Publikováno 8. 10. 2018
Varování pro Německo

EU se bojí! Zamíří špinavé diesely ve velkém na východ?

Emisní normy
Zdroj: Profimedia
Ilustrační snímek

Automobilky v Německu začnou pobízet motoristy, aby se zbavili starých dieselů a koupili nová auta odpovídající současným normám. Motivací má být výhodný odkup na protiúčet. Jenže Evropská komise se obává, že to povede k mohutnému vývozu starých dieselů na východ.

Staré špinavé diesely se z Německa začnou přesouvat na východ Evropy. A to ještě ve větší míře než dosud. Obává se toho Evropská komise poté, co Němci začali zavádět další opatření proti neekologickým vozům.

 

"Vývoz by znamenal přesun problémů s kvalitou ovzduší ze západu na východ," prohlásila pro deník Tagesspiegel eurokomisařka Elžbieta Bieńkowská, která je zodpovědná za vnitřní trh, průmysl a podnikání.

 

 

Evropská komise se obává, že německé automobilky se budou snažit vyvážet stará dieselová auta, která v rámci nových opatření odkoupí od motoristů.

 

Špičky německé vládní koalice se minulý týden shodly na souboru opatření, který by měl zabránit zákazům vjezdu dieselových vozů do německých měst. Vláda automobilky požádala, aby majitelům starších automobilů nabídly pobídky ve formě odkupu starého auta na protiúčet při nákupu nového, nebo modernizaci motorového a výfukového systému.

 

Firmy slíbily, že nabídka odkupu na protiúčet začne platit okamžitě. Ne všechny se ale zavázaly k nákladným úpravám. Vláda chce, aby veškeré náklady na úpravu motorů hradili výrobci. Německý ministr dopravy Andreas Scheuer řekl, že byla dosažena politická dohoda a o podrobnostech jejího zavedení včetně finančních podmínek se stále jedná.

 

 

Automobilky preferují odkupy starších vozů výměnou za koupi ekologičtějších modelů, což by vedlo k nárůstu prodeje, byť za snížené ceny.

 

Odkoupené staré vozy by pak podle eurokomisařů mohly z Německa ve velkém mířit právě do východních evropských zemí. Například Bulharsko podle ekologické skupiny Transport & Environment vloni dovezlo ze států EU přes 100.000 ojetých automobilů, z toho více než třetina měla nejvíce znečišťující motory. "Mělo by být jasně určeno, co se stane s opotřebenými vozidly," řekla eurokomisařka a dodala, že jde o evropský, a nikoliv národní problém.

 

O dalších ekologických opatřeních a společném postupu EU v automobilovém průmyslu budou v úterý v Lucemburku jednat evropští ministři životního prostředí.

TN.cz / ČTK