Aktualizováno 26.2. 2018 18:17
Nafta tuhne

Jezdíte málo? Kvůli mrazům nejspíš nenastartujete

zamrzléauto
Zdroj: Archiv AutoTN
Ilustrační snímek

Auta, která dlouhodobě stojí nebo do nich majitelé dlouho netankovali, mají v mrazech mnohem větší problémy. Jak se jim vyhnout?

Pokud se svým autem tolik nejezdíte a máte v nádrži starou naftu, můžete mít problémy s nastartováním v mrazu mnohem dřív než ostatní diesely. Je dost pravděpodobné, že v autě zůstala letní nebo přechodnou nafta. A ta není vůči mrazivým teplotám tak odolná.

 

Takzvaná letní nafta se na čerpacích stanicích distribuuje od 15. dubna do 30. září. Ta je přizpůsobená jen teplotám do 0 °C.

 

Od 1. října do 15. listopadu (stejně jako od 1. března do 14. dubna) natankujete tzv. přechodovou naftu, která vydrží  -10 °C. Takže pokud jste tankovali v listopadu, nebo jste přechodovou naftu jen promíchali trochou té zimní, můžou přijít potíže.

 

 

V prázdné nebo poloprázdné nádrži navíc může kondenzovat vlhkost a ta celý problém ještě prohloubí.

 

Proto by i sváteční řidiči měli jezdit k pumpě a naftu dotankovávat do plné. Když víte, že se s autem několik dní nepojede, určitě použijte s kvalitní naftou i speciální aditivum.

 

Trik s řezáním nafty troškou benzinu už nefunguje. Nouzové řešení mohlo pomoci u starších dieselů bez filtrů pevných částic a s jednoduššími systémy vstřikování, ale u moderních spíš hrozí, že si filtr nebo vstrřikovače poškodíte.

 

 

Pozor je ale třeba dát i při výběru vhodných zimních aditiv. I ta musí odpovídat systému vstřikování a filtru pevných částic daného auta. 

 

S potížemi začínají řidiči dieselů bojovat, když teploty klesají pod -10°C. Nafta sice nezamrzá, ale vytvářejí se v ní krystalky parafínu, které mohou ucpat přívod paliva nebo palivový filtr, pokud není vyhřívaný. Takovému tuhnutí nafty brání právě aditiva.

 

 

Problémy potkávají většinou řidiče, kteří nevěnují autu péči, například palivový filtr by se měl pravidelně měnit.

 

V zimně je zásadní i dostatečně nabitý akumulátor, který zvládne dostatečné žhavení motoru a správnou funkci vyhřívání systému přívodu paliva, pokud ho auto má. Potíže může způsobit i nekvalitní palivo.

 

Běžná "zimní" nafta pro mírné klima by měla odolat teplotám zhruba do -20°C, ale větší mrazy už bez problémů taky nezvládne.

TN.cz