Publikováno 25. 4. 2018
nejčastější chyby

Dálniční peklo si zhoršujeme sami. Víte, jak projíždět omezení?

Kolony na dálnici D1
Zdroj: ČTK

Opravy českých dálnic se s jarem rozběhly naplno. Jen na D1 čeká na řidiče hned pět pastí. Omezení komplikuje každý den dopravu i na D5 a dalších dálnicích. Už tak bídnou situaci navíc někteří řidiči ještě zhoršují sami, nedodržují pravidla, jak omezením správně projet. A nebo je prostě neznají.

Na pětikilometrovém omezení, kde je rychlost snížena na 80 km/h, ztratíte jen minutu a půl proti tomu, kdybyste stejný úsek projížděli stotřicítkou. To nezní zas tak hrozně. Platí to ale jen v případě, že je provoz plynulý.

 

Jenže čekání se mnohdy protahuje na desítky minut, či dokonce na hodiny. V omezeních se stává řada zbytečných šťouchanců a mnohdy stačí pár řidičů, kteří nedodrží pravidla správného průjezdu zúženým místem.

 

Zip a dodržování rozestupů při snížené rychlosti. To jsou zásady, které experti opakují rok co rok, řadě šoférů to přesto prostě nic neříká.

 

 

Nejrizikovějším místem omezení jsou nájezdy do uzavírky. “Nehody v zúžení způsobují nejvíce řidiči, kteří nezvládnou rychlou jízdu, narazí do dočasných svodidel a zablokují tím provoz v úseku i na několik hodin,“ říká ředitel dopravní policie Tomáš Lerch.

 

V koloně je ideální dodržovat střídavou jízdu. Tak, jak ukazuje simulace BESIPU a ŘSD:

 

 

To řidiči často nervově nezvládají, zvlášť když vedle nich jede kamion ještě pomaleji než předepsanou osmdesátkou. I tady je ale lepší počítat, než se dostat do potíží, či dokonce nabourat: Pokud pojedete 60 km/h, ztratíte na deseti kilometrech 2,5 minuty. To se přece pořád dá vydržet!

 

Ve zúžených místech také někteří šoféři najíždějí do levého pruhu, přestože se tam se širokým autem ani pořádně nevejdou. Správně tam smějí jen auta o šířce 2,2, metru a v některých označených úsecích dokonce jen do dvou metrů včetně zrcátek. A to už řada moderních SUV nesplňuje. Dodávky by se vlevo neměly objevit vůbec. Za takový přestupek hrozí dvoutisícová pokuta, na dodržování se však u nás moc nedbá.

 

 

V omezení může být komplikovaná i jízda vpravo, hlavně pro méně zkušené řidiče. Zúžený dálniční pruh má mít 2,5 metru. I u běžných aut tak zbývá na obou stranách vlastně jen pár centimetrů. Přesto jde mnoho lidí do rizika a ve zúžení bez váhání předjíždejí i kamiony.

 

Vznikají stresové situace, které v některých případech končí škrábanci nebo dokonce nehodou. I pro ty, kteří nevydrží střídavou jízdu a rozhodnou se předjíždět, mají odborníci radu: Zkontrolujte si vzdálenost od zrcátek, během předjíždění už ji nepřeměřujte ani od kamionu vpravo, ani od bariéry vlevo. Držte volant pevně a dívejte se spíš před sebe.

 

 

Na D1 mezi Prahou a Brnem je provoz kvůli modernizaci omezen hned na pěti úsecích najednou, ve všech omezeních je zajištěn provoz v režimu čtyř jízdních pruhů, po dvou v každém směru.

 

Na bezpečnost ve zúženích dohlíží už třetím rokem úsekové měření rychlosti. První je letos pod dohledem detekčních kamer úsek mezi Velkým Meziříčím a Lhotkou, následovat bude modernizovaná část dálnice u Ostředku a Šternova, třetím místem pak bude úsek mezi Hořicemi a Koberovicemi a čtvrtým modernizovaná část dálnice u Jihlavy.

 

 

“Úsekové měření se v posledních dvou letech osvědčilo a budeme v něm pokračovat i letos,“ potvrzuje šéf dopravní policie.

 

Podle ministerstva dopravy loni přineslo měření rychlosti na modernizované D1 plynulejší a bezpečnější provoz. V úseku Psáře – Soutice systém zaznamenal překročení rychlostí jen u 1,2 procenta řidičů. Jenže provoz je tak hustý, že i tak nízké procento ve skutečnosti znamená téměř 50 000 přestupků.

 

Další videa BESIPU a ŘSD, která připomínají pravidla pro jízdu v omezení, najdete ZDE.

TN.cz