Publikováno 29. 5. 2017
Černá magie

Jak správně skladovat pneumatiky? A jak staré gumy ještě koupit?

Přezouvání pneumatik - ilustrační foto
Zdroj: Profimedia

Pneumatiky jsou to co drží auto na silnici. Jejich správné koupi a následnému skladování byste tedy měli maximální pozornost!

Většina z nás při nákupu nových pneumatik řeší hlavně dvě věci. Tou první jsou výsledky srovnávacích testů - nejlepší jsou ty nezávislé, které provádí třeba německý automotoklub ADAC¨. Druhou je pak stáří pneumatiky, kdy je vodítkem takzvaný DOT kód (datum výroby, viz. níže) na jejím boku. Prodejci pneumatik se stále častěji setkávají s tím, že zákazníci požadují pneumatiky jedině nové, vyrobené v aktuálním roce. Jenže britský Národní svaz distributorů pneumatik NTDA i Německá asociace gumárenského průmyslu a Německý svaz dealerů pneumatik tvrdí, že pneumatiky staré až pět let lze pořád považovat za nové. Podporuje je v tom i Evropská technická organizace pro pneumatiky a ráfky ETRTO (European Tire and Rim Technical Organisation), podle které daleko víc záleží na správném uskladnění pneumatik, než na jejich stáří. Prioritní je ochrana před UV zářením, kolísáním teplot, vysokou vlhkostí, ale také chemikálemi. Evropský svaz výrobců pneumatik a zpracovatelů pryže ETRMA (European Tyre and Rubber Manufacturer’s Association), což je další organizace, která zaštiťuje výrobce pneumatik, to všechno jen potvrzuje a k tomu dodává, že životnost pneumatiky na autě ovlivňuje víc než jejich stáří způsob jakým byly používány. Tedy zatížení, teploty, tlaky nahuštění, rychlost jízdy, kvalita silnic po kterých jezdily a samozřejmě drobná poškození. ETRMA dále dodává, že každou pneumatiku, a jedno jestli starší nebo použitou, musíme posuzovat individuálně.


Takže jak koupit tu správnou pneumatiku?
DOT je samozřejmě dobrým vodítkem, ale dobře uskladněné starší pneumatiky se tedy podle všeho taky bát nemusíte. Nakupujte jen u osvědčených a velkých ditributorů s patřičným skladovým zázemím. Vodítkem by mělo pro vás mělo být, že by pneumatika neměla být starší pěti let, a že byla měla „vypadat jako nová“. Nejste-li si jisti, pak pneumatiku nekupujte, nebo požadujte certifikát a stanovisko konkrétního výrobce.


DOPORUČUJEME: Zimní pneumatiky na celý rok? Odborníci vyvrací mýtus.


Co je to DOT?
Na boku každé pneumatiky najdete takzvaný DOT kód, přičemž jeho poslední čtyři čísla odkazují na týden a rok výroby pneumatiky. Pokud tedy na pneumatice čtete např. 1016, znamená to, že byla vyrobena v 10. týdnu roku 2016.

 

pneu
Zdroj: archiv


Jak správně uskladnit pneumatiky?
1. Měly by být v suchém, chladném a větraném prostředí, mimo dosah slunečních paprsků. Neměly by ležet na sobě a rovněž by neměly být postavené na běhounu. Ideální jsou profesionální stojany, které koupíte v každém hobby marketu, nebo je můžete za ráfek zavěsit na zeď.

 

2. Podle organizace ETRMA pneumatiky ohřátá na 60°C a následně ochlazená na běžnou teplotu stárne až šedesátkrát rychleji, než pneumatika uskladěná při konstatní teplotě 21°C.


3. Při sundání pneumatik z vozidla byste měly pneumatiky i ráfky umýt prostředky k tomu určenými a pak již suché pneumatiky nahuštěné na předepsaný tlak správně uskladnit. Ještě předtím však vizuálně zkontrolujte jejich opotřebení a případná poškození. Necháte-li drobná poškození opravit včas v pneuservisu, vyvarujute se větších škod.


DOPORUČUJEME: Jak poznat kdy vyměnit pneumatiky za nové?

 

4. Až budete pneumatiky vracet zpět na auto, je dobré změnit jejich pozici na autě. Zároveň za studena (tedy ne po jízdě) zkontrolujte tlak a případně je nahustěte dle doporučení výrobce.

 

5. Výrobci pneumatici doporučují kontrolovat pneumatiky minimálně jednou za měsíc a vždy, když budete cítit nějakou změnu v chování auta, jako jsou třeba vibrace nebo zvýšený hluk.

 

6. Myslete na to, že pneumatiky používáním stárnou a mohou tedy měnit svoje vlastnosti. Odolnost vůči aquaplainingu, tedy ztrátě přilnavosti při jízdě v dešti, klesá úměrně s výškou vzorku. Starší pneumatika se ztvrdlým běhounem pak nebude mít tak velkou přilnavost jako pneumatika nová.

 

7. Nikdy nepoužívejte pneumatiky jakkoliv poškozené, tedy pokuď jsou na nich boule, praskliny, nebo vytrhané kusy vzorku.



DOPORUČUJEME: Baví vás auta? Podívejte se na naše videotesty!


 

TN.cz