Publikováno 1. 3. 2018
Tvrdé vyjednávání

Kamioňáci německé platy nedostanou. EU upraví pravidla

Kamiony
Zdroj: Profimedia

Dálková kamionová doprava nebude součástí chystané novely směrnice EU o vysílání pracovníků. Po dlouhém jednání se na tom v noci dohodlo bulharské předsednictví EU a zástupci europarlamentu a Evropské komise.

Unie se snažila o zajištění spravedlivých platových podmínek pro pracovníky, kteří působí v jiné zemi, včetně třeba toho, že by měli být odměňováni podle pravidel země, ve které působí.

 

A původně se tahle pravidla měla vztahovat i na šoféry, kteří jezdí do zahraničí, například z Česka do Německa, ale i do dalších zemí EU.

 

Teď to však vypadá, že ze směrnice vypadnou. "Vyjmutí dopravy z obecných pravidel pro vyslané pracovníky, která byla primárně nastavena především pro stavební sektor, považuji za obrovský úspěch," poznamenala pro ČTK česká europoslankyně Martina Dlabajová. O vyjmutí tranzitní dopravy dlouhodobě usilovala, stejně jako ministr dopravy Dan Ťok.

 

 

"Věřím, že uzavřená dohoda je vyvážená a respektuje hlavní výhrady, které k návrhu měly jednotlivé instituce," uvedla na dopolední tiskové konferenci komisařka pro zaměstnanost a sociální záležitosti Marianne Thyssenová. Kompromis se podle ní drží představy komise, umožňuje ale lepší boj se zneužíváním pravidel.

 

Dálkoví řidiči podle všeho dostanou specifická pravidla. Vyjmutí kamionové dopravy a řešení této problematiky speciální úpravou požadovaly i další země ze středu a východu unie, ale také státy jako Portugalsko či Španělsko.

 

 

Pokud by se na řidiče směrnice vztahovala, museli by jim zaměstnavatelé například vyplácet mzdy obvyklé pro každou zemi či další náhrady. České spediční firmy se obávaly, že je vyplácení základních mezd na úrovni například německých minimálních platů dostane do finančních potíží.

 

Možnost požadovat plat alespoň na úrovni zahraniční minimální mzdy by zůstala jen těm řidičům, kteří v cizí zemi jezdí dlouhodobě. Stává se to v případech, kdy si třeba německý zákazník najme na delší dobu českou přepravní firmu, aby pro něj v Německu vozila zboží.

 

To byl i případ českého řidiče, který nedávno soudně vymohl doplacení mzdy na německou úroveň. Více zde:

 

Jde ale o maximální dobu, než se na zaměstnance budou muset začít vztahovat národní předpisy země, do které byl vyslán. Komise původně navrhovala 24 měsíců, členské země se ale loni v říjnu dohodly na 18 měsících, kratší dobu prosazovala především Francie.

 

A současný výsledný kompromis předpokládá období 12 měsíců s možným prodloužením o dalšího půl roku, odpovídá tedy v praxi oněm 18 měsícům.

 

Podle diplomatických informací by měly mít na základě dnešní domluvy členské státy po přijetí novely dva roky na převedení jejích pravidel do svého národního práva.

 

Už v říjnu se členské země unie domluvily na odkladu uplatňování pravidel v mezinárodní automobilové dopravě do doby, než v této oblasti začne platit speciální úprava projednávaná v rámci takzvaného silničního balíčku.

 

Modernizaci pravidel z roku 1996 představila Evropská komise v březnu 2016, od té doby se o věci vyjednává. Dohoda na podobě novely směrnice, uzavřená dnes v noci, je podle Dlabajové prozatímní. Znovu se o ní bude jednat 19. března. Podle zástupkyně bulharského předsednictví by se finální hlasování v europarlamentu mělo uskutečnit ještě v první polovině letošního roku. Dlabajová dodala, že europarlament je v této věci rozdělený, hodlá se ale snažit o "konstruktivní diskusi, podloženou argumenty" a fakty.

ČTK / TN.cz