Aktualizováno 4.12. 2018 10:17
Sliby vs. realita

Dojezd elektromobilů? Sliby výrobců se od reality liší až o 160 km!

Místo pro nabíjení elektromobilů.
Zdroj: Profimedia

Jak daleko dojede elektromobil na jedno nabití? Výrobci slibují slušná čísla atakující hranic 500 kilometrů. Jenomže realita je většinou o dost jiná. Horší! Ukazují to testy britského magazínu What Car? Ten porovnal údaje automobilek s výsledky v reálném provozu a žádný elektromobil sliby nedodržel.

Údaje o dojezdu elektromobilů, které udávají výrobci se mohou lišit od reálných výsledků o desítky kilometrů. Nejhorší vůz zastavil dokonce o 160 kilometrů dřív, než slíbila automobilka.

 

Renomovaný magazín What Car? otestoval dvanáct dostupných elektromobilů od různých výrobců. A měřil, jak daleko dojedou, než se budou muset připojit do zásuvky.

 

 

Nejlepších výsledků dosáhla Kona od Hyundai, na jedno nabití urazila podle přepočtu 414 kilometrů, což je “jen“ o zhruba 50 kilometrů méně, než automobilka slibuje. Slušně dopadly i Jaguar I-Pace a Kia e-Niro.

 

Naopak nejhůř dopadl Model S 75D od Tesly, který přišel o šťávu po celkem slušných 326 kilometrech, jenže výrobce udává dojezd o celých 160 kilometrů delší.

 

Právě slabý dojezd je přitom nejčastějším argumentem kritiků elektromobilů. Když připočtete zatím nedostatečnou infrastrukturu a pořád poměrně dlouhé dobíjení, jezdit něčím, co bude potřebovat zásuvku po každých 200 kilometrech, prostě nedává moc smysl.

 

A navíc: Když se spolehnete na údaje výrobce, ukazuje se, že vás elektrické auto může nechat viset někde v polích daleko před plánovanou zastávkou u nabíječky...

 

Zastánci elektromobilů ale upozorňují, že technologie i infrastruktura se rychle vyvíjí. Dojezd nových modelů je mnohem delší, než před pár lety, a výsledky budou stále lepší a lepší.

 

Podívejte se na výsledky testů:

 

Dojezd aut
U vozů Tesla Model S, Hyundai Ioniq a obou smartů byly k dispozici oficiální údaje vycházející jen z metodiky NEDC, tedy měření v laboratorních podmínkách. Ostatní data automobilek jsou měřena podle WLTP, tedy v podmínkách blízkých reálnému provozu. (Zdroj: What Car? Údaje v mílích byly přepočítány na kilometry).

 

Podle britských průzkumů najezdí průměrná rodina za týden zhruba 425 kilometrů. Podle oficiálních údajů by tak několik elektromobilů takovou týdenní zátěž vydrželo bez nabíjení. Jenže skutečně naměřená čísla už ukazují něco jiného – běžné týdenní popojíždění průměrné rodiny bez nabíjení nezvládne ani jeden model.

 

 

Magazín při testech nejprve připojil úplně vybitou baterii každého auta k nabíječce stejným kabelem se zabudovaným měřením. Jízdy s nabitým autem pak probíhaly na speciální dráze, která simuluje mix městského provozu s jízdou po okresce a dálnici. Zácpy a podobné potíže reálného provozu byly vynechány, aby nemohly výsledky zkreslit ve prospěch některého z modelů.

 

Při testování měly vozy rozsvícená světla a klimatizaci nastavenou na 22 stupňů.

 

 

What Car? běžně srovnává benzínová a dieselová auta, teď slibuje další a častější testy elektromobilů, průběžnou aktualizaci naměřených údajů i porovnání dalších modelů.

TN.cz