Publikováno 22. 8. 2018
Vysoký výkon

Emoce a sportovní geny! Hyundai sází na tuhle ostrou trojku

Sportovní modely divize Hyundai N
Zdroj: Hyundai

V Hyundai se rozhodli pořádně přitopit na poli ostrých sportovních verzí sériových aut. Staví silnou trojku, která má jasný cíl: vzbudit emoce, poskytnout radost z jízdy, zachovat si praktičnost a zároveň nabrat výkon pro jízdu na závodním okruhu.

Modely Veloster a i30 jako hothatch i jako fastback. To je trojka, která bude základem sportovní divize N. Tahle značka automobilky Hyundai je inspirovaná světem motosportu a má zahrnovat výjimečné silniční a závodní vozy.

 

Jak ukazuje první ostrý hoch i30 N, modely s písmenem “N“ v názvu nabízejí exkluzivní výkony motoru i technické úpravy a inovace pro dynamickou jízdu. Korejci tak budují něco podobného, s čím už roky slaví úspěch bavorské BMW a jejich "emková" řada.

 

 

"Nejsme tu, abychom jen vyráběli automobily, chceme vyvolávat emoce, pocity a touhy," prohlašuje Thomas Schemera, který je u Hyundai výkonným viceprezidentem a vedoucím divize High Performance Vehicle & Motorsport Division.

 

Záměrem není dosahování co nejlepších výkonových ukazatelů, nýbrž poskytovat řidičům nevšední zážitky z řízení, které zrychlí jejich tep. To je jistě chvályhodný cíl. V Hyundai si pro něj vymysleli i nový parametr BPM (Beats Per Minute) – tedy tepy za minutu.

 

 

Svojí sportovní vizi automobilka před pár dny prezentovala stylově na německém Nürburgringu. V jeho blízkosti sídlí evropské technické centrum jihokorejského výrobce a na tratích se nové modely série N testují. Mimochodem, jedním z významů písmene N je právě legendární Nürburgring. Samotné logo „N“ znázorňuje klasickou šikanu na závodním okruhu a těsný sled zatáček na silnici. A písmenu zároveň připomíná i region Namyang v Jižní Koreji, místo zrození značky.

 

První zástupce sportovní divize, hothatch i30 N se rozhodně povedl. Pod kapotou má přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec s výkonem 202 kW a točivým momentem 353 N.m. Z nuly na sto vystřelí za šest vteřin a kousek. Ostatně, podívejte se na náš test:

 

Stejný agregát a podobnou sportovní optimalizaci dostal i Veloster N pro americký trh.

 

A první fázi uvádění sportovních vozů N do výroby završí nejnovější i30 Fastback N. Ten chce Hyundai ukázat v říjnu na autosalonu v Paříži.

 

Hyundai i30 Fastback N
Zdroj: Hyundai

 

Odvozený je od modelu i30 Fastback, jediného pětidveřového kupé v mainstreamovém segmentu C. Verze “N“ ho má posunout na vyšší level a umocnit jeho design specifickými sportovními prvky. Nyní probíhá intenzivní testování prototypů, včetně rozsáhlých zkoušek na silnicích s různým povrchem po celé Evropě.

 

"Modely i30 N, Veloster N a i30 Fastback N mají stejné sportovní geny a sdílejí silný charakter. Jsou vybaveny sofistikovanou technikou a atraktivními stylistickými prvky,“ doplnil Schemera. I on je důkazem, že to Hyundai myslí vážně. Korejci ho přetáhli přímo z BMW, stejně jako dalšího špičkového německého odborníka na ostrá auta Alberta Biermanna.

 

"Každý automobil N je charakteristický tím, že miluje zatáčky, takže není divu, že se jim brzy dostalo příznačného pojmenování ‚králové zatáček‘. Ať při jízdě ve městě, nebo na závodním okruhu, N se ovládá nádherně," tvrdí Biermann.

 

Hyundai plánuje podle vzoru BMW rozšíření sportovního stylu i na další svá auta. U klasických vozů nabídne nový stupeň výbavy N Line charakterizovaný specifickými prvky výbavy N, které optimalizují design a provozní vlastnosti. Tato vozidla budou okamžitě rozpoznatelná podle odlišných stylistických prvků. A nakonec program N Options nabídne díly N pro individualizaci vozidel řidičům, kteří touží po ještě vyšší úrovni sportovních výkonů a opravdové jedinečnosti.

 

Značka Hyundai N si od vzniku v roce 2015 stihla udělat dobré jméno. S úspěchy se účastní mistrovství světa v rallye FIA WRC, seriálu vytrvalostních závodů na Nürburgringu, nebo mezinárodního seriálu závodů cestovních vozů TCR.

 

A začátek prodeje sportovních aut Hyundai překonal všechna očekávání. V první polovině roku 2018 bylo v Evropě prodáno téměř 3000 vozů i30 N, který získal skvělá hodnocení. V Německu bylo 100 vozidel speciální edice i30 N First Edition prodáno za pouhých 48 hodin. Zájem nepolevuje a automobilka nestíhá vyrábět. Čekací doby jsou tak delší než půl roku.

 

To jen dokazuje, že se v Hyundai nevydali špatnou cestou.

 

122

GALERIE: Hyundai i30 N

Zdroj: TN.cz/Jakub Deml

Hyundai i30 N - 3

Hodnocení:

TN.cz