Aktualizováno 13.7. 2017 14:59
Nechte si poradit

Je správné upouštět v horku vzduch z pneumatik?

pneu
Zdroj: Nokian

Řada řidičů tápe, ale experti mají jasno. Mít správně nahuštěné pneumatiky je pro opravdového řidiče povinnost, laborovat s tlaky v závislosti na počasí je však zbytečné.

Červen byl druhým nejteplejším dnem za posledních padesát let, ale ani to neznamená, že byste měli mít obavu, že se vzduch v pneumatikách vašeho auta přehřeje, zvětší svůj objem, a že vám pak guma někde praskne. To je opravdu jen mýtus.


DOPORUČUJEME: Letní bouřky - jak v nich jezdit a kdy je lepší zastavit?

„Tlak v pneumatikách v závislosti na počasí a teploty tratě se řeší u závodních aut a u jejich speciálních pneumatik, ale u obyčejných aut se řiďte údajem výrobce. Najdete ho v manuálu, nebo na štítku ve dveřích či na víčku palivové nádrže,“ říká Jaroslav Nálevka ze zastoupení pneumatik Nokian. „Letní pneumatiky jsou totiž na teploty přes třicet stupňů připraveny a bez problémů s předepsanými tlaky fungují. Neupouští se nikde v Evropě, ani ve vysloveně jižních státech jako Itálie, Řecko nebo Španělsko.“


BAVÍ VÁS AUTA? ZAPARKUJTE (SMYKEM) U NÁS NA FACEBOOKU!

 

Pneumatika sama o sobě nepraskne
Pokuď by vám chtěl někdo namluvit, že pneumatika praskla vlivem vyššího tlaku ze sluníčka, nevěřte mu. „Za drtivou většinou poškozených pneumatik jsou defekty, případně poškození pláště či kordu pneumatiky o díru na silnici nebo obrubník,“ doplňuje Jaroslav Nálevka v Nokianu. Někteří řidiči upouští pneumatiky aby eliminovali právě rozpínavost vzduchu při vyšších teplotách a tak zvýšili styčnou plochu pneumatiky. To je ale nesmysl, moderní pneumatiky nijak svůj rozměr nemění. Podhuštěná pneumatiky je navíc náchylnější k takzvanému svléknutí při ostřejším vyhýbacím manévru, hlavně se však vzorek pneumatiky uzamyká a nefunguje tak dobře na vodě nebo při brždění.

 

DOPORUČUJEME: Jak správně skladovat pneumatiky? A jak staré gumy ještě koupit?


Tak jak správně nafoukat?
Jediný správný tlak je ten udávaný výrobcem, a ten byste měli kontrolovat zhruba při každém čtvrtém tankování. Výrobce většinou udává dva údaje, jeden pro běžnou jízdu a druhý pro plné zatížení. Pneumatiku byste měli na správnou hodnotu nafoukat před zahájením jízdy a za standardních podmínek, tedy když není pneumatika zahřátá jízdou nebo od sluníčka.

 

DOPORUČUJEME: Pneumatiku za sto tisíc je lepší opravit než vyměnit. Jak se to dělá?

Můžu jezdit v létě na zimních pneumatikách?
Můžete, je to vaše auto, vaše rozhodnutí a váš život, ale nikdo z odborníků vám to nedoporučí. „Zimní pneumatika je úplně někde jinde nejen svým vzorkem a složením směsi, ale má i jinou vnitřní konstrukci,“ vysvětluje Jaroslav Nálevka. „Je to stejné jako s botami, taky nenosíte celý rok jen jeden pár. Zimní pneumatika v létě nebude tak dobře brzdit ani zatáčet, navíc je hlučnější, zvyšuje spotřebu paliva a rychleji se opotřebí.“ 
 

TN.cz

Diskuze

15.7. | 00:06 overal
1
Náhlasit nevhodný komentář
Tím, že si gumaři podplatili zákon s povinnými zimními pneumatikami s minimálně 4mm mě donutili používat univerzální pneumatiky mám dvě sady. Jednu pod 4mm dojíždím v létě a novější zase v zimě. Zimáky sice byly o něco lepší, ale univezály se v zimě pomaleji sjíždějí.
14.7. | 23:56 overal
1
Náhlasit nevhodný komentář
Já třeba nosím celý rok prestige a naprosto mi to vyhovuje.
13.7. | 20:37 tomáš fuk
-1
Náhlasit nevhodný komentář
No já bych to na lehkou váhu nebral v zimě bylo -20 ja dohustil na 2.4 před týdnem kdy bylo přes 30 mi to nedalo a bylo v nich 3.6