Publikováno 13. 5. 2018
jak nahradit naftu

Konec firemních dieselů? Flotily má táhnout vodík

Vodíková Toyota Mirai
Zdroj: Toyota
Vodíková Toyota Mirai.

Bílá dieselová oktávka je už léta nejběžnější auto našich silnic, hlavně kvůli tomu, že tyhle vozy jsou nejoblíbenější ve firemních flotilách. Podle průzkumu poradenské společnosti KPMG ale firmy počítají s výraznou změnou vozového parku. Ta se nedotkne ani tak barvy aut jako spíš pohonu.

Trh s firemními vozy se začíná odvracet od dieselových motorů. Částečně k tomu velké firmy nutí nové emisní normy, ale za změnou vidí taky nižší náklady a řada z nich chce ukázat, že jim jde o ekologii.

 

Víc než 60 % velkých firem má v úmyslu stáhnout ze svého vozového parku modely aut jezdících na naftu. Současně roste zájem o alternativní pohony. Ukazují to údaje RAC Business, britské firmy zabývající se službami určenými pro firemní flotily.

 

A výsledky nejnovějších průzkumů KPMG ukazují, že firmy zajímá vodíkový pohon. Víc než polovina vedoucích pracovníků evropských firem se domnívá, že vodík je budoucností automobilového průymslu. 

 

 

Výsledky letošního kola otázek zadaných KPMG ukazují, že 52 % ředitelů firem označilo vývoj elektromobilů poháněných palivovými články, tedy vodíková auta, za nejvýznamnější trend. Naopak za nejméně důležitý směr, kterým se autoprůmysl zabývá, považují snížení objemu a optimalizaci spalovacích motorů, jen necelá třetina dotazovaných tyto trendy označilo za zásadní.

 

Vývoj aut na vodíkový pohon táhnou hlavně asijské automobilky. Toyota nabízí futuristický model Mirai, Honda má Clarity, Hyundai už v roce 2013 postavila ix35 Fuel Cell. Ten pohání elektromotor o výkonu 136 koní a s točivým momentem 300 Nm, který rozjede auto z 0 na 100 km/h za 12,5 s. Vodíkové SUV je schopno dosáhnout maximální rychlosti 160 km/h.

 

Korejská automobilka nedávno představila jeho nástupce - SUV Nexo. S tím jsme se při krátké prezentaci v Česku mohli krátce i svézt:

 

 

Nejpopulárnější elektromobil napájený palivovými články je Toyota Mirai. V současné době tvoří více než 80 % všech prodaných automobilů na vodíkové články ve Spojených státech, kde cestu vodíkovému pohonu prokopává hlavně ekologická Kalifornie. Celosvětově se vloni prodalo 3000 těchto vozů, celkově jeho prodej překročil 5200 kusů. Model je v nabídce také v Japonsku a v Evropě a na svůj trh se ho chystají uvést Austrálie, Kanada a Spojené arabské emiráty.

 

Středně velký sedan pohání elektromotor o výkonu 154 koní s točivým momentem 335 Nm, dostupný v plném rozsahu otáček, takže má mnohem větší akceleraci než podobně výkonné spalovací motory. Auto se rozjede z 0 na 100 km/h za 9,6 s. Dvě nádrže s vodíkem stlačeným na 700 barů umožní vozu dojezd 550 – 700 km.

 

Další vodíkové auto - Honda Clarity debutovala roku 2016 a lze ji pořídit na leasing v Japonsku a Kalifornii. Komerční prodej má být zahájen v roce 2022. Dojezd středně velkého sedanu činí 650 km a zajistí ho 5 kg vodíku stlačeného na 700 barů ve dvou nádržích. Elektromotor generuje 176 koní a nabízí maximální točivý moment v hodnotě 300 Nm. Auto se rozjede na 100 km/h za 9 s, přičemž maximální rychlost činí 165 km/h.

 

V Evropě další rozvoj brzdí zatím slabá infrastruktura. V Česku funguje jediná vodíková stanice v Neratovicích, která ale slouží pro testy autobusu, pro systém v osobních autech nemá dostatečný tlak. Další možnosti by se u nás měly objevit během roku. Konkrétně by mělo jít v první fázi o 2 plnicí stanice, pravděpodobně v Litvínově a v Praze.

 

Nespornou výhodou elektromobilů poháněných vodíkem jsou nulové emise skleníkových plynů.

 

Názory na další vývoj vodíkové technologie se ale různí. Kritici poukazují na složitý systém palivových článků, vysokou hmotnost a energetickou náročnost, hlavně pro převážení nákladu. Limitem může být i životnost článků - Hyundai slibuje minimálně 10 let a 160 tisíc kilometrů. Také cena takových aut je spíš brzdou, třeba Toyota Mirai stojí v přepočtu přes 1,5 milionu korun.

 

Výhodou je naopak rychlejší tankování (plná nádrž za 3 minuty) a delší dojezd než u elektromobilů. A taky náklady na provoz, ty by se měly pohybovat kolem 1,5 Kč na ujetý kilometr.

TN.cz