Publikováno 28. 3. 2018
Velké srovnání

Kilometr za padesátník! Tohle auto má být nejúspornější v Evropě

Auto s alternativním pohonem
Zdroj: Profimedia
Auto s alternativním pohonem

Které auto má nejnižší provozní náklady na evropském trhu? Podle nezávislého spotřebitelského portálu Sust-it v tomhle ohledu bodují Korejci. A jak je na tom Škoda?

Padesát haléřů. Na tolik vyjde jízda s vozem Hyundai Ioniq Electric. Korejský elektromobil je nejúspornějším autem v Evropě. Alespoň podle nezávislého hodnocení nezávislého webového portálu Sust-it, který pomáhá spotřebitelům kupovat nejlepší produkty v příslušných cenových kategoriích. Portál ve velkém testu srovnával provozní náklady všech modelů nabízených na evropském trhu, Ioniq tak zvítězil v konkurenci 66 650 zkoumaných vozidel.

 

Hyundai Ioniq
Zdroj: Hyundai

 

Tenhle elektromobil dojede na jedno nabití akumulátorů 280 kilometrů. V hodnocení energetické hospodárnosti mu vyšlo 47,38 gramů CO2 na kilometr, přičemž jeden kilometr jízdy s ním podle zjištění zmíněného portálu stojí 0,02 eura. Celoroční náklady tak vycházejí na 385,49 eura, což je necelých 10 tisíc korun.

 

 

Portál Sust-it vypočítal provozní náklady každého vozidla, zahrnutého do výzkumu, na základě množství spotřebované energie a emisí CO2 při ujetí 19 000 kilometrů – průměrné vzdálenosti, kterou řidiči ujedou každý rok. U elektromobilů byly zohledněny emise oxidu uhličitého při výrobě elektrické energie, používané k nabíjení akumulátorů.

 

Nepřekvapí, že za Hyundai Ioniq jsou další elektromobily. Následují maličké modely Volkwagen e-UP, jejichž roční náklady vycházejí na zhruba 10.100 korun. Následují BMW i3, Citroen C-Zero, Peugeot iON a VW eGolf s podobnými náklady těsně pod 11 tisíci za rok.

 

Pro srovnání: Nejúspornější plug-in hybrid (s možností externího dobíjení) v pořadí je Mercedes-Benz E-Class Saloon z roku 2017 s ročními náklady přes 15 tisíc korun. U nejúspornějších hybridů vyhází už nad 20 tisíc, u LPG jsme minimálně na 25 tisících.

 

 

Nejúspornější diesely (Peugeot 208 1.6 Blue Hdi) jezdí za cca 21 tisíc ročně a benzíny (Suzuki Celerio 1.0 Dualjet) těsně pod 25 tisíci.

 

Nejúspornější škodovkou je dieselová Octavia 1.6 TDI GreenLine 2015 s ročními náklady kolem 22.200 Kč. Náklady na kilometr vycházejí na 1,2 Kč a hospodárnost je na 85 gramech CO2 na kilometr.

 

Škoda Fabia 2016 s motorem 1.4 TDI se umístila někde na začátku třetí stovky s ročními náklady zhruba 23.600 Kč. Kilometr vyjde na cca 1,3 koruny a energetickou hospodárnost vypočítali experti na 88 gramů CO2 na kilometr.


Podle automobilky Hyundai je Ioniq hospodárný hlavně díky designu a aerodynamické siluetě ve stylu kupé. Difuzor a zadní spoiler vytvářejí ve vyšších rychlostech přítlak pro optimalizované jízdní vlastnosti a ovladatelnost.

 

Modelová řada Ioniq zahrnuje tři verze. Hyundai nabízí elektrický, hybridní a externě nabíjitelný hybridní pohon. Ioniq vstoupil na trh koncem roku 2016 a Hyundai od té doby prodal v Evropě více než 28 000 těchto vozů. Za poměr cena/výkon dostal i nejvyšší pětihvězdičkové hodnocení bezpečnosti Euro NCAP, nebo několik evropských ocenění za design a celkové provozní vlastnosti.

TN.cz