Aktualizováno 12.11. 2017 09:25
Vývoj nezastavíš

Jak se měnila autorádia? Krásně to ukazuje Golf!

autorádia - 10
Zdroj: Volkswagen

Na začátku bylo analogové autorádio s jedním reproduktorem. Za příplatek. Dnes můžete mít autorádo s navigací, navíc ovládané gesty. Podívejte se, jak šel jejich vývoj na příkladu Volkswagenu Golf!

Když jste si kdysi dávno šli koupit embéčko nebo stodvacítku, nemohli jste si vybrat ani barvu, natož abyste přemýšleli třeba o autorádiu. To u Volkswagenu Golf, který se začal vyrábět v roce 1974, jste si ho koupit mohli. Za příplatek. A každé auto mělo na na jeho montáž místo... Podívejte se, jak se autorádia měnila s každou novou generací Golfu!

 

autorádia - 11
Zdroj: Volkswagen

První generace
Analogové autorádio Braunschweig neslo jméno města, které je kousek vedle fabriky Volkswagenu u Wolfsburgu. Naladili jste na něm střední nebo krátké vlny, stanice se hledaly manuálně otočným knoflíkem a když se objevil nový model Braunschweig II, tak ten už měl v sobě přehrávač na kazety. A kromě toho už uměl hrát stereo, a tak měl modernizovaný Golf dokonce dva reproduktory.

 

DOPORUČUJEME: Volkswagen žárlí na úspěch škodovky a vzkazuje: Chceme víc peněz za technologie a větší rozdíly mezi auty!

 

autorádia - 12
Zdroj: Volkswagen

Druhá generace
V roce 1983 se v novém Golfu objevuje už digitální rádio Gamma. Tehdy to byla velká revoluce, stejně jako systém Dolby, který uměl potlačit přirozený šum přehrávaných kazet. A co víc, o dva roky později přišel Volkswagen se systém automatického ovládání hlasitosti, kdy se rádio samo ztišilo nebo začalo hrát hlasitěji, to podle rychlosti jízdy.

 

autorádia - 13
Zdroj: Volkswagen

Třetí generace
S třetí generací Golfu se v roce 1991 konečně objevuje v Golfu rádio s automatickým laděním radiových stanic. Přehrávač kazet je na svéím místě, ale už není ovládaný mechanicky, ale elektronicky. A co víc, objevila se u něj funkce vyhrazená jen drahým domácím kazeťákům - při přetáčení kazety umělo vyhledávat písničky, poznalo totiž mezeru mezi jednotlivými skladbami.


DOPORUČUJEME: Přestavěl dodávku na obytné auto, vypadá perfektně! Zvládli byste to taky?

 

autorádia - 14
Zdroj: Volkswagen

Čtvrtá generace
V druhé polovině devadesátých let se zrodil boom CD přehrávačů, a první se objevily i v autě. Buď nahradily kazeťák, nebo se objevily v podobě changeru v kufru, kde byl zásobník na šest CD a automatické přehrávání. Golf nebyl výjimkou. A vůbec poprvé se v něm taky objevila vestavěná navigace, což znamenalo použít většího displeje
 

 

autorádia - 15
Zdroj: Volkswagen

Pátá generace
Přelom tisíciletí znamenal definitivní konec kazezetových přehrávačů a vystřídaly je CD disky. Objevují se i první CD v komprimovaném formátu MP3 a tohle všechno už zvládl i vrcholný model autorádia v Golgu pětkové generace. Pravda, MP3 se daly hrát jen z externího přehrávače přes vstup AUX.

 

DOPORUČUJEME: Golf je něco jako Coca Cola automobilového světa. Proč?

 

autorádia - 16
Zdroj: Volkswagen

Šestá generace
Rok 2008 byl pro autorádia revoluční hned v několika ohledech. Poprvé se v Golfu objevuje systém RNS 510, poprvé je tady dotykový displej, poprvé umí autorádio přehrávat i DVD a poprvé se dá k autorádiu připojit přes USB port klíč s muzikou ve formátu MP3. Špičkový model má digitální tuner DAB a pevný disk s kapacitou 30 GB, připlatit se dá za navigaci, které je schopná pracovat s RDS zprávami a navrhnout alternativní trasy.

 

 

autorádia - 17
Zdroj: Volkswagen

Sedmá generace
To už je vlastně nedávno... Od roku 2012 umí autorádio v Golfu pracovat s 3D navigací, dá se k němu přes bluetooth připojit mobilní telefon a přes hotspot WLAN se dá autorádio připojit k internetu. při modernizaci se objevuje fuknce Mirrorlink, který funguje tak, že se displej mobilního telefonu zrcadlí na displeji rádia.

 

DOPORUČUJEME: Baví vás auta? Podívejte se na naše videotesty!

 

autorádia - 18
Zdroj: Volkswagen

Sedmá generace - facelift
Aktuální provedení Golfu může mít autorádio s osmipalcovým nebove verzi Discover Pro dokonce 9,2 palcovým dotykovým displejem s fantastickým rozlišením 155 dpi. Revoluční je ovládání gesty, kdy bez dotyku, jen pohybem prstů, můžete posouvat ikony a ovládat navigaci. Připojení k internetu funguje skvěle, navigace pracuje s daty v reálném čase a neustále umí přizpůsobit trať aktuální dopravní situaci.

TN.cz