Publikováno 22. 3. 2018
Než přezujete

Co znamenají barevné puntíky? Tohle máte vědět o pneumatikách

Pneumatiky
Zdroj: Profimedia
Ilustrační foto

Blíží se doba přezouvání ze zimních na letní pneu. Přečtěte si několik rad, na co si dát pozor, ať už budete obouvat nové nebo ojeté gumy.

Moderní pneumatiky vyžadují minimální údržbu, přesto se doporučuje pečlivé zacházení a hlavně správný postup při přezouvání. Pokud chcete, aby vám pneu co nejdéle poskytovaly nejlepší služby, komfort, dobré jízdní vlastnosti, ekonomický provoz a bezpečí, tohle byste o nich měli vědět:

 

Kdy měnit?

Zimní pneumatiky jsou povinné od 1. listopadu do 31. března v případě souvislé vrstvy sněhu, námrazy nebo jakmile se dá taková situace vzhledem k počasí očekávat. Termín přezouvání na letní žádný zákon neřeší. Přesto je několik pádných důvodů, proč přezout, jakmile jaro definitivně převezme otěže.

 

 

Zimní pneumatiky mají specifické vlastnosti, které v teplém počasí ztrácejí. Není tak ideální nechávat skoro sjeté zimáky "na dojezd“ v létě. Tak například brzdná dráha je na zimních pneu při vyšších teplotách až o 20 % delší! Kromě toho nevhodné pneumatiky zvyšují spotřebu auta.

 

Mezní teplota je kolem sedmi stupňů. Jakmile jsou teploty venku dlouhodobě nad, je správný čas přezout.

 

Stáří rozhoduje

Další důvod, proč přezouvat, je samozřejmě hloubka dezénu pod limitem. Zimní pneumatiky musí mít hloubku hlavních dezénových drážek nebo zářezů nejméně 4 mm a limit pro letní pneumatiky pro osobní auta je 1,6 mm (odborníci doporučují alespoň 2 mm).

 

Při posuzování hloubky dezénu pomáhají i ukazatele opotřebení - drobné boule v obvodových drážkách, patrné u sjetého vzorku.

 

Při běžném provozu se guma sjede mnohem dřív než zestárne, ale u pneumatik, které jsou dlouhou dobu uloženy někde v garáži, je třeba hlídat i stav a datum výroby. To najdete z boku v posledním čtyřčíslí takzvaného DOT kódu. Například 1617 znamená, že pneumatika byla vyrobena v 16. týdnu roku 2017.

 

 

Podle výrobců si pneumatiky udrží vlastnosti až 10 let. Nemusíte se tak bát koupit 3 až 5 let staré, ale nepoužité pneumatiky. Samozřejmě však záleží na podmínkách skladování!

 

U rezervy třeba platí, že starší než šest let by se měla používat jen v nouzi.

 

Vždy stejné pneu

Ideální je mít nazuté všechny čtyři pneumatiky od stejného výrobce a se stejným vzorkem. Pokud to není možné, tak alespoň na jedné nápravě by měly být stejné gumy. Používání různých pneumatik může rozhodit jízdní vlastnosti auta a samozřejmě se tím zhoršují vlastnosti pneu.

 

Obutí a vyvážení

Leckoho by možná překvapilo, jak správné vyvážení pneumatik dokáže zlepšit řízení a jízdní vlastnosti auta. Vyvážením se vyrovnají změny hmotnosti vzniklé opotřebením.

 

Pravidelně by se měla seřizovat geometrie. Díky tomu se nebudou pneumatiky opotřebovávat nerovnoměrně, naopak budou správně seřízeny vůči podvozku.

 

A jsme u těch puntíků...

Nové pneumatiky mívají na boku barevné označení. Puntíky pomáhají při správném nasazení a vyladění gum. Žlutý puntík označuje nejlehčí místo na pneumatice. K němu by měl být ideálně montován ventil. Záleží ale také na tom, v jakém stavu je disk.

 

Žádná pneumatika není dokonalý kruh, takže při otáčení kolísá a hází. Červený puntík značí nevyšší bod kolísání, který určují testy výrobce. Na disku by pak měl být označený (například důlkem) nejnižší bod kolísání. V naprosto ideálním případě by pak nová pneumatika měla červeným puntíkem lícovat se značkou na novém disku, aby došlo k ideálnímu vyvážení. Odchylky jsou ale tak drobné, že jde spíš o teorii.

 

Pozor na poškození a neznámý původ

Každý tvrdě projetý výmol, každé drhnutí o obrubník pneumatiku ničí. A poškození může být nevratné.

 

Pneumatiky jednou za čas zkontrolujte, jakmile je na nich patrné poškození (boule, praskliny, řezy), je třeba je co nejdříve vyměnit. Všemožné sady na rychlé lepení jsou jen dočasným řešením problému.

 

A pří pořizování pneu z druhé ruky, si dávejte pozor: ojeté pneumatiky neznámého původu mohou mít skrytou rizikovou vadu.

 

Tlak vzduchu

Tlak v pneumatikách má výrazný vliv na jejich vlastnosti, životnost i na spotřebu auta. Pravidelně ho kontrolujte. Hodnotu stanovují výrobci pro každé auto individuálně (uvedena bývá na štítku na středovém sloupku u dveří řidiče nebo u víčka nádrže).

 

Nezapomínejte ani na rezervu. U ní by měl být tlak o 0,5 baru vyšší, aby byla i v případě poklesu tlaku k použití v optimálním stavu! Důležité je měřit tlak vzduchu pouze u "studených" pneumatik (nikoliv zahřátých jízdou).

 

V moderních autech umí tlak ohlídat elektronika, která pak varuje svítící kontrolkou. Podhuštění ani přehuštění rozhodně nepodceňujte, vyplatí se také reagovat, pokud vezete na delší cestu těžký náklad a vyhýbejte se přetěžování auta.

 

Označení pneu

Pneumatika má na sobě řadu zkratek a čísel, které jsou z největší části uvedeny na bočnici. Co znamenají jednotlivé části, se podívejte v následujícím popisu fiktvního příkladu (zdroj: ráj pneu.cz):

 

Popis pneumatiky

 

1. Šířka pneu (mm)

2. Profil pneumatiky ( výška bočnice ). Jedná se o procentuální podíl šířky pneumatiky. Ve výše uvedeném příkladu se jedná o 45% z 245 mm

3. Konstrukce pneumatiky. "R"adiální nebo "D"iagonální.

Radiální pneumatiky mají vyšší styčnou plochu, nižší prokluz a lepší záběr. Jsou pružnější, komfortnější a snižují spotřebu. Jsou dražší a náchylnější k průrazům.

4. Průměr ráfku uváděn v palcích

5. Název dezénu

6. Index nosnosti (Li = Load index).

7. Index rychlosti (Si = Speed index).

8. Označení pro zesílenou pneumatiku. XL = Extra Load (extra zátížení), RF = Reinforced (zesílené).

9. Homologace pneumatiky pro konkrétní značku vozidla. MO ( Mercrdes Only ) = homologace pro Mercedes.

10. Dojezdová technologie. Pneumatika umožňuje dojezd při defektu. Podmínky dojezdu, jako je maximální vzdálenost a maximáná rychlost, jsou stanoveny výrobcem.

11. Zkratka označující, že na bočnici je text, který může mít různé barvy a různá provedení. Může se také jednat pouze jen o barvu bočnice. (OWL = Outline White Lettering / bílý obrys písmen).

12. Ochranný lem ráfku. (MFS = Maximum Flange shield / maximální chránění ráfku).

13. Označení pneumatiky, která je určena pro zimní provoz (M+S = Mud + Snow / Bláto + Sníh ).

14. Značka "výrobce" pneumatiky.

TN.cz