Aktualizováno 27.11. 2018 09:14
Chodci vs. řidiči

Kdo má přednost? Drsný klip vyvolal spor mezi řidiči a chodci

Měl to být příspěvek, který prostě upozorní řidiče, aby se věnovali řízení a dávali pozor před přechody pro chodce. Jenže propagační video, které před pár dny zveřejnil Besip na svém facebooku, vyvolalo docela tvrdou přestřelku. Podle řady řidičů se chodci na přechodech chovají příliš sebevědomě a spoléhají na absolutní přednost, kterou nemají a nikdy neměli.

"Tak ať neskáčou do silnice!"

 

"Nejsou nesmrtelní, tak ať vlezou na přechod až je někdo pustí nebo až bude volno, hrajou si na borce a pak leží na zemi!"

 

"Když nevíš, jak auto jede rychle a jestli zastaví, tak na ten přechod nelez a čum!"

 

"Chodci by měli vyčkat, než na přechod vlezou na oční kontakt s řidičem a ne tam skákat jak srny!!!! Dost lidí si plete přechod s promenádou!!!"

 

Tohle jsou některé z drsných vzkazů, které mají řidiči pro chodce. Překvapivě ostré reakce vyvolalo video na facebookové stránce Besipu.

 

 

Jde přitom o rok starý klip, který v rámci kampaně Ty to zvládneš upozorňuje na rizika spojená s nepozorností za volantem. "Nepozornost za jízdy může zničit nejen tvůj život! Chodci nejsou nesmrtelní!" vzkazuje kampaň, kterou Besip připomíná.

 

Klip řidiče poučuje, aby dávali pozor na chodce na přechodech. Podívejte se na něj zde:

 

 

Vzkaz je následující: Pro chodce je těžké odhadnout bezpečnou vzdálenost vozu. Většinou nepočítají s tím, že auto může jet rychleji než 50 km/h a řidič se nesoustředí na jízdu. Věnuj se řízení a dodržuj maximální povolenou rychlost! Snížíš tím pravděpodobnost, že někoho zabiješ…

 

A to odstartovalo ostrou debatu o tom, kdo za nebezpečné situace na přechodech může víc. Podle šoférů jsou dost často na vině spíš chodci, kteří vletí na přechod ve chvíli, kdy už řidič nestíhá reagovat.

 

 

Podle chodců a jejich zastánců by zase řidiči měli ve městech počítat s tím, že přechod je rizikové místo, a jezdit opatrněji.

 

Absolutní přednost chodce na přechodu je mýtus!

 

Chodci sice mají přednost, ale rozhodně ne absolutní. Nic takového neplatí a nikdy neplatilo. Bohužel, někteří chodci se nesmyslně snaží si přednost vynutit tím, že na přechod prostě nekompromisně vstoupí. “Chodec nesmí počítat s tím, že řidič zastaví,“ varují odborníci na dopravu. Následky případné srážky budou vždycky horší pro chodce než pro auto.

 

Chodec:


- Nesmí vstoupit na přechod bezprostředně před projíždějící vozidlo!

- Smí přecházet jen pokud s ohledem na vzdálenost a rychlost nedonutí řidiče vozidel k náhlé změně směru nebo rychlosti jízdy.

- Měl by dát řidiči jasně najevo svůj úmysl přejít vozovku.

- Před přechodem se musí přesvědčit, že mu řidič skutečně dává přednost! (Pozor, povinnost se nevztahuje na řidiče tramvají a vozidla jedoucí se zapnutými majáky.)

- Učili jsme se to už jako děti: měl by se rozhlédnou se na obě strany!

- Ideální je před vstupem do silnice navázat oční kontakt s řidičem, to je důkaz, že o sobě oba ví: řidič počítá s tím, že chodec přechází a chodec si může být jistější, že dostane přednost.

 

Řidič sice vnímá chodce na chodníku, ale do hlavy jim nevidí, takže nemůže tušit, že se náhle rozhodnou přecházet, nečekaně odbočí do silnice nebo dokonce vyběhnou za tramvají. I když je uvidí, bude dávat pozor a pojede předepsanou rychlostí, nestihne tak prudce brzdit.

 

 

Modelovou situaci popisuje i zmíněná kampaň. Obvyklá reakční doba řidiče je jedna sekunda, za tu auto jedoucí 50 km/h urazí 14 metrů. Dalších 14 metrů je brzdná dráha. K zastavení tak auto potřebuje 28 metrů! Když chodec vstoupí na přechod nečekaně a rozjeté auto je třeba jen sedm metrů před ním, je srážka nevyhnutelná – zbývá do ní půl sekundy.

 

Podívejte se na vysvětlující videa kampaně Ty to zvládneš:

 

 

 

Videa záměrně ukazují situace přehnané do extrému. Ale v běžném provozu je rizikových momentů taky dost. I řidiči by měli “brzdit“ a odpustit si nesmyslné reakce, jako je třeba arogantní trestání chodců ve stylu: “hele, ten si zase myslí, že má absolutní přednost, tak toho schválně nepustím!“

 

 

Vždyť každý řidič někdy z auta vystoupí a stane se chodcem. A naopak – řada chodců přece řídí a dobře ví, jak těžké je reagovat na nečekané překážky na silnici.

 

Řidič:


- Musí se vždy věnovat řízení a dodržovat předepsanou rychlost.

- Nesmí ohrozit nebo omezit chodce, který už přechází pozemní komunikaci po přechodu pro chodce nebo který ji zjevně hodlá přecházet.

- Musí snížit rychlost nebo zastavit před přechodem, sníží-li rychlost jízdy nebo zastaví-li i řidiči ostatních vozidel jedoucích stejným směrem.

- Měl by počítat s tím, že v okolí škol nebo zastávek MHD může být situace riziková a přizpůsobit tomu rychlost.

- Měl by reagovat i na zhoršenou viditelnost, stav vozovky nebo hustější pohyb lidí v okolí silnice

 

Anketa

Kdo podle vás způsobí víc rizikových situací na přechodech?

Hlasovalo 1294 lidí.

TN.cz