Publikováno 10. 6. 2018
Bzučící stíhačka

Elektromobil s výkonem 680 koní? Podívejte se, jak letí do oblak

Volkswagen I.D. R Pikes Peak - 9
Zdroj: Volkswagen

Bzučí jako rádiem řízený model, řítí se do kopce a rozkrajuje řídký vzduch v nadmořské výšce kolem 4000 metrů. Prototyp supersilného elektrospeciálu Volkswagenu I.D. R Pikes Peak úspěšně absolvoval první test na nejslavnější závod do vrchu v americkém Coloradu. Podívejte se na záběry z unikátní jízdy.

Experti VW staví tento vůz s jasným cílem – překonat dva roky starý rekord slavného závodu do vrchu “Pikes Peak International Hill Climb“. Trať měří 19,99 km, má 156 zatáček, převýšení 1440 metrů a konči ve výšce 4302 m n.m. Rekordní čas mezi elektrickými prototypy zní: 8:57,118 min, což odpovídá průměrné rychlosti 134 km/h.

 

I.D. R Pikes Peak se výzvě postaví se dvěma elektromotory s celkovým nejvyšším výkonem 500 kW (680 k), točivým momentem 650 Nm a zrychlením z 0 na 100 Km/h za 2,25 vteřiny.

 

 

Na jezdce značky VW Romaina Dumase udělaly výkony čistě elektricky poháněného závodního vozu velký dojem. “Poprvé si nemusím dělat žádné starosti se ztrátou výkonu ve velké výšce,“ popisuje Dumas výhody elektrického pohonu v porovnání s běžnými spalovacími motory, jejichž výkon klesá o téměř 30 procent již na startu v nadmořské výšce 2862 metrů v porovnání s hladinou moře kvůli menší koncentraci kyslíku ve vysokohorském vzduchu.

 

 

Efekt řídkého vzduchu navíc roste s každým ujetým kilometrem směrem k cílové čáře. Naproti tomu elektromotory pracují s neměnnou účinností. To si teď, necelý měsíc před závodem, mohl Dumas se svým I.D. R vyzkoušet přímo na trati. Tým ji však měl k dispozici na pouhé tři hodiny, protože silnice na vrchol v nadmořské výšce 4302 metrů je běžnou veřejnou komunikací.

 

111

Fotogalerie: Volkswagen I.D. R Pikes Peak

Zdroj: Volkswagen

Volkswagen I.D. R Pikes Peak

Hodnocení:

 

“I.D. R Pikes Peak je nejlepším automobilem, s nímž jsem kdy jel po úbočí této hory. Zrychlení a rychlosti při průjezdech zatáčkami jsou skutečně pozoruhodné, vůz je navíc velmi komfortní. Díky elektrickému pohonu nemusím řadit a mohu se zcela soustředit na jízdu v optimální stopě,“ dodal zkušený francouzský jezdec.

 

 

Volkswagen Motorsport si vytvořil pro přípravu dalších zkušebních jízd a dolaďování detailů před závodem základnu ve městě Colorado Springs. O rekord se Dumas pokusí 24. června, kdy 96. ročník nejslavnějšího závodu do vrchu startuje.

 

Při prvních testech v USA se tým soustředil na nastavení podvozku, testy pneumatik a optimální využívání elektrické energie z akumulátorů i zpětné získávání kinetické energie při zpomalování. „Dokonalé řízení energetických toků je klíčovým faktorem pro úspěšný útok na rekord v kategorii elektromobilů,“ vysvětluje François-Xavier Demaison, technický ředitel oddělení Volkswagen Motorsport.

 

U elektromobilů zjednodušeně platí, že čím vyšší výkon, tím těžší jsou akumulátory. Zejména v závodě do vrchu je však každý gram navíc nežádoucí. I.D. R Pikes Peak je výsledkem řady simulací a analýz, které se zaměřily právě na optimální kompromis mezi výkonem a hmotností. Výsledný vůz váží méně než 1100 kg včetně jezdce, a to je lehká váha!

 

Karoserie a aerodynamické komponenty jsou vyrobeny z extrémně lehkého kompozitu, vyztuženého uhlíkovými vlákny. Vývojový tým se téměř zcela vzdal ve vrcholovém motoristickém sportu sice běžných, ale extrémně nákladných materiálů, jako je titan. “Podvozek, závěsy kol a bezpečnostní struktura závodního vozu I.D. R Pikes Peak jsou vyrobeny téměř kompletně z oceli a hliníku,“ popisuje Demaison.

 

 

Akumulátorové moduly závodního vozu jsou tak kompaktní, že mohly být uloženy vedle jezdce a za něj, aby bylo dosaženo ideálního rozložení hmotnosti. Energií z akumulátorů je napájen jeden elektromotor na přední nápravě a jeden elektromotor na zadní nápravě, rozdělování točivého momentu řídí elektronika.

 

Z ultralehkých materiálů jsou dokonce čalounění sedadla i šestibodové bezpečnostní pásy a kombinéza jezdce. Loga sponzorů jsou na kombinéze natištěná, aby se ušetřila hmotnost běžných výšivek. Jen jediné logo muselo zůstat vyšité - pravidla určují, že každý jezdec musí mít na kombinéze vyšívaný emblém slavného závodu.

 

TN.cz