Publikováno 8. 2. 2019
Ušetříte tisíce

Jak ušetřit na povinném ručení? Tisíce Čechů zbytečně přeplácejí!

Povinné ručení
Zdroj: Profimedia
Ilustrační snímek

Téměř 16 miliard korun zaplatí každý rok čeští řidiči za povinné ručení. Kvůli vyššímu počtu nehod v loňském roce a jejich finanční náročnosti vzrostla průměrná cena povinného ručení o 3,4 % na 2.869 korun. Mnoho řidičů ale platí víc. Zbytečně.

Roste počet nehod, celková způsobená škoda a pro řadu řidičů i cena povinného ručení. Spousta majitelů aut ale za povinné ručení platí mnohem víc, než by museli. Podle portálu ePojisteni.cz jde dokonce o statisíce řidičů, kteří nemají pojistky na auta přizpůsobené svým reálným potřebám.

 

Ročně tak zaplatí zbytečně obrovské částky navíc. “Například za povinné ručení na Škodu Octavia lze zaplatit 1 055 Kč, ale i 15 724 Kč ročně. Ještě větší rozdíly panují u havarijního pojištění, kde si zákazníci sjednali smlouvu za 200 Kč ročně, ale i za 19 024 Kč. Tyto příklady jsou přitom z reálných smluv,“ vysvětluje David Holý z online srovnávače ePojisteni.cz, na kterém si zákazníci loni nechali spočítat kolem jednoho milionu nabídek pojištění.

 

 

Řidiči často platí za zastaralé smlouvy, popřípadě uzavírají nové, nevýhodné. Nevyznají se v množství faktorů, které ovlivňují výslednou cenu a neznají dostupné možnosti. “Roky jsem platil pojišťovně stejnou částku, ačkoliv auto stárne a nebourám. Letos jsem si konečně porovnal nabídky a nestačil se divit,“ říká Pavel Š. z Brna, který na své 10 let staré Octavii nově platí zhruba o 3 tisíce ročně méně.


Oktávka? Tisícovka i 15 tisíc ročně

 

Na příkladu nejoblíbenějšího českého vozu Škody Octavia lze dobře ilustrovat rozsah faktorů, jež cenu povinného ručení ovlivňují. Podle dat ePojisteni.cz řidič jezdící s nízkoobjemovým motorem, s více než 15 lety bez nehod a nízkým pojistným krytím zaplatí kolem tisícovky.

 

Druhý případ pak ukazuje řidiče bez zkušeností, s objemnějším motorem, vysokým pojistným krytím a například připojištěním na čelní sklo. Takový řidič na stejném modelu zaplatí i 15 tisíc korun ročně.

 

Majitelé vozů si postupně zvykají využívat internetové srovnávače. “Ty jim umožňují téměř okamžitě srovnat cenu za produkt a získat rychlou informaci, jaká bude cena,“ říká Martin Podávka ze společnosti Partners. Aby se mohl zákazník objektivně rozhodnout, srovnávače podle něj musí informovat nejen o ceně, ale i o kvalitě srovnávaných produktů.

 

Rizikoví řidiči, ale i auta

 

Rostoucí nehodovost a postupné navyšování cen za povinné ručení, nejčastěji odnášejí takzvaní rizikoví řidiči. Těm pojišťovny zvyšují roční částky nejvíce.

 

 

Mezi rizikové tradičně patří řidiči do 30 let. Ti podle dat ePojisteni.cz rovněž pojišťují nejlevnější vozy. Auto takového mladého šoféra má průměrnou hodnotu 90 tisíc korun. Rizikovými skupinami jsou pak hlavně řidiči s opakovanými škodnými událostmi nebo neplatiči. A rizikovým faktorem může být i samotný model vozidla. Z deseti nejčastěji pojišťovaných vozů podle ePojisteni.cz nejvíce bourají řidiči Škody Superb, Renaultu Mégane a Fordu Mondeo. Nejméně rizikoví jsou z tohoto pohledu řidiči Škody Felicia.

TN.cz