Aktualizováno 29.4. 2018 00:33
Někdy stačí počítat

Je možné poznat stočené auto? Tohle radí odborníci

Tachometr
Zdroj: isifa.com

Stáčení tachometrů před prodejem ojetého auta patří stále k nejčastějším podvodům. I v Německu je podle průzkumu autoklubu ADAC každé třetí prodávané ojeté auto stočené, u nás se mluví až o 40 procentech. Je vůbec možné tenhle klasický trik odhalit?

Stáčení tachometru je pro zájemce o ojeté auto stále největší strašák. Ale odhalení podvodu je velmi těžké. „I pro odborníka je odhalení stočeného tachometru velice obtížné, natož pro nezkušeného laika,“ potvrzuje Pavel Foltýn z Auto ESA.


Experti radí auto pořádně prohlížet, na tachometru toho moc nevyčtete, ale jsou signály, které mohou minimálně vzbudit podezření.

 

Podvodníci se snaží auto opticky omladit. „Mezi nejčastější triky podvodníků patří výměna opotřebovaných částí interiéru, jako je volant, pedály a koberečky nebo i sedačky, čímž se opticky auto omladí o stovky tisíc kilometrů,“ říká Foltýn.

 

 

Ale výměna dražších dílů už se podvodníků nevyplatí. Takže na co se zaměřit ? Například nadměrné „oťukání“ přední části auta od kamínků, poškrábané čelní sklo či zašedlé poškrábané světlomety napoví, že vůz bude mít hodně najeto, i když tchometr ukazuje opak.

 

Asi nejužitečnější pomůckou jsou prosté počty a logika. Jsou prostě typy aut, u kterých je pravděpodobnost, že stály někde v garáži jen velmi malá. Passaty nebo Octavie v TDI, Hyundai i30 nebo i menší Ford Fiesta bývají oblíbené jako služební vozy a velmi často najíždí vysoké porce kilometrů. „Hlavně oblíbené služební vozy s turbodieselem běžně najednou mnoho desítek tisíc kilometrů každý rok,“ upozorňuje Foltýn.

 

Není to samozřejmě pravidlo, ale takové auto bude mít jen velmi výjimečně po deseti letech v provozu na tachometru necelých 100 000 km. „Takový nájezd lze po deseti letech očekávat spíše jen u sportovních sezónních aut, jako jsou třeba kabriolety,“ dodává Pavel Foltýn z Auto ESA. „Po deseti letech mají obvykle Octavie najeto kolem 200 000 km nebo víc,“ doplňuje. Nejsou výjimkou případy, kdy třeba žádané Octavie TDI najedou za rok 50 000 km.

 

 

Vyšší nájezd ale nemusí být nutně katastrofa. Doba, kdy po 100 000 km muselo auto na genrálku motoru, je dávno pryč. Pokud má za sebou vůz pravidelné servisní prohlídky, včasné výměny oleje a neprošel si bouračkou, neoriginální úpravou nebo přestavbou, není vyšší nájezd problematický.

 

Kilometry tak rozhodně nemusí být kritériem rozhodujícím o kvalitě ojetiny. Důležitá by měla být především takzvaná právní čistota vozu.

 

Pro rychlou kontrolu předpokládaného stavu tachometru může posloužit databáze ministerstva dopravy dostupná na stránkách www.kontrolatachometru.cz, ale zcela se na ni spolehnout nelze. Například u dovozů se skutečný stav tachometru prokazuje nesmírně obtížně. Kdo chce mít jistotu, bude muset využít placené služby společností, které se kontrolou tachometru zabývají.

 

Certifikované autobazary dávají záruku, že historii vozu, který nabízejí, detailně prověří. „Kontrola skutečného stavu najetých kilometrů patří mezi hlavní body, na které se při výkupu vozů zaměřujeme. Využíváme k tomu také služeb několika nezávislých společností,“ říká Foltýn z Auto ESA. „Při sebemenší pochybnosti pak vůz odmítáme vykoupit,“ dodává.

TN.cz