Publikováno 10. 6. 2018
Počasí drtí řidiče

Jak bojovat s únavou? Pozor na “zaručené“ recepty, nefungují!

Unavený řidič
Zdroj: Profimedia

V horku mívají řidiči problém s udržením potřebné koncentrace, pomaleji reagují a snadno se unaví. Přitom každou třetí tragickou nehodu na dálnicích způsobí právě únava. Mezi řidiči koluje řada zaručených rad, jak se udržet za volantem fit. Experti ale varují, že účinek rozhodně nebývá zázračný.

Horké dny, dusno, bouřky… Nadprůměrně horký bude podle meteorologů i zbytek června. Vysoké teploty však mohou negativně ovlivnit výkon řidičů. Zvláště pokud panují po delší dobu.

 

Motoristé mívají problém s udržením potřebné koncentrace, pomaleji reagují a snadno se unaví. Zhoršuje se paměť a úroveň zpracovávání informací, horko má negativní vliv na koordinaci provádění příslušných úkonů.

 

 

Lidé jsou podrážděnější. “Na silnicích se ve zvýšené míře pohybují pomaleji a hůře reagující lidé, kteří jsou navíc nervóznější, a tedy náchylnější k rizikovému jednání. Prosluněné a teplé počasí navíc vyláká na silnice větší počet cyklistů a motocyklistů. Nelze se divit, že během horkých dní roste počet vážných dopravních nehod,“ vysvětluje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. “Vliv únavy na výkon nejen řidičů je srovnatelný s působením alkoholu ve výši až jednoho promile v krvi. To s sebou nese mj. až sedminásobně vyšší pravděpodobnosti účasti řidiče na zaviněné dopravní nehodě,“ dodává.

 

Podle francouzské Association Prévention Routière je každá třetí tragická nehoda na dálnicích způsobena únavou.

 

Zvláště náchylní na chybné jednání pod vlivem únavy jsou mladí lidé ve věku do 25 let. Taky osoby trpící poruchami spánku či jedinci pracující na směny. Zvýšené riziko vzniku nehody vlivem únavy hrozí v hlubokých nočních hodinách – podle statistik konkrétně od druhé do páté hodiny ranní. Únava ovšem může udeřit i během dne, a to nejčastěji mezi třináctou až patnáctou hodinou.

 

“Extrémně teplé počasí a s ním spojená zvýšená úroveň únavy jsou velkým nebezpečím. Přesto však až 20 procent řidičů usedá za volant, přestože se cítí unaveni. U řidičů kamionů se pak jedná až o dvojnásobek. Statistiky jsou však neúprosné. Jedna nepovedená jízda může mít vliv na život mnoha lidí,“ říká Roman Budský.

 

Takhle NE!

 

Krátké otevření oken vozidla za jízdy může vzduch v kabině osvěžit, účinek je ale velmi slabý a krátkodobý.

 

 

Taky Vypití kávy či jiného nápoje s obsahem kofeinu účinkuje jen chvíli. „Někteří řidiči jsou přesvědčeni, že dovedou únavu přemoci vůlí. Bohužel ani to není pravda. Při delším přepínání se může vystavit tragický účet nehoda vlivem mikrospánku,“ varuje Budský.

 

Poslech hlasité hudby také nepatří mezi osvědčené prostředky, navíc řidiče ve zvýšené míře rozptyluje.

 

A kouření za volantem? “Určitě nelze doporučit. Okamžitý účinek je nulový, v řadě zemí je kouření při přepravě dětí zakázáno a navíc se velmi rychle dostaví unavující vliv zvýšené koncentrace kysličníku uhelnatého v krvi řidiče. Nemluvě o možné nevolnosti u spolucestujících,“ doplňuje Budský.

 

Takhle ANO!

 

Před delší cestou je třeba se kvalitně vyspat. Pozor především na delší spánkový dluh. Je dobré vyvarovat se těžkých jídel, na druhou stranu je nutné dbát na dostatečný příjem tekutin. Ani v zemích, kde je určitá tolerance alkoholu v krvi řidičů, není dobré podlehnout pokušení usednout za volant byť jen po vypití malého piva či sklenky vína.

 

 

Opatrně i s některými léky. Nebezpečné mohou být i volně prodejné léky na tlumení bolesti. Některé přípravky na léčbu potíží se spánkem zvyšují riziko vzniku smrtelné nehody na více než dvojnásobek. Určitě tedy nezaškodí prokonzultovat vhodnost jejich požívání během řízení s ošetřujícím lékařem. I v případě volně prodejných přípravků je dobré poradit se s lékárníkem.

 

V kabině by měla být příjemná teplota. Ani horko, ovšem v případě vozidel vybavených klimatizací ani mrazivý chlad.

 

Dlouhá monotónní jízda po dálnici, pohled upřený do dáli, pravidelně se míhající přerušované čáry vodorovného značení, to vše může být uspávající. Je dobré tu a tam na chviličku přejet očima ze strany na stranu.

 

A nezastupitelnou roli při prevenci nehod pod vlivem únavy sehrávají pravidelné krátké přestávky. Zhruba po dvou hodinách jízdy. Dozajista to ocení i spolucestující. “Všichni by měli vystoupit z vozidla, protáhnout se, něco drobného sníst a doplnit potřebné tekutiny. Určitě nezapomeneme ani na pořádné provětrání kabiny vozidla,“ doporučuje Tým silniční bezpečnosti.

 

Řidiči by se měli ideálně za volantem střídat. Pokud náhradník v posádce není, nezaškodí, když si řidič během pauzy na chvíli zdřímne – stačí na 15 až 20 minut. Mnohdy stačí i krátká maximální relaxace.

TN.cz