Aktualizováno 12.7. 2018 17:27
Vyvarujte se chyb

Klimatizace v autě vás může ohrozit. 5 nejčastějších omylů

Klimatizace může mít negativní účinek na posádku vozu a obzvlášť na jeho řidiče. Motoristi při jejím používání v horkých letních dnech dělají chyby, které je mohou ohrozit. Upozorňuje na to průzkum automobilky Seat.

Tady je 5 nejčastějších chyb:

 

1. Zapnutí klimatizace na plný výkon hned po nasednutí

 

Nastoupit do přehřátého auta a okamžitě zapnout klimatizaci na plné obrátky. Je to lákavé, ale je to taky asi nejčastější chyba. Může snižovat účinnost systému, ale taky ohrozit posádku. V autě v takovém případě nejprve cirkuluje nahromaděný horký vzduch, což může vést k dehydrataci, přehřátí organismu a snížení pozornost řidiče.

 

"Než vyrazíte na cestu, otevřete na chvíli dveře a stáhněte okna, aby se přirozeně snížila teplota uvnitř vozu před tím, než zapnete klimatizaci," radí Ángel Suárez inženýr v technickém centru Seatu.

 

2. Přepnutí klimatizace do režimu recirkulace vzduchu

 

Recirkulace

 

Pokud necháte klimatizaci přepnutou pouze na vnitřní recirkulaci, do auta se nedostane vzduch z venku. Navíc se mohou zamlžit okna, což zkomplikuje řidiči výhled. Seat doporučuje automatický režim, který sám dokáže rovnoměrně a efektivně regulovat proudění vzduchu.

 

3. Vypnutí klimatizace v ranním chládku

 

Řada řidičů klimatizaci vypíná, pokud je letní ráno chladné. Experti Seatu ale doporučují nechat systém zapnutý a třeba nastavit vyšší teplotu. Jinak opět hrozí zamlžování oken s tím, jak bude venkovní teplota postupně stoupat.

 

 

4. Nastavení výdechů přímo na sebe

 

V horku je to hodně lákavé, studený vzduch je příjemný. Ale zároveň je to kontraproduktivní. Systém pak nemůže zajistit rovnoměrné proudění vzduchu v celém autě. "Pokud cestující na zadních sedadlech říkají, že necítí chladný vzduch, mohou být trysky nastaveny špatně. Není to otázka teploty, ale toho, jakým směrem proudí vzduch uvnitř auta,“ říká Suárez.

 

Trysky by měly směřovat nahoru, ne na obličeje posádky. Chladný vzduch se tak rovnoměrně rozptýlí a dostane se ke všem cestujícím.

 

5. Podcenění pravidelné údržby

 

Stejně jako motorový olej nebo brzdová kapalina, vyžaduje i klimatizační soustava specifickou údržbu. Doporučuje se měnit vzduchový filtr každých 15 000 nebo 20 000. Jinak ucpaný filtr může omezovat proudění vzduchu a snižovat intenzitu. Nakonec pak klima přestane fungovat úplně. Nehledě na nečistoty a bakterie, které se v systému usazují.

 

Seat vyzývá řidiče, aby správné používání klimatizace nepodceňovali. Špatně fungující systém a vysoké teploty v autě můžou výrazně ovlivnit reakční dobu řidiče. Při teplotě 35 °C reakce je reakce řidiče o 20 % pomalejší než při teplotě 25 °C, varují experti automobilky.

TN.cz