Publikováno 22. 5. 2017
Zpátky do autoškoly

Chcete si (ne)zničit spojku? Poradíme, jak ji maximálně šetřit

spojka
Zdroj: Profimedia

V každé autoškole by vám měli říct, že spojku máte používat jen při přeřazení, a že vše ostatní ji ničí.

Spojka je nedilnou součástí pohonného ústrojí většiny aut (i těch s automatem) a její práce je, aby od sebe při přeřazení oddělila na pár chvil motor a převodovku. Musí snášet velké zatížení, je neustále v permanenci, a přitom spousta řidičů ani netuší, jak se k ní správně chovat. Její výměna včetně setrvačníku vás třeba u dvojkové Octavie přijde na 24 tisíc korun.


DOPORUČUJEME: 10 nejspolehlivějších a nejméně spolehlivých ojetin

 
Jestli si chcete spojku spolehlivě a rychle zničit, existují na to tři zaručené způsoby. Tím prvním je, když ve stání v kopci používáte spojku místo brzdy a držíte auto na místě, že máte zařazenou jedničku a spojku v záběru, ale jen tak, aby se vůz nerozjel. Tomu se říká prokluzování spojky. Když jsme se ptali, proč to někteří řidiči dělají, bylo nám řečeno, že je to pro ně lepší způsob než takzvaně přešlápnout z brzdy na plyn a rozjet se do kopce. Prokluzující spojka se ale přehřívá a extrémně rychle se opotřebuje.


DOPORUČUJEME: Tisíce majitelů škodovek a volkswagenů musí do servisu kvůli airbagům. Patříte mezi ně?

 
Druhým spolehlivým způsob jak spojce zkrátit život je, že ji při jízdě bezdůvodně vyšlápnete. Někteří řidiči to dělají při projíždění zatáček tak nějak bezmyšlenkovitě, snad mají pocit, že motor není v záběru, a že tedy jedou pomaleji a proto bezpečněji. Je rozhodně lepší si přibrzdit nebo rovnou podřadit, ale spojku nechte v záběru. Nejenže spojka neprokluzuje, ale zároveň šetříte brzdy auta, protože takzvaně brzdíte motorem. S tímto bodem souvisí i to, že někteří řidiči mají nohu pořád na spojce, aby mohli rychle reagovat. Jenže i její mírné sešlápnutí má za následek její nadměrné opotřebování.

 

STAŇTE SE NAŠÍM FANOUŠKEM NA FACEBOOKU 

No a tím třetím způsobem je stání na červenou a jízda v koloně, kdy někteří řidiči místo aby zařadili neutrál a pustili spojkový pedál, tak na spojce dál stojí. Spojka je tedy rozpojená a spojkové ložisko tím vysloveně trpí. Prostě když stojíte nebo zpomalujete do úplného zastavení, vždy zařaďte neutrál a spojku mačkejte až když se zase rozjíždíte.

 

DOPORUČUJEME: Poškodili jste si auto o díru na silnici? Víme jak vymáhat škodu!

Jak poznáte, že spojka už přestává fungovat?
Zkušený řidič pozná okamžitě, že spojka takzvaně klouže, tedy není schopná přenášet výkon motoru. A poznáte to i vy... Nejlépe když třeba na dvojku a v kopci přidáte plyn. Pokuď auto zrychluje paralélně s tím jak rostou otáčky motoru, vše je v pořádku. Pokuď ale motor vyletí do otáček a autu se takzvaně nechce jet, tedy jak kdyby nemělo sílu, objednejte se rychle do servisu na výměnu spojky, protože nechat ji umřít úplně by se vám mohlo prodražit ještě o kus víc.

 

 

TN.cz