Aktualizováno 6.9. 2018 12:27
Jak (ne)utopit auto

VIDEO: Škodovka marně bojuje s vodou. Řidič ji úplně odepsal

Ne, Škoda Octavia rozhodně není auto na brodění hlubokou vodou. Tvrdě se o tom přesvědčil řidič, který chtěl projet zatopenou ulici po víkendových bleskových záplavách v Bratislavě. Jak asi tušíte, nedopadlo to dobře.

Tohle video skutečně nemá happy end. Naopak končí dost bídně. Octavia nejdřív statečně projíždí vodou potopená skoro až po okna, pak ale zadek začíná plavat a těžký motor plný vody jde ke dnu. To už řidič dobře ví, že udělal pořádnou blbost. S autem se může rozloučit. A (nejen) škodolibé Slovensko se na sociálních sítích dost baví…

 

Víkendová bouřka a průtrž nadělala v Bratislavě pořádnou paseku, některé ulice zůstaly zatopené. Možná chtěl majitel svoje auto zachránit a z "louže" u jednoho z bratislavských nákupních center odvézt. Projíždět s nastartovaným motorem takhle hlubokou vodu, je však totální nesmysl.

 

 

Off-roady mají slušnou brodivost, jen si musejí dát řidiči pozor, aby nezatopili sání motoru. To je ale u velkých aut dost vysoko, takže mohou do vody až někam pod zpětná zrcátka. Některé vozy mají i “šnorchl“, jakýsi komín, který sací trubku prodlužuje dokonce až ke střeše.

 

Ale bacha, moderní populární SUV sání tak vysoko rozhodně nemají. A kombík, jako je Octavia, už vůbec ne! Oktávka může projet vodou hlubokou maximálně po prahy – přesně po stojinu pod prahem, tedy do míst, o která se při zvedání opírá hever. Hubice sacího traktu motoru totiž u takových aut bývá nízko, na úrovni předního nárazníku.

 

Potvrzuje to i originální manuál Škody Octavia. A zároveň upozorňuje, co všechno se může stát, pokud se pustíte do většího vodního dobrodružství:

Manuál

 

Co nedělat?!

 

Jakmile motor nasaje vodu, je zle. Válce a písty jsou při spalování paliva zvyklé frčet na stlačený plyn. Ale stlačit kapalinu v takovém množství pochopitelně nedokážou.

 

V lepším případě u slabších motorů nebo při volnoběhu zatopený motor “chcípne“. Pak by mohlo stačit vyndat svíčky a párkrát otočit klíčkem, aby voda vystříkla ven.

 

Za jízdy nebo u silných motorů jsou následky mnohem horší: ohýbají se ojnice, nebo se rovnou trhají klikové hřídele či hlavy válců. Utřené části pak lítají po motoru, no a výsledek si asi dokážete představit sami. Většinou to je na výměnu motoru nebo rovnou ekologickou likvidaci auta…

 

 

U dieselů je navíc třeba počítat s tím, že jsou o něco “křehčí“, mají menší spalovací komory, takže ke zničení stačí méně nasáté vody.
 

 

Co dělat?!

 

Pokud auto stojí po nějaké podobné události ve vodě a není možná suchá cesta ven, rozhodně se nedoporučuje startovat a odjíždět. Zatopené auto není žádný šlágr, ale pořád je lepší mít promočený tapecírunk, sedačky a koberce, než totálně zničený motor.

 

Vylovení, odbahnění, vysušení...

 

Následky samozřejmě záleží na tom, kam až hladina sahá. Pokud to jde, měl by se co nejdříve odpojit akumulátor. Následně musí auto perfektně vyschnout, jinak hrozí zkrat a oprava elektroinstalace může být hodně drahá.

 

Po zatopení odborníci doporučují vyměnit filtry, olej, brzdovou kapalinu a radši i palivo v nádrži. Je dost možné, že voda zničí taky čerpadlo a turbodmychadlo. Určitě je třeba zkontrolovat celý systém brzd a podvozek.

 

 

I při správném postupu může být elektroinstalace hodně zasažená. Při rozsáhlejším zatopení nebo zaplavení povodňovou vodou s blátem bude nutná výměna většiny dílů i řídicích jednotek, spoje je třeba vysušit a promazat, ale velmi často to elektronika prostě odnese. Takovému autu pak můžou selhávat řídící jednotky a čidla. A to je konec...

 

Když už se pustíte do brodění, i při "předepsané" hladině je třeba jet krokem, aby vám vlna necákla do sání. Ve vodě nezastavujte, nevypínejte motor ani necouvejte. A po průjezdu vodou si dejte pozor na brzdy, můžou dočasně ztratit účinnost.

 

Pozor u ojetin!

 

Zatopené auto je samozřejmě problém. Nezřídka se majitel auta, které si prošlo hlubokou vodou, snaží nenápadně zbavit. Při pořizování ojetiny si tak dejte pozor na to, jestli vůz nejeví známy vytopení.

 

Doporučuje se pořádně prohlédnout koberce, sundat lištu pod dveřmi, podívat se kolem rezervy v kufru, na hlukovou izolaci za motorem. Jakmile tam najdete vlhkost, uvidíte stopy bláta či ucítíte zatuchlý puch, radši dejte od auta ruce pryč.

 

Občas zůstává po zatopení málo znatelná čára uvnitř světlometů, tam, kam sahala hladina. A měli byste se podívat i pod přední sedačky. Už když jsou na spodních šroubech v upevnění sedaček známky po tom, že je někdo odmontovával, je to podezřelé. Většinou se vyndávají, právě proto aby auto vyschlo… Voda nechá stopy taky na kolejnicích, po kterých se sedačka posouvá.

 

Stopy po povodni se dají najít třeba i v kloubu řadicí páky nebo pod přístrojovou deskou. A nebo taky v navijáku pásů – doporučuje se vytáhnou bezpečnostní pás až na doraz. Tam, kde se pás běžně neodvíjí, můžou zůstat stopy po zatopení nebo dokonce plíseň.

 

Každopádně, na šedivé oktávky po majiteli ze Slovenska si teď dejte ještě větší pozor!

TN.cz