Aktualizováno 10.5. 2018 09:16
Podvodný software

Další skandál: Audi přiznává problémy s emisemi u nových aut

Továrna Audi v německém Neckarsulmu
Zdroj: Profimedia

Výrobce luxusních vozů Audi, který je divizí evropské automobilové skupiny Volkswagen, přiznává u některých modelů s naftovým motorem “nesrovnalosti v softwaru“. Týká se zhruba 60 tisíc vozů modelů A6 a A7, které firma svolává ke kontrole. Automobilka zároveň zastavila dodávky těchto modelů prodejcům.

Audi uvedla, že nesrovnalosti objevila při interním vyšetřování problémů s naftovými motory v souvislosti s emisním skandálem, který vypukl ve skupině Volkswagen v roce 2015. Automobilka o problému informovala i německý spolkový úřad pro motorová vozidla KBA.

 

Audi neupřesnila, o jakou “nesrovnalost“ se jedná. Pouze uvedla, že ve spolupráci s úřady poskytne majitelům aut aktualizaci softwaru. Podle německého časopisu Der Spiegel vozy A6 obsahují software, který uměle snižuje vstřikování močoviny, která se používá k neutralizaci toxických emisí.

 

 

Spiegel napřímo píše o podvodném softwaru. Německá ministryně životního prostředí Svenja Schulzeová označila novou kauzu za skandální. “Manipulací takového druhu automobilka znehodnocuje dobrou pověst německého průmyslu,“ uvedla.

 

Problém se má týkat současných modelů A6 a A7 s dieselovým motorem V6 TDI Gen2 Evo o výkonu 271 koní. Celkem má jít nejméně o 60 tisíc aut, zhruba polovina z nich jezdí v Německu, druhá šla na export. V Německu jsou luxusní sedany A6 velmi oblíbené jako firemní auta, A7 jsou sportovní kupé.

 

Dotčená vozidla jsou vybavena takzvaným SCR katalyzátorem. Technologie umožňuje snížit emise výfukových plynů u vznětových motorů vstřikováním močoviny (ADBlue) z přídavné nádrže. Oxidy dusíku jsou převedeny na čistý dusík a vodní páru. Auta pak splňují emisní normu Euro 6.

 

Přiškrcení systému snižuje spotřebu AdBlue a majitel takového vozu pak nemusí močovinu doplňovat, zároveň se však omezuje čištění toxického plynu.

 

 

Audi už v souvislosti s dieselgate svolala ke kontrole více než 850 tisíc vozů. Celá skupina Volkswagen pak miliony aut a vyplatila na odškodném a pokutách miliardy dolarů, napsala agentura Reuters.

 

Aktuálním problémem by se měla zabývat dozorčí rada a valná hromada skupiny VW. Pro značku Audi může mít nová kauza velké ekonomické dopady a výrazně ohrožuje i pozici šéfa společnosti Audi Ruperta Stadlera.

TN.cz / ČTK TN.cz