Komplikace v Boleslavi

Konec tučných let. Škodovce klesá zisk, zvažuje zdražení

Výroba SUV značky Škoda v Mladé Boleslavi
Zdroj: Škoda Auto
Výroba SUV značky Škoda v Mladé Boleslavi.

Provozní zisk automobilky Škoda Auto v prvních třech čtvrtletích letošního roku meziročně klesl o 10,2 procenta na 1,1 miliardy eur (28,5 miliardy korun). Firmu táhnou dolů hlavně vysoké náklady na vývoj nových ekologických motorů. Prodeje zase brzdí přísnější metodika měření emisí.

Dlouho jsme byli zvyklí číst o tom, jak se mladoboleslavské Škodě daří. Tučné časy ale zřejmě končí. Potvrzují to i aktuální hospodářské výsledky - mateřská společnost Volkswagen oznámila, že zisky v posledních měsících rychle klesají. Může za to mimo jiné nepříznivý vývojem měnových kurzů a hlavně vyšší náklady na nové produkty.

 

Právě drahé investice do vývoje ekologicky šetrnějších motorů jsou největší zátěží. Vždyť tržby Škodovce dál rostou, v prvních třech čtvrtletích se zvýšily o 2,1 procenta na 12,6 miliardy eur. Automobilka během prvních devíti měsíců letošního roku dodala zákazníkům 939.100 vozů, což je o téměř osm procent více než ve stejném období loňského roku.

 

 

V září však dodávky klesly o 16 procent na 94.800 vozů, podle firmy za to může přechod všech modelových řad na nový systém testování emisí WLTP. Náročnější metodika, která se mnohem více blíží podmínkám reálného provozu, zdržuje homologaci modelů a dodávky. Desítky tisíc aut musí čekat na odstavných plochách.

 

Navíc od září musí všechny nové vozy splňovat novou emisní normu Euro 6c, přes léto se tak prodejci snažili zbavit starších vozů slevovými akcemi. Mnoho aut se prodalo jen na oko, když je výrobci a dealeři zapisovali na sebe s tím, že je později prodají jako zánovní. V srpnu tak prodeje papírově raketově rostly, v září přišel logický výrazný pokles.

 

Jenomže tím komplikace pro automobilky nekončí. Vždyť do roku 2020 musí splnit další ekologické normy EU a během následujících deseti let znovu rapidně a rychle snížit emise nových aut. V roce 2030 mají nové vozy vyrobené v EU produkovat o 35 % méně CO2 než v roce 2021.

 

 

Vývoj hybridů a elektromobilů, bude znamenat další obrovské náklady. Škodovka, která ještě vloni měla vůbec nejlepší hospodářské výsledky v historii, s tím bude mít velké potíže. České firmě hrozí další prudký propad provozních zisků. Podle informací Hospodářských novin proto Škoda koncem listopadu plánuje zdražení aut pro své odběratele. Zatím není jasné, jak to prodejci promítnou do konečných cen.

 

Škoda Auto provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s místními partnery. Zaměstnává víc než 35.000 lidí a je aktivní na více než 100 trzích.

TN.cz / ČTK TN.cz