Aktualizováno 27.6. 2018 18:46
Novinka na úřadech

Jak se od července mění vydávání řidičáků? 10 otázek a odpovědí

Řidičský průkaz (ilustrační foto).
Zdroj: Mediafax

Od července začnou platit novinky, které mnoha řidičům usnadní život. Řidičské průkazy, ale taky průkazy profesní způsobilosti či paměťové karty digitálních tachografů pro kamiony bude možné vyřídit na kterémkoliv úřadu obce s rozšířenou působností. Už nebude třeba zbytečně cestovat do místa trvalého bydliště.

Co všechno se od července změní? Podívejte se v následujícím přehledu.

 

Kde bude možné o vydání či změnu žádat a kde si průkaz vyzvednu?

 

Od července bude možné vyřídit klíčové záležitosti spojené s řidičskými průkazy na nejbližším úřadě obce s rozšířenou působností. Bude platit zásada: Kde si o vydání či změnu dokladu zažádám, tam si průkaz také vyzvednu. Seznam všech úřadů obcí s rozšířenou působností najdete v interaktivní mapě Ministerstva dopravy.

 

 

Bude vydávání řidičských průkazů po změně dražší?

 

V některých případech ano. Výměna řidičského průkazu za nový v případě, že končí doba jeho platnosti, bude i nadále zdarma. Ale poplatek za vydání úplně nového průkazu se zvyšuje z původních 50 na 200 korun. Zvýší se také poplatek za zrychlené vydání průkazu do pěti pracovních dní z 500 Kč na 700 Kč. “Poplatek za vydání řidičského průkazu je už dlouhá léta stejný. Za růžové knížky vydávané před rokem 1989 se platilo 20 korun, na začátku roku 1993 se zvedla jeho cena na dnešních 50 korun. Už více než 25 let se tak poplatek za řidičský průkaz nezvyšoval. Vydání nového řidičského průkazu od července sice zdraží, zvýšení poplatku bude však kompenzováno větším komfortem pro řidiče. Před návštěvou úřadu si nebudou muset pořizovat průkazové fotografie ani nebudou muset pro nový řidičský průkaz cestovat do místa trvalého bydliště jako dnes, což pro některé lidi znamená vzít si den dovolené,“ zmiňuje Stanislav Dvořák, ředitel odboru agend řidičů Ministerstva dopravy.

 

O co všechno můžu žádat i mimo trvalé bydliště?

 

"Žadatelé si nově na nejbližším úřadě vyřídí vydání nového řidičského průkazu po úspěšné zkoušce v autoškole, a to i v případě dalších rozšíření oprávnění, výměnu starého nebo neplatného průkazu za nový, vydání paměťové karty řidiče do digitálního tachografu i mezinárodní řidičský průkaz. Nikdo už nebude muset kvůli těmto změnám cestovat do místa trvalého bydliště jako dosud,“ vysvětluje náměstek ministra dopravy Ladislav Němec a dodává: „Stejně tak vám zde pomůžou třeba při změně příjmení po svatbě, ztrátě, poškození, zničení nebo odcizení dokladu.“

 

Mění se doba platnosti u nově vydávaných řidičských průkazů?

 

Doby platnosti se změny nedotýkají. Stále tedy platí, že průkazy pro řidiče motocyklů a osobních vozidel mají platnost deset let. Řidiči, kteří mají oprávnění řídit i nákladní auta a autobusy, si musí vyměnit průkazy každých pět let.

 

 

Jak dlouho trvá, než dostanu nový řidičský průkaz?

 

Standardně se nový řidičský průkaz vydává do 20 dní od podání žádosti. Pokud ale z nějakého důvodu potřebuje žadatel řidičský průkaz rychleji, lze požádat o zrychlené vydání do pěti pracovních dní, které je ovšem dražší. Ve zrychlené lhůtě však není možné vydat řidičský průkaz prvožadateli, který právě složil zkoušky v autoškole. S těmito řidičskými průkazy je totiž spojena složitější administrativa.

 

Musím předkládat papírovou fotku?

 

Při podání žádosti o vydání dokladu nebo při jeho výměně už žadatel nebude předkládat papírovou fotografii. Systém si sám zajistí elektronickou fotografii v jiných registrech, například z pasu nebo občanského průkazu. Pokud systém žádnou elektronickou fotku v registrech nenajde, pracovník na přepážce žadatele vyfotí sám. “Vybavili jsme všechny obce s rozšířenou působností kamerami a také tablety pro pořízení digitalizovaného podpisu. Papírové žádosti o řidičský průkaz definitivně končí,“ vysvětluje Stanislav Dvořák. Jedinou výjimkou, kdy je zatím stále třeba papírová fotografie, je žádost o mezinárodní řidičský průkaz, jehož podoba je přesně stanovena mezinárodními dohodami.

 

Je potřeba měnit průkaz po změně trvalého bydliště?

 

Při změně trvalého bydliště platila povinnost tuto změnu hlásit na úřadě, který následně vydal nový řidičský průkaz. Tato povinnost bude minulostí. Od července se budou vydávat doklady, které údaj o místě trvalého bydliště neobsahují. To se vztahuje i na majitele dříve vydaných, ale stále platných řidičských průkazů.

 

Potřebuji nový řidičský průkaz po svatbě?

 

Jedním z důvodů, proč bude muset řidič dojít na úřad, aby si vyměnil doklad za nový, je právě změna jména. V této situaci bude i nadále nezbytné si řidičský průkaz vyměnit, je to stejné jako u všech ostatních dokladů. Týká se to tedy hlavně čerstvě vdaných žen.

 

Platí změny všeobecně, nebo existují výjimky?

 

Existují situace, kdy je přesto nezbytné dojet na úřad obce s rozšířenou působností v místě trvalého bydliště. Mezi ně patří například odnětí nebo vrácení řidičského oprávnění, omezení oprávnění a další úkony, které přímo souvisí s evidencí, již vede k řidiči obec s rozšířenou působností v místě jeho trvalého bydliště.

 

Budou úřady na změnu připraveny?

 

To se teprve uvidí, každopádně se teď budou dva dny chystat a kvůli tomu zavřou. “Obce s rozšířenou působností se musí na přechod na nový systém připravit, proto v pátek 29. června po celý den a ve čtvrtek 28. června odpoledne nebude možné vyřizovat žádosti o řidičské průkazy ani o průkazy profesní způsobilosti,“ upozorňuje Jan Paroubek, ředitel Divize dopravních aplikací a technologií státního podniku Cendis, a dodává: “Od pondělí 2. července už Státní tiskárna cenin žádné žádosti s papírovými fotografiemi nepřijme. Vše bude probíhat elektronicky, obce proto musí do konce měsíce zpracovat všechny papírové žádosti, které přijaly.“

 

S rozvolněním agendy řidičských průkazů nebylo nutné pořizovat nový informační systém, ale došlo k aktualizaci stávajícího Centrálního registru řidičů a k úpravám systému digitálního tachografu. “Technicky jsou pracoviště obcí s rozšířenou působností připravena, nové systémy se důkladně testují už od začátku června, aby bylo v červenci vše funkční a v pořádku. Opravdu důkladně jsme všechny pracovníky obcí z celé země proškolili, abychom jim celý systém předvedli a odpověděli na otázky z praxe,“ dodal Jan Paroubek.

TN.cz