Publikováno 13. 2. 2018
Šokující zjištění

Co dělají Češi za volantem: Fotí si selfie a surfují na sítích

Hromadná nehoda na Šumpersku - 3
Zdroj: Policie

Průzkum přinesl šokující zjištění. Řidiči přiznávají, že telefonují, ale mobil za volantem zároveň používají i k mnohem náročnějším operacím.

Víc než polovina řidičů (55 %) přiznává, že z mobilu při řízení auta normálně telefonuje a navíc ho používá i k dalším činnostem. Vyplývá to z průzkumu, který si nechal zpracovat projekt Poúrazová péče. Do toho jsou zapojeny i kliniky, v nichž se často starají o pacienty s trvalými následky po dopravních nehodách.

 

Ovládání navigace

Jako navigaci telefon využívá 93 % z těch, kdo za jízdy nejen telefonují. Přitom podle odborníků je právě práce s navigací v současnosti nejnebezpečnější činností za volantem.

 

 

Dalších 49 % řidičů si z mobilu pouští hudbu, 31 % odpovídá formou SMS na zmeškané hovory, 27 % fotí okolí. A výjimkou není ani surfování na internetu nebo vyřizováni e-mailů. Tyto aktivity za volantem přiznalo v průzkumu 18 % dotázaných.

 

Selfie za volantem!

„Někteří také přiznali, že za jízdy fotí selfie,“ říká garant projektu, paralympijský medailista a čerstvý mistr světa v plavání Jan Povýšil. Upřesňuje, že takových odpovědí bylo sedm procent. Pokud nejsou dotyční s výsledkem spokojeni, 24 % z nich focení i několikrát opakuje. Do telefonu si pak zdařilou fotku uloží 64 % dotázaných z této skupiny. Dalších šest procent je ale nedočkavějších a okamžitě, tedy ještě za jízdy, ji vystaví na sociální sítě. „Někteří ji předtím ještě upraví filtrem, aby výsledek skutečně odpovídal jejich představám,“ dodává Povýšil s tím, že jsou to naštěstí jen tři procenta této části vzorku českých motoristů.

 

A velmi podobné je to v případě natáčení videa. Jaké následky to přináší, ukázala loňská smrtelná dopravní nehoda mladé dívky, o níž se hodně diskutovalo na sociálních sítích, protože záběry z jízdy dívka přenášela on-line a kamera pak zachytila i její smrt.

 

 

SMS píše každý pátý

Ani psaní SMS zpráv při řízení rozhodně není výjimečné. Přiznalo se k tomu 22 % dotázaných řidičů.

 

A zdaleka nejde jen o odpověď typu – ano či ne. Jedno nebo dvě slova obvykle zvládne vyťukat 46 % respondentů. Na několik vět si ale troufá 23 % řidičů, 31 % toho stíhá napsat „kolik potřebují“.

 

Že to vyžaduje dlouhý čas, po který oči nesledují dění před vozidlem, není třeba zdůrazňovat. Jinými slovy vědomě riskují životy a zdraví své i ostatních účastníků provozu.

 

Přitom většina řidičů si to moc dobře uvědomuje. Za nebezpečné to považuje 50 % dotázaných řidičů a 23 % odpovědělo na tuto otázku „spíše ano“. Tedy – vědí, že je to nebezpečné, a stejně nejen telefonují, ale posílají SMS, fotí, točí videa, surfují po sociálních sítích a podobě.

 

Co říkají zákony

Zákony konkrétně focení, natáčení videí a přidávání vtipných komentářů na sítě neřeší, ale jasně říkají, že telefonovat za volantem sice smíme, ale už ne držet při tom „hovorové zařízení v ruce či jiným způsobem“.

 

Odborníci ÚAMK upozorňují, že používání mobilů za volantem se mění k horšímu. Zákonná norma, která zakazovala telefonování a další používání elektronických zařízení při řízení, se ale dlouho nezměnila. Už má za sebou tucet křížků, současný zákon o silničním provozu totiž platí od roku 2006.

 

V zahraničí jsou mnohem přísnější

ÚAMK také upozorňuje na poměrně nízké postihy za používání telefonu za volantem. Za držení telefonu v ruce hrozí u nás bloková pokuta na místě maximálně do částky 1 000 Kč, v přestupkovém řízení pak 1 500 až 2 500 Kč a připsání dvou trestných bodů.

 

V okolních státech mají nejnižší postihy v Polsku a Rakousku, kde je pokuta zhruba 50 eur. Německo, které dosud mělo trest za daný přestupek ve výši 60 eur, jej nedávno zvýšilo na maximálních 200 eur, plus 2 trestné body, ale k tomu ještě měsíční zákaz řízení

 

 

Základní sazba není nízká ani v dalších státech: na Slovensku je to 120 eur, v Itálii byla donedávna 161 eur. Od nového roku je už v této jižní zemi pokuta za telefonování za volantem bez hands-free sady až 646 eur, plus zákaz řízení až na dva měsíce.

 

Vysoké postihy byly vždy v Nizozemsku a Velké Británii (okolo 230 eur) a ve Španělsku 200 eur.

 

Ještě tvrdší teď budou ve Francii. Nedávný závěr odvolacího soudu jednoho francouzského motoristy totiž potvrdil – pokuta 135 eur, stejně jako připsání tří trestných bodů je zcela na místě, i když řidič telefonoval ve voze stojícím se zapnutými výstražnými světly a na krajnici. Soud se vyjádřil jednoznačně: motorista za volantem nesmí telefonovat ve Francii jinak, než prostřednictvím hands-free sady. A nic na tom nemění fakt, že vůz stojí.

TN.cz