Aktualizováno 22.2. 2018 13:49
Už je to tady

Čeští řidiči kamionů chtějí německé mzdy. Budou se soudit 

Zdroj: TV Nova

Případ řidiče kamionu, který v Německu vysoudil zvýšení českého platu na úroveň tamní minimální mzdy, spustil to, čeho se dopravci a další zaměstnavatelé báli.

Vyšších mezd se teď chce v Německu domáhat přes 900 českých řidičů a dělníků. Píše to web iDnes.cz.

Soud může pomoci lidem, kteří v Německu pracují, ale jsou na práci najímáni přes českého zaměstnavatele, dostávají tak české platy, které jsou v řadě případů pod úrovní minimální mzdy v Německu.

Vlnu sporů spustil případ prvního českého šoféra kamionu Jiřího Gabrhela, více si o tom přečtěte zde:

 

 

Německé soudy mohou úhradu rozdílu ve mzdě nařídit jak českému zaměstnavateli, tak německému zákazníkovi, pro kterého česká firma jezdí. Německé firmy se tak podle iDnes.cz už začaly jistit - těm českým dávají podepsat dokument, že vědí o povinnosti platit svým zaměstnancům minimální německou mzdu a že ji vyplácejí.

 

„Za poslední tři měsíce jsme mluvili přibližně s tisícovkou východoevropských řidičů na dálnicích. Jejich životy se odehrávají na západoevropských dálnicích, ale stále dostávají pouze východoevropskou mzdu. To je nespravedlivé,“ říká Michael Wahl ze společnosti Faire Mobilität, která zahraničním šoférům v Německu pomáhá.


Jak se kamioňáci k penězům mohou dostat, přečtěte zde:

 

 

Minimální mzda musí být v Německu alespoň 8,84 eura na hodinu, v přepočtu okolo 230 korun. Za 160 hodin měsíčně tak musí každý dostat zhruba 37 tisíc korun. První český řidič, který se o peníze soudil, vymohl za necelých 10 měsíců práce v Německu doplatek přes 260 tisíc korun.

 

Další řidiči si spočítal, že jim jde o desítky až stovky tisíc, a to jsou peníze, o které už se vyplatí soudit.

 

Dopravci už tak nadšeni nejsou. Upozorňují na to, že čeští řidiči dostávají část platu v dietách, které nařizuje zákon. Ty dosahují 45 eur denně, ale do základní mzdy se nepočítají. „Usilujeme o to, aby se diety započítávaly do mzdy. Kdyby se totiž z toho, že Češi budou úspěšní u soudů, stala obecná praxe, nebudou moci české firmy konkurovat německým,“ řekl pro iDnes.cz Martin Felix, mluvčí sdružení dopravců Česmad Bohemia.

 

Řidiči mluví také o vyplácení dalších peněž bokem, jenže ani ty se samozřejmě nepočítají do mzdy a pak jim chybí, protože nedostanou takovou podporu, když jsou nemocní, nebo jim stát vypočítá nízké důchody.

 

 

Spediční firmy se bojí, že přijdou o kšefty, když budou muset platy navýšit. Neudrží tak výhodu na Německém trhu, protože budou muset zdražit své služby. Pro mnohé by to mohlo být likvidační.

 

Toho se také obává české ministerstvo dopravy, které chce spedici vyjmout z evropské legislativy, ze které zákon o minimální mzdě v Německu, ale taky třeba ve Francii vychází. Za zákonem je podle kritiků snaha německých firem ochránit svůj trh před levnější konkurencí z východu.

TN.cz