Publikováno 12. 11. 2018
Podzimní šero

Chodci mají povinnost, o které mnohdy ani neví. Hrozí jim pokuty

Přechod pro chodce
Zdroj: Profimedia
Ilustrační snímek

Cyklisté, ale i chodci musejí být na silnici viditelní, podle zákona tak na sobě mají mít reflexní prvky. A to nejen po tmě, ale i v šeru, mlze, během sněžení nebo za silného deště. V podzimním a zimní počasí tak skoro pořád. Podívejte se, za jakých podmínek je nutné reflexní prvky použít, kam je umístit, na co si dát pozor a co hrozí, když si je nepořídíte.

Pohyb v podzimním a zimním šeru v blízkosti silnic bez reflexních prvků může být smrtící. Dokazují to i smutné statistiky: Vloni zemřelo při dopravních nehodách 101 chodců, z toho 53 za tmy. Rok před tím zahynulo 111 chodců., z toho 66 v noci.

 

Co říká zákon?

 

Zákon o silničním provozu stanoví, že chodec pohybující se mimo obec za snížené viditelnosti po krajnici nebo po okraji vozovky v místě, které není osvětleno veřejným osvětlením, je povinen mít na sobě prvky z retroreflexního materiálu umístěné tak, aby byly viditelné pro ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích. “Povinnost být označen tak platí nejen za tmy, ale i například za svítání, soumraku, mlhy, sněžení či silného deště,“ upřesňuje Vlasta Suchánková, mluvčí policie v Libereckém kraji.

 

 

Použití reflexní výbavy se rozhodně vyplatí i v obci. Tam sice zákon chodcům reflexní prvky nenařizuje, počet tragických nehod ale ukazuje, že riziko je stejné, ne-li větší. Vloni mimo obec zemřelo v nočních hodinách 26 chodců, v obci jich přišlo o život 27. Předloni bylo obětí 28 mimo obec a v obci 38!

 

Jak se účinně zviditelnit

 

Pravidla silničního provozu neurčují, jak má reflexní doplněk vypadat a kde má být umístěn. “V každém případě by měl mít dostatečnou plochu odpovídající alespoň rozměrům reflexní pásky. Nejlépe umístit ji nad zápěstí, případně i nad kotník na straně přivrácené ke středu vozovky. Za zhoršené viditelnosti řidiči nejlépe vnímají chodce s reflexními doplňky umístěnými na pohyblivých částech těla. Na pohybující se světélkující body totiž reagují zhruba 3x dříve než na reflexní plošky staticky umístěné na trupu,“ upřesňuje dopravní expert Roman Budský.

 

Sáhnout je samozřejmě možné i po kvalitních reflexních přívěscích. Měly by být umístěny na straně ke středu vozovky a současně musí být viditelné pro řidiče přijíždějící nejen k čelu, ale i k zádům a boku chodce.

 

A barva reflexních doplňků? Nejlépe jasná žlutozelená. Na tu je totiž lidské oko nejcitlivější.

 

“Reflexy je třeba kupovat kvalitní, vyhovující příslušným předpisům, tedy označené značkou CE. V opačném případě si chodec pořídí jen nebezpečný módní doplněk,“ varuje Budský. ČOI nedávno upozornila, že až devět z deseti reflexních pásek na trhu můžou být nekvalitní a nebezpečné šmejdy:

 

 

Neviditelnost se může prodražit

 

Chodcům, kteří nedodrží novou povinnost, hrozí bloková pokuta ve výši až 2 000 korun. To ale nemusí být všechno, vystavují se i případné povinnosti uhradit část léčebných či dalších nákladů vzniklých v souvislosti s dopravní nehodou.


Výbava pro cyklisty

 

Vidět za snížené viditelnosti musí být i cyklisté. V roce 2017 došlo celkově ke 3 790 dopravním nehodám s účastí cyklistů, 44 z nich zahynulo. Z toho 565 nehod se stalo v noci, zemřelo při nich 10 cyklistů. Všichni umírali v místech bez veřejného osvětlení v době, kdy nebyla viditelnost zhoršená vlivem povětrnostních podmínek. Noční nehody jsou pro cyklisty nebezpečné. Pravděpodobnost, že nehoda s jejich účastí skončí fatálně, je o dvě třetiny vyšší než za dne.

 

Za snížené viditelnosti musí být jízdní kolo vybaveno světlometem svítícím dopředu bílým světlem. Pokud je vozovka dostatečně a souvisle osvětlena, může být světlomet nahrazen svítilnou bílé barvy s přerušovaným světlem. Vzadu musí být jízdní kolo vybaveno svítilnou červené barvy. Zadní svítilna může být kombinována se zadní červenou odrazkou a může být nahrazena svítilnou s přerušovaným světlem. Baterie jako zdroj elektrického proudu musí svou kapacitou zajistit svítivost světel po dobu nejméně 1,5 hodiny bez přerušení.

 

 

“Francouzská Association prévention routière doporučuje cyklistům nosit vestu ve výrazných barvách doplněných reflexními materiály. To zajistí jejich vysokou viditelnost pro ostatní nejen za dne, ale také v noci. Takto oblečeného cyklistu spatří automobilista na pětkrát větší vzdálenost než jeho nevýrazně oblečeného kolegu,“ uzavírá Roman Budský.

 

Jak vypadá správně osvětlený a označený cyklista při jízdě za tmy a rozdíl oproti jeho neviditelnému kolegovi - to názorně demonstruje spot francouzské Association prévention routière:

TN.cz