Publikováno 10. 10. 2017
Na co si dát pozor?

Čtyřkolka z druhé ruky? Má to jistá rizika...

subaru
Zdroj: Subaru

Blíží se zima a mnoho zájemců o ojeté auto přemýšlí, jestli by si neměli raději koupit vůz s pohonem všech kol. Obliba čtyřkolek roste i na trhu ojetých vozů, zájem je nejen o módní SUV, ale i o klasické vozy s pohonem všech kol.

Vůz s pohonem všech kol má ve zhoršených podmínkách několik nepopiratelných výhod, hlavně zlepšuje trakci při rozjezdu, zejména pak na sněhu nebo náledí. Přesto by se rozhodně řidiči neměli na pohon všech kol spoléhat jako na jediné samospásné řešení. „S pohonem všech kol se řidič lépe rozjede na kluzkém povrchu, ale schopnost brzdit nebo zatáčet se pak od běžného vozu nijak neliší, spíše naopak,“ říká Pavel Foltýn z Auto ESA. Je také potřeba počítat s tím, že vůz s pohonem všech kol má vyšší spotřebu paliva a často také nákladnější servis než podobný vůz s pohonem pouze jedné nápravy.“

 

DOPORUČUJEME: Víte, kdo prodává nejvíc čtyřkolek na světě? Ne, Audi to není!

 

Vedle terénních vozů se stálým nebo připojitelným pohonem všech kol se poslední dobou tedy stále častěji rozšiřují systémy s elektronicky připojitelnou nápravou. Příkladem může být třeba systém pohonu všech kol u vozů Škoda Octavia, Yeti a Superb. Má to jednu velkou výhodu - v normálních podmínkách vůz pohání jen přední kola a teprve při jejich prokluzu se připojí kola zadní. Auto tak šetří palivo.


DOPORUČUJEME: Nová Dacia Duster - spolehlivá technika, spousta inovací a dobrá cena

 

Před koupí ojetého auta s pohonem 4x4 ale čeká zájemce nelehký úkol. Především soukromé inzeráty se plní vozy s pochybným původem a nejasnou minulostí, u kterých může být systém pohonu všech kol ve velmi špatném stavu. „Mezi nejčastější problémy takových aut patří, že pohon všech kol vůbec nefunguje,“ upozorňuje Foltýn. „Na vině je nejčastěji vadná elektronika nebo poškozená mezinápravová spojka, oprava pak mnohdy stojí i několik desítek tisíc korun.“ Kdo kupuje takové ojeté auto, má však velmi malou šanci problémy s pohonem všech kol ihned odhalit. Právě u vozů, u kterých se má druhá náprava připojit až při prokluzu kol předních, se ani při zkušební jízdě nemusí závada ihned projevit.


DOPORUČUJEME: Video - obojživelnou čtyřkolku z Ruska nic nezastaví

 

Dalším rizikem, zejména u vozů kategorie SUV, je koupě auta, které bylo často používáno ve velmi náročném terénu. Zavěšení nebo dokonce motor a převodovka mohou být vážně poškozeny od kamení nebo nějaké větší kolize s terénní nerovností. Bez důkladné kontroly spodku vozu na zvedáku a vyzkoušení všech komponent podvozku ale zájemce většinou nic nepozná.

TN.cz

Diskuze

Tento článek zatím nikdo nekomentoval.